آفتاب

موسویان در گفتگو با رادیو نیویورک تایمز، اهداف ایران در سوریه را تشریح کرد

موسویان در گفتگو با رادیو نیویورک تایمز، اهداف ایران در سوریه را تشریح کرد

سید حسین موسویان در گفتگو با رادیو نیویورک تایمز مهمترین نقاط اختلاف و اشتراک منافع میان ایران و غرب را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رادیو "تیک اوی" (Take Away) متعلق به روزنامۀ نیویورک تایمز در گفتگویی با سیدحسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، عضو ارشد تیم پیشین هسته‌ای و سفیر اسبق کشورمان در آلمان نقش ایران در حل بحران سوریه را مورد بررسی قرار داد؛ آنچه در ادامه می خوانید پرسش و پاسخ مجری برنامۀ رادیویی با موسویان است:

خیلی از آمریکاییها تردید دارند که حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه مفید خواهد بود. نظرشما چیست؟

مذاکرات صلح سوریه ابتدا بدون ایران در سال 2012 آغاز شد و چند دور مذاکرات از جمله نشست ژنو-1 و ژنو-2 انجام شد و همه شکست خورد. ایران برای اولین بار در مذاکرات بین المللی صلح سوریه در اکتبر 2015 شرکت کرد و برای اولین بار در مورد "اصول صلح سوریه" توافق شد. من معتقدم این توافق بدون حضور ایران ممکن نبود.

ایران در مذاکرات چه میخواهد؟ در حالیکه میان طرفین تضاد منافع وجود دارد؛ آمریکا میگوید بشار اسد باید برود. درحالیکه بشار متحد ایران است و برای منافع منطقه ای ایران کلیدی است.چگونه میشود توافق کرد؟

بحث بر سر اولویتهاست. برای ایران پاکسازی سوریه از تروریستها اولویت است. اختلاف کلیدی در اینجاست. ایران معتقد است 70% خاک سوریه را تروریستها اشغال کرده اند. حدود 20-30% خاک عراق را اشغال کرده اند. اینها همان گروههای تروریستی داعش و القاعده و امثالهم هستند که عامل کلیه ترورها در آمریکا و اروپا و سایر نقاط جهان هستند.

از زمان حمله به برجهای دوقلوی نیویورک در2011 تا حملات تروریستی در لندن، مادرید، پاریس و اخیراً هم کالیفرنیا. از نظر ایران اولویت مبارزه و پاکسازی این گروههای تروریسم تکفیری است. برای ایران خط قرمز تصمیم مردم سوریه است و نه بشار اسد.

ایران معتقد است مردم سوریه باید در یک انتخابات آزاد در مورد رییس جمهور و قانون اساسی خود تصمیم بگیرند. این انتخابات هم میتواند تحت نظارت سازمان ملل انجام شود. ایران مخالف این است که تعدادی از کشورها در نیویورک یا وین بنشینند و تصمیم بگیرند در سوریه چه کسی باید برود، چه کسی بیاید ویا چه کسی رییس جمهور باشد. ایران میگوید این حق مردم سوریه است که در مورد حاکمیت شان خود تصمیم بگیرند.

این اعتقاد ایران این است که حذف بشار اسد خلأیی به وجود می آورد که توسط تروریستها پرخواهد شد و تروریست گسترش پیداخواهد کرد. آمریکا حتی نگران است که ایران حتی در آن خلاء اعمال نفوذ زیادی خواهد کرد.
ببینید ما مدل لیبی را داریم. ناتو و آمریکا ومتحدین عربشان به لیبی حمله کردند و قذافی را ساقط کردند و بعد از آن لیبی دچار جنگ داخلی شد و در حقیقت ازهم پاشید و ناتو و آمریکا و متحدین عرب هم هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند. با سقوط قذافی در حقیقت لیبی هم سقوط کرد.

آیا میخواهید که اشتباه لیبی در مورد سوریه تکرار شود؟ واقعیت این است که اسد و نیروهای نظامی-امنیتی او قدرتمندترین نیرویی هستند که با داعش و گروههای تروریستی درحال مبارزه است. با سقوط اسد، سوریه به اشغال کامل داعش و سایر گروههای تروریستی در خواهد آمد. آیا این هدف آمریکا و متحدینش است؟

آمریکا و متحدینش باید با بشار اسد و ایران و روسیه برای نابودی تروریسم در سوریه ومنطقه همکاری کنند، در مرحله بعد آواره گان سوری به وطنشان برگردند و بعد انتخابات آزاد صورت گیرد.

5252

کد N1081892

وبگردی