آفتاب

نزاویسیمایا: دشمنی با اسرائیل دیگر به کار ترکیه نمی‌آید/ رسانه‌های اردوغان سندروم دون کیشوت دارند

نزاویسیمایا: دشمنی با اسرائیل دیگر به کار ترکیه نمی‌آید/ رسانه‌های اردوغان سندروم دون کیشوت دارند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: مسکو تصمیم دارد محافل جهانی را از کارهای ناپسند اردوغان در رابطه با داعش مطلع کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامه نزاویسیمایا گازتا، رویارویی بین روسیه و ترکیه به عرصه لفظی منتقل شده است. در حالی که ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری بزرگ خود اظهار داشت که از وجود ترکمن ها در سوریه خبر نداشت و نیز مقامات ترکیه را به خرید نفت از داعش متهم کرد، خود اردوغان گفت که شخصاً با ولادیمیر پوتین درباره ترکمن ها صحبت کرده بود و اتهامات به خرید نفت را رد کرد.

همزمان احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه گفت که سوریه نباید به یکی از اهداف سیاست امپراطوری طلبانه روسیه تبدیل شود. وی افزود که نباید وحشی گری های دوران شوروی را فراموش کرد و همزمان از حزب کردی سی.اچ.پی انتقاد نمود که اعضای آن به مسکو سفر کرده و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه دیدار کرده اند.

این همه در حالی است که رسانه های دولتی ترکیه از اردوغان به عنوان تنها کسی که بعد از جنگ جهانی دوم جرأت کرده است هواپیمای جنگی روسی را سرنگون کند، تجلیل می کنند و روسیه را خطر جهانی بزرگ تری از آمریکا اعلام می کنند. همزمان روزنامه حریت نیز تأکید می کند که این ادعاهای برخی مطبوعات ترکیه نشان دهنده عود "سندروم دون کیشوت" رسانه های وابسته به اردوغان است.

این در حالی است که روز گذشته وزارت صنایع و تجارت روسیه واردات 80-70% محصولات صنایع سبک ترکیه را ممنوع کرد تا برای تولید کنندگان داخلی شرایط مساعدی فراهم شود. ترکیه که یکی از مهم ترین شرکای بازرگانی خود را از دست داده، به جستجوی متحدان جدید منطقه ای پرداخته است. اسراییل و ترکیه تصمیم گرفتند بعد از وقفه پنج ساله روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند. اسراییل می تواند به صادر کننده مهم گاز طبیعی به ترکیه تبدیل شود تا وابستگی به گاز روسی را کاهش یابد.

آنا گلازوا معاون مدیر انستیتوی مطالعات راهبردی روسیه معتقد است که ترکیه در سال 2010 می خواست اعتبار خود را در جهان عرب و اسلام بالا ببرد و نفوذ ایران را کاهش دهد و به همین علت روحیات ضد اسراییلی ابراز می کرد و حتی ناوگان آزادی را به غزه فرستاد. ولی اوضاع تغییر کرده و ترکیه به خاطر ادعاهای سیاسی خود روابط با اسراییل، مصر، سوریه و روسیه را تیره کرده و هم اکنون می خواهد این روابط را از نو با کشورهایی تنظیم کند که با آنها مناقشه جدی ندارد. به گفته خانم گلازوا، اسراییل بهترین نامزد ازسرگیری روابط است. ولی مذاکرات آنکارا با تل آویو پیمان ترکیه با ایران را زیر سئوال می برد.

در همین حال، یوگنی ساتانوفسکی، رئیس انستیتوی خاورمیانه پیرامون تشدید تیرگی روابط آنکارا- مسکو معتقد است: روابط بین ترکیه و روسیه به این زودی از سر گرفته نخواهد شد زیرا مسکو تحریمها علیه اقتصاد ترکیه را شدت بخشیده و محافل جهانی را از کارهای ناپسند اردوغان در رابطه با داعش مطلع می کند و نیز برای مشکلات جدید از سوی ترکیه در سوریه آماده می گردد. در همین حال آنکارا دنبال صادر کنندگان جدید حامل های انرژی و متحدان در مقابله با روسیه می گردد.

این کارشناس روس می گوید: اوضاع ترکیه بحرانی است، رشد اقتصادی در این کشور از 6.8% تا 1.3% (9 ماه اول سال جاری)، کاهش یافته است. صادرات آنکارا به خاطر تیرگی روابط با کشورهای همسایه، مسأله کردها و آوارگان، بی ثباتی داخلی به خاطر قدرت طلبی اردوغان، کاهش جذابیت ترکیه به عنوان محل سرمایه گذاری های خارجی و رقابت فزاینده از سوی ایران در این زمینه، شدت رقابت در بازار داخلی ترکیه و محدود بودن امکانات صادراتی کاهش یافته است. تحریم های روسیه به اقتصاد ترکیه لطمه زیادی زده و در مقابل این کشور نمی تواند بر خلاف کنوانسیون مونترو تنگه های دریای سیاه را به روی روسیه مسدود کند تا با قطع صادرات گاز طبیعی روسی و اقدامات دیگر روسیه روبرو نشود.

از طرفی پیدا کردن صادر کنندگان جایگزین گاز طبیعی هم برای ترکیه کار آسانی نیست. ایران نمی تواند صادرات به این کشور را به سرعت افزایش دهد و نیز در عراق و سوریه با ترکیه رقابت کرده و با مسکو همکاری می کند و در این شرایط حتماً با مسکو همبستگی خواهد کرد. ترکیه در افزایش واردات گاز از قطر، عراق و آذربایجان نیز دارای مشکلات زیادی است و حتی ترکمنستان هم مجبور است از روسیه حساب ببرد؛ مسئله ای که اردوغان در جریان سفر اخیر خود به عشق آباد به این واقعیت پی برد.

4952

کد N1081789

وبگردی