آفتاب

ناتو هواپیمای هشدار سریع در ترکیه مستقر می‌کند

ناتو هواپیمای هشدار سریع در ترکیه مستقر می‌کند

ایسنا نوشت: ناتو به عنوان بخشی از بسته دفاع هوایی خود در قبال تهدیدات علیه آنکارا، هواپیمای بوئینگ “E-3 senty” در ترکیه مستقر خواهد کرد.

ناتو به عنوان بخشی از بسته دفاع هوایی خود در قبال تهدیدات علیه آنکارا، هواپیمای بوئینگ "E-3 senty" را که یک هواپیمای کنترل هوایی و هشدار سریع از سری آواکس محسوب می‌شود، در ترکیه مستقر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه بیلدآم زونتاگ، استقرار این هواپیماهای نظامی توسط نیروهای مسلح آلمان صورت خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه و دفاع آلمان در نامه‌ای مشترک به پارلمان کشورشان گفتند: جابه جایی موقتی هواپیمای بوئینگ E-3 sentry از پایگاه گایلنکیرشن به پایگاه هوایی قونیه در ترکیه در دستور کار قرار گرفته است.

E-3 Sentry یک هواپیمای آواکس هشدار سریع و کنترل هوایی ساخت آمریکاست که برای نظارت، فرماندهی عملیات، کنترل، تنظیم عملیات و ارتباط با ارگانها به طور شبانه روزی و در هر گونه شرایط جوی طراحی شده است.

ائتلاف ناتو 18 دسامبر سال جاری میلادی با فراهم کردن یک بسته دفاع هوایی برای ترکیه موافقت کرد که شامل هواپیماهای آواکس برای نظارت و کنترل هوایی بیشتر و حضور دریایی پررنگتر خواهد بود.

در همین حال ارتش آلمان آماده می‌شود تا در راستای حمایت از ترکیه، نیروهای بیشتری به این کشور اعزام کنند اما هنوز تعداد دقیق این نیروها مشخص نیست.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع آلمان گفت: از آنجایی که آلمان 30 درصد از کل پرسنل را تامین می‌کند، نیروهای مسلح ما نیز جزء این 30 درصد خواهند بود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آنکارا در نوامبر سال جاری میلادی یک فروند جنگنده روسیه را که ظاهرا در جریان ماموریت نظامی‌اش در سوریه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده، ساقط کرد. استقرار هواپیماهای آواکس ناتو با هدف حفاظت از حریم هوایی ترکیه و اجتناب از رویدادهای مشابه صورت می‌گیرد.

52261

کد N1082349

وبگردی