آفتاب

دعوا بر سر قبر «نفرتی‌تی» بالا گرفت

دعوا بر سر قبر «نفرتی‌تی» بالا گرفت

ادعای باستان‌شناس انگلیسی و تلاش او برای کاوش قبر «توتنخامون» به منظور پیدا کردن مقبره مادرش «نفرتی‌تی»، موجب اعتراض شدید باستان‌شناس برجسته مصری شده است.

ادعای باستان‌شناس انگلیسی و تلاش او برای کاوش قبر «توتنخامون» به منظور پیدا کردن مقبره مادرش «نفرتی‌تی»، موجب اعتراض شدید باستان‌شناس برجسته مصری شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از مطرح‌ترین باستان‌شناسان مصری با بی‌اساس خواندن ادعاهای دانشمند انگلیسی که قصد دارد دیوار مقبره «توتنخامون» را برای کشف قبر «نفرتی‌تی» ملکه معروف مصری بشکافد، او را مورد هجمه شدید قرار داده است.

«نیکولاس ریوز»، مصرشناس انگلیسی و استاد دانشگاه «آریزونا» است که چندی پیش مدعی شد «نفرتی‌تی» در اتاقکی مخفی در دیوارِ کناری مقبره پسرش «توتنخامون» پادشاه 19 ساله مصری، دفن شده است. او با مطرح کردن این فرضیه، راهی مصر شد و کاوش در دره پادشاهان و آزمایشات سی‌تی‌اسکن از دیواره‌هایی این مقبره باستانی را شروع کرد.

«توتنخامون» از مشهورترین پادشاهان مصر باستان و فرزند «نفرتی‌تی» و «آخن‌آتون» بود که در سن 10 سالگی به تخت نشست. او تنها 9 سال زنده ماند و تا سال 1324 پیش از میلاد پادشاهی کرد. مقبره او سال‌هاست سوالات زیادی را در ذهن باستان‌شناسان ایجاد کرده است.

«زاهی حواس»، یکی از سرشناس‌ترین باستان‌شناسان مصری است که واکنش تند به اقدامات اخیر ریوز نشان داده و گفته است: آقای ریوز ما را سرکار گذاشته. من مطمئنم هیچ‌چیز پشت آن دیوار نیست. او موفق شده حرف هیجان‌انگیزی بزند: قبر «نفرتی‌تی» درون مقبره «توتنخامون» است! اما تئوری او هیچ اساسی ندارد.

«حواس» در ادامه افزود: من و هیچ‌یک از باستان‌شناسان به او اجازه نمی‌دهیم نظریه‌اش را با ایجاد سوراخی در قبر «توتنخامون» آزمایش کند. این قبر خیلی آسیب‌پذیر است و هر حفره‌ای دیوار‌نگاره‌ها را در معرض تخریب کامل قرار می‌دهد.

مجسمه نفرتی‌تی

«ریوز» نظریه خود را بر مبنای تصاویر رزولوشن بالا از درون قبر «توتنخامون» مطرح کرده و بر این باور است که دو راه مخفی از درون شکاف‌ها و گودی‌های کامل قابل مشاهده است.

«محمود الدماتی»، وزیر میراث فرهنگی مصر هم اخیرا از فرضیه «ریوز» حمایت کرده و گفته که شانس وجود قبر «نفرتی‌تی» در اتاقک مخفی مقبر فرزندش «توتنخامون»، 90 درصد است.

این در حالی است که «حواس» در واکنش به این اظهارات، اعلام کرده: منطقی نیست که تا هر باستان‌شناسی با یک ایده آمد‌، دنبال او راه بیفتیم‌. چون تئوری‌ها براساس شواهد نیستند. شانس صحت داشتن این مدعا، یک درصد هم نیست.

در حالی که «ریوز» ادعا کرده قبر فرعون جوان مصری که تنها 9 سال به تخت نشست، در اصل برای مادرش‌، «نفرتی‌تی» ساخته شده بود‌، «حواس» معتقد است این مقبره متعلق به برادر او «آی» بوده و چون «توتنخامون» خیلی زود و ناگهانی درگذشته، او را در محل دفن برادرش به خاک سپردند.

کشف ماسکی با 11 گرم طلای خالص و مزین به سنگ‌های قیمتی روی صورت مومیایی‌شده «توتنخامون» او را به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ باستان‌شناسی مصر تبدیل کرده است. او بین سال‌های 1333 تا 1323 پیش از میلاد بر سرزمین‌های تمدن مصر باستان حکومت می‌کرد.

به گزارش استاف، باستان‌شناس مصری همچنین ادعا کرده که قبر «نفرتی‌تی» در «آمارنا» منطقه‌ای باستانی در دره رود نیل واقع است و یکی از دو زن مومیایی که در دره ملکه‌ها پیدا شده، همان «نفرتی‌تی» است.

این دو مومیایی برای انجام آزمایشاتDNA به یک موزه مصری منتقل شده‌اند تا نتایج این تست‌ها با آنچه از آزمایشات DNA خواهر «نفرتی‌تی» ملکه «مات‌نوجمت» به دست آمده، مقایسه شود.

«حواس» همچنین اظهار داشت: هیچ‌کس در مصر نیست‌، چه وزیر میراث و باستان‌شناسی و چه هرکس دیگر، که مسئولیت یک خراش روی قبر «توتنخامون» را قبول کند. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم این ایده، مرده به دنیا آمده است.

انتهای پیام

کد N1082212

وبگردی