آفتاب
معاون وزیر تعاون تاکید کرد

دورنمای کوچک‌سازی دولت با تقویت بخش تعاون

دورنمای کوچک‌سازی دولت با تقویت بخش تعاون

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم کوچک‌ و چابک‌سازی دولت، یکی از راهکارهای محقق شدن این دورنما را توجه به بخش تعاونی و تقویت آن دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا در فارس، سیدحمید کلانتری در جلسه شورای‌عالی تعاون استان فارس، با اشاره به تاکیدات دینی و قانونی در جمهوری اسلامی بر لزوم تقویت بخش تعاون، گفت: در جهان هم تعاونی جایگاه بالایی دارد به‌طوریکه یک میلیارد نفر در تمام کشورها عضو 2 میلیون و 600 هزار تعاونی هستند.

وی با بیان اینکه منظور از تعاونی، ایجاد یک فروشگاه عرضه محصولات مختلف نیست، گفت: بالاترین سهم تعاونی در جهان با 38 درصد مربوط به صنعت بیمه است حال آنکه در ایران تنها یک تعاونی بیمه وجود و فعالیت دارد، از طرفی بانکداری، کشاورزی، مصرف، صنعت و خدمات، به ترتیب بیشترین سهم‌ها را در بخش تعاون سایر کشورها دارد.

کلانتری با اشاره به برخی تعاونی‌های موفق در سایر کشورها، رقم درآمد بعضی از تعاونی‌ها را بیش از درآمد نفت ایران دانست و گفت: ما نیازمند تلاش ویژه برای پویایی و تقویت بخش تعاون هستیم.

او در عین‌حال فعالیت‌های تعاونی خصوصا در حوزه‌های کشاورزی و روستایی را در ایران مد نظر قرار داد و گفت: امروز بالغ بر 80 درصد از کل روغن نباتی کشور توسط شرکت‌هایی تولید می‌شود که در قالب یک تعاونی فعالیت می‌کنند.

کلانتری با تصریح اینکه نگاه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه باید نسبت به تعاونی تغییر کند، گفت: تعاونی کانون اشتغال، توسعه کارآفرینی و فقرزدایی محسوب می‌شود.

معاون وزیر تعاون با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان فارس در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و پزشکی و سلامت، گفت: استان فارس به‌تنهایی استعداد آن را دارد که به اندازه یک کشور موفق اروپایی، ارزش اقتصادی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اگر یک مشکل در کشور ما حل شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، این مشکل مدیریت و سازماندهی درست ظرفیت‌ها است، در بخش تعاون هم با همین مشکل مواجه هستیم، چه در بیرون، چه در درون تعاونی‌ها.

کلانتری از وجود 700 تعاونی دهیاری در کشور و تحت پوشش قرار دادن 18 هزار دهیاری خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها نیازهای اساسی دهیاری‌ها را در بخش‌های مختلف تامین می‌کنند که باعث کاهش قابل توجه هزینه‌ها شده است.

معاون وزیر تعاون گفت: در بلند مدت، واگذاری مسئولیت‌های بخش‌هایی نظیر آبفا، برق، مخابرات، بهداشت و ... روستاها به تعاونی‌های دهیاری مد نظر قرار دارد و این اقدام قطعا می‌تواند ما را در تحقق چشم‌انداز کوچک و چابک‌سازی دولت یاری رساند.

کلانتری تجمیع مشاغل خرد که تحت عنوان SME شناخته می‌شوند در قالب تعاونی‌ها را موجب افزایش بهره‌وری دانست و تاکید کرد: استان فارس یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های کشور محسوب می‌شود، بی‌تردید تشکیل تعاونی‌ها در حوزه گردشگری، می‌تواند بسترساز توسعه فعالیت‌های تعاونی و در نتیجه اشتغال و رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها نظیر صنایع‌دستی، تعاونی‌های دانش‌بنیان و پزشکی شود.

انتهای پیام

کد N1081982

وبگردی