آفتاب

وزیر کشور: تکلیف تبلیغات در شبکه های مجازی روشن نشده/انتخابات در کل تهران و ۸ کلانشهر الکترونیک است

وزیر کشور: تکلیف تبلیغات در شبکه های مجازی روشن نشده/انتخابات در کل تهران و ۸ کلانشهر الکترونیک است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرد تا آخرین لحظات ثبت نام از نامزدهای انتخابات ۱۲ هزار و ۲۱۳ نامزد نام خود را ثبت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گفتگوی ویژه خبری دیشب از شبکه ۲ سیما با حضور وزیر کشور برگزار شد. جایی که امیر شجاعی مجری برنامه های سیاسی صدا و سیما از وزیر سئوال اول را درباره تعداد همکاران وزارت کشور در انتخابات پرسید و با پاسخ کلان ۹۰۰ هزار عامل برگزاری انتخابات در هیات های اجرایی مواجه شد.

در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.


چند نفر درگیر موضوع تعیین صلاحیت ها در ستادهای اجرایی هستید؟
ما تا دیشب ثبت نام داشتیم و تشکیل هیات های اجرایی مسئله بسیار مهمی بود. با هماهنگی شورای نگهبان، هیات های اجرایی را با تفاهم تشکیل دادم. با مراجعه بسیار خوب مردم ثبت نام انجام شد. در این دوره چیز جالبی بود که تغییرات زیادی نسبت به دوره های قبل داشتیم. در مجلس اول ۳۶۹۴ نفر، ثبت نام کردند. در مجلس دوم، ۱۵۹۲ نفر یعنی ۵۷ درصد کاهش داشتیم، دور سوم تا هفتم افزایش تعداد نامزدها را داشتیم و در دوره هفتم ۸۱۷۲ نفر بودند. در دور هشتم و نهم رقم ثبت نام کاهشی می شود. ۵۲۸۳ نفر در دور نهم بود که این دفعه ۱۲۲۱۳ نفر ثبت نام یعنی ۲.۳ برابر رشد داشتیم. این نشان دهنده امید به آینده و تغییر است. انشالله نشاط سیاسی تا روز رای گیری ادامه یابد. زحمات دوستان ما در ۲۰۷ شعبه اصلی انجام گرفته و ۸۰۰ و خرده ای شعب فرعی نیز خواهیم داشت. مجموعه نیروهای ما در هیات های اجرایی ۹۰۰ هزار نفر هستند و ۵۰ هزار نفر بازرس داریم. آموزشهای لازم به اینها داده شده. حتی امسال همه فرمانداران و بخشداران را آموزش ویژه دادیم و از همه اینها قانون انتخابات را آزمون گرفتیم و زیر ۹۰ درصد پاسخ صحیح را قبول نمی کردیم.


تعداد واجدین شرایط رای دادن مشخص شده؟
بله، این آمار را داریم. ولی اعلام نمی شود تا ثبت احوال و آمار هماهنگ کنند تا عدد نهایی اعلام شود. من می دانم ولی گفتنش مصلحت نیست. وقتی اعلام کردیم افراد کارت ملی بگیرند، حدود ۲ میلیون نفر بود که اعلام کردیم بیایند کارت بگیرند. ظرف یکی دو هفته عدد را نهایی می کنیم.

 

هیات های اجرایی چه باید کنند؟
هیات ها ۱۰ روز وقت قانونی برای پاسخ به وزارت کشور دارند. از ۴ دستگاه نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ثبت احوال و وزارت اطلاعات استعلام می شود. هیات های اجرایی طبق قانون می توانند در صورت نیاز تحقیقات محلی نیز انجام دهند و باید رسیدگی ها مبتنی بر مدارک و اسناد معتبر باشد. باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم و اگر احراز شرایط نمی شود مدارک باید معتبر باشد. ثبت احوال، هویت افراد را بررسی می کند. نیروی انتظامی، موضوع سوابق را از نظر سوءسوابق بررسی می کند. وزارت اطلاعات مسایل سیاسی و امنیتی و قوه قضاییه پرونده ها و احکام قضایی افراد را بررسی می کند.


شرط بر عدم صلاحیت یا احراز صلاحیت است؟
همه شرکت کنندگان باید به احراز شرایط برسند. اگر در هیات های نظارت به عدم احراز برسند، این را شورای نگهبان متناسب در قالب نظارت استصوابی مشخص می کند. با شخص آقای جنتی جلساتی داشتیم و به هماهنگی رسیدیم تاانشالله مسیر را طی کنیم.

 

۱۰ روز زمان برای احراز صلاحیت کم نیست؟
قانون می گوید ۱۰ روز و بیشتر نمی توان این مهلت را ادامه داد. تعداد همه ثبت نام کنندگان بین ۲۰۷ حوزه رای گیری توزیع شده. ما ۱۰۸ هزار صندوق اخذ رای داریم. از روز اول، استعلامها را شروع کردیم. خیلی از افراد در معرض انتخاب بودند و کاملا شناخته شده هستند. مدارک برخی آماده است و از امروز اسناد و مدارک را داده اند. امروز نیز ابلاغ به فرمانداریها کردیم که سه شیفت کار شود تا به موقع تمام شود.

 

همه کسانی که مراجعه کردند، مدارک تحصیلی شان را دادند؟
نرم افزارهایی برای ثبت نام طراحی شده و مواردی که باید داشته باشد مانند فوق لیسانس یا شرایط سنی، اگر ارائه نشود سیستم نمی پذیرد. ولی برای بررسی بعدی مدارک نیز اقداماتی داریم.


اگر کسی اعتراض داشته باشد، چه باید بکند؟
کسانی که در هیات های اجرایی احراز شرایط نشوند، باید به هیات نظارت استان ارجاع شوند. در آنجا رسیدگی مجدد می شود تا حقی از کسی ضایع نشود. در مجلس خبرگان بررسی صلاحیت داوطلبان توسط فقهای شورای نگهبان است. ۳۰ روز وقت دارند و در ۵ اسفندماه باید به وزارت کشور اعلام شود. کسانی که احراز شرایط نشده اند و اعتراض دارند، باید تا ۱۰ بهمن وقت اعتراض دارند. رسیدگی مجدد ۱۰ روز زمان می برد از ۱۱ بهمن تا ۲۰ بهمن. ما در ۲۱ بهمن اعلام عمومی می کنیم و آنها ۲ هفته وقت دارند تا ۶ اسفندماه که ممنوعیت تبلیغات می شود.
برای مجلس از ۲۹ آذر شروع کردیم و در پایان هر روز استعلام کردیم. کلا ۱۰ روز از اولین روز شروع به پاسخ دهی به استعلامها می کنند. ابلاغ عدم احراز شرایط در ۱۵ دیماه اعلام می شود. تایید نشده ها می توانند به هیات نظارت استان اعتراض کنند. رسیدگی به این اعتراضات تا ۲۶ دیماه است. اعلام قطعی اسامی نامزدها به حوزه های انتخاب توسط وزارت کشور از ۲۷ دی تا ۱۶ اسفندماه است. مجددا دریافت شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان از ۱۷بهمن تا ۱۹ بهمن است. رسیدگی به شکایت نیز ۲۰ بهمن تا ۲۶ بهمن است. ۲۷ بهمن تمام نتایج اعلام می شود و از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفندماه، یک هفته تبلیغات است. ۷ اسفندماه هم اخذ رای است. یعنی در مجلس در ۳ مرحله می توان به نتایج صلاحیتها، اعتراض کرد.

 

بحث انتخابات الکترونیک و گفتگوی شما با شورای نگهبان چه شد؟ ساعتی ۱۰ نفر با دستگاه می توانند رای بدهند یا ظرفیت بیشتر است؟
۹۰ درصد انتخابات تاکنون الکترونیک بوده. از قبل هم اینطور بوده. اخذ و شمارش مهم است که این بار در ۹ مرکز استان و کلانشهر، در تمام حوزه ها انجام می شود. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ شهرستان قبلا انجام شده. در مجلس، تعداد نامزدها زیاد است. در تهران ۳۰ نفر باید نوشته شود و ۲۷۰۰ نفر کاندیدا شده اند. یکی از مشکلات شمارش کلانشهرها همین است. در تهران ۳-۴ روز طول می کشد و شمارندگان بی حوصله می شوند. اگر اینها سیستمی شود، یقینا ابهامات از بین می رود. در ریاست جمهوری و شورای قبلی هم عملکرد رای گیری الکترونیک مناسب بود. از ابتدا با کارشناسان شورای نگهبان این کار را پیش بردیم. ماشین الان طراحی شده و سبکتر و سریعتر کار را انجام می دهد. سفارش ساخت و تامین را دادیم. در مورد نرم افزار نیز برنتامه تهیه شده ولی وقتی ارائه شد، دوستان پیشنهادهایی دارند که وقت دادند ظرف ۱۰ روز این تغییرات داده شود. تقریبا این دیروز نهایی شده. فردا جلسه دارند و این مطرح می شود. یک اشکال دیگر، استاندارد بودن کیفیت سیستمهاست. ۲ نهاد در کشور بحث کیفیت و استانداردسازی را اندازه گیری می کنند. شورای نگهبان و وزارت کشور به این نگاه می کند که بتوانیم ۹ کلانشهر را انجام دهیم. دغدغه زمان نیز وجود دارد. برخی افراد آشنا نیستند، برخی سواد ندارند. به غیر از تهران بقیه جاها این مشکل را نداریم. ما قبول کردیم مشکل تراکم را حل کنیم. می توان تعداد صندوقها یا دستگاه ها زیاد شود. برآورد کردیم در تهران ۱۰-۱۵ نفر لیست ۳۰ نفره نمی نویسند. برای همین ریسک نمی کنیم.

 

انتخابات تهران کاملا الکترونیک است؟
بله، در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرج و... که ۹ کلانشهر را شامل می شود، انتخابات تماما الکترونیک است. این دیگر معطلی ندارد و امیدواریم با کمترین ریسک حل شود. در کنار اینها رای گیری دستی را هم از بین نبردیم. در تهران گفتیم اگر مشکلی پیش آمد، بلافاصله با دستی کار اخذ رای ادامه یابد. به تعداد شعب در تهران، با توجه به حضور مردم، تعداد دستگاه ها مشخص شده که آمار دقیق را الان ندارم.


دیشب سر ساعت ۹ درهای شعب ثبت نام بسته شد. کسی دیگر مراجعه نکرد؟
قانون می گوید روز اداری را در نظر بگیرید که باید ساعت ۴ درها را می بستیم. با هماهنگی شورای نگهبان اجازه دادیم افراد تا ساعت ۹ بیایند. بعد از ساعت ۹ دیگر تقریبا کسی را نداشتیم بخواهد ثبت نام کند.

 

می گفتند برخی بعد از ساعت ۹ مراجعه کردند؟
۱۰ روز وقت بود. قرار گذاشتیم ساعت ۹ درها را ببندیم. اگر کسی دیر آمد، تقصیرکار خودش است. آنهایی که داخل بودند، همه ثبت نام شدند.

 

تعامل انتخاباتی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در انتخابات را چطور می بینید؟
ما با شورای نگهبان به تعاملات سازنده ای رسیدیم. هر دو نهاد معتقدیم مرجع ما باید قانون باشد و متناسب با قانون هر کس کارش را انجام دهد. متناسب با قوانین کارمان را در حوزه اجرا البته با نظارت شورای نگهبان انجام می دهیم. در حوزه نظارت هم این شورا تکالیف و قوانین خود را دارد و انجام وظیفه می کند. ما در مرحله اول تصمیم گیری کردیم و نشستهای مختلفی داشتیم. خودم به صحن شورای نگهبان رفتم و توضیح دادم. چندین بار با آقای جنتی جلسه داشتیم. معاونان بنده نیز رفتند. تشکیل هیات های اجرایی قبلا خیلی رفت و برگشت داشت. باید ۳۰ نفر مشخص می کردیم و اینها را هیات های نظارت تایید می کردند و بعد ۸ نفر از بین آنها برای هر حوزه رای گیری انتخاب می شد. قبلا اختلاف بر سر اینها حتی در تهران و در سطح شورای نگهبان حل می شد که این دوره اینطور نبود. بحث بعدی صلاحیتها بود. ما قبول کردیم این صلاحیتها حول ضوابط و قوانین باشد. اگر استصوابی بوده اگر مباحث تحقیقات محلی است، اینها مشخص است و البته شورای نگهبان قبول کرده باید اسناد معتبر وجود داشته باشد. برخی از افراد هستند از جمله به دلیل طولانی بودن و تراکم کار، در بررسی های مجدد ممکن است تشخیص داده شود حقی از آنها ضایع شده. در مرحله اول به شوراهای استانی مراجعه می کنند، بعد به مرکز مراجعه می کنند و در مرحله سوم به شورای نگهبان می روند. امیدواریم با تکیه به محور قانون این مرحله را نیز عبور کنیم. استقبال نامزدها از ثبت نام با شرایطی که در منطقه داریم و امیدی که در مردم پس از برجام ایجاد شده و گامهایی که باید در حوزه اقتصادی برداریم لازم است اقتدار سیاسی خود و وحدت و انسجام خود را در کشور اثبات کنیم. هر قدر مراحل قانونی و با شور و نشاط باشد، این بهتر است.

 

میزان و چگونگی بازرسی و نظارت در روند اجرای کار چگونه است؟
صاحب حق، نامزدها، مردم، دستگاه اجرایی و دستگاه نظارتی هستند. فرمانداریها اجرا را بر عهده دارند و نماینده در شعب اخذ رای دارند. شورای نگهبان ناظر در شعب اخذ رای دارد. نامزدها نیز نماینده در حوزه های رای گیری دارند. اتفاقا نماینده نامزدها را قانون گفته تا آخرین مرحله شمارش رای باید در حوزه ها باشند و کسی حق ندارد بیرونشان کند. به وزارت کشور نیز اختیار داده شده بازرسانی را بفرستد. ما تصمیم گرفتیم برای همه حوزه ها، بازرس بگذاریم یعنی ۵۴ هزار بازرس در حوزه ها داریم. تلاش شده روز رای گیری در اطراف حوزه ها و داخل شان، اتفاقی بر خلاف قانون نیفتد.

 

ازدحام نمایندگان نامزدها را چه می کنید؟
باید پیش بینی امکانات و فضا را کنیم. معمولا اینقدر افراد ندارند که معرفی کنند مگر افراد خاص و تشکیلاتی که نماینده معرفی می کنند. برخی نیز در لیستها به توافق می رسند یک نماینده بفرستند. قبل از تبلیغات، بارها موارد را اعلام کردیم. همه نامزدها و حامیان آنها می دانند قبل از شروع رسمی تبلیغات یعنی عکس چسباندن و ستاد بازکردن که نشان دهنده تبلیغات منسجم و سازمان یافته است را نباید شروع کنند. موقع تبلیغات نیز بازرسان هستند که مسایل را کنترل می کنند. نامزدها و حامیانشان بهترین ناظر هستند که تخلفات را گزارش می کنند. هیات نظارت هم هست. مشکل ما رسیدگی به این تخلفات و شکایات است. هر قدر رسیدگی با کوتاه ترین زمان و سرعت انجام شود، قدرت بازدارندگی تخلف زیاد می شود و هم برخورد با تخلفات انجام می شود. نامه ای به رئیس محترم قوه قضاییه نوشتم و خواستم شعبه های خاصی در دادگاه ها تشکیل شود تا به تخلفات احتمالی رسیدگی شود. ایشان نیز دستور داد و این شعب تشکیل شد. در فضای مجازی هم تبلیغات امروزه دامنه زیادی دارد. این را باید در نظر داشت که تبلیغات پیش از موعد کلا ممنوع است، یعنی هر چه در فضای مجازی به عنوان تبلیغات مطرح می شود، ممنوع است. قرار شد با شورای نگهبان جلسه بگذاریم و چون قانون دامنه این ممنوعیت در فضای مجازی را مشخص نکرده، باید هر چه سریعتر روی این دامنه ها توافق کنیم. یکی دو روز دیگر این جلسه تشکیل می شود. کمپین راه اندازی و سازماندهی تبلیغات کردن، ممنوع است. البته نامزدها می توانند بگویند من نکردم و رقیب من کرده. این نیز جز مواردی است که دقت زیاد می خواهد.

 

نظارت بر این موضوع چگونه است؟ فضای مجازی حوزه نفوذ زیادی دارد. در قانون تبلیغات نیز بحث فضای مجازی نداریم. شیوه نظارت بر تبلیغات مجازی چیست؟
در قانون مفهوم عام تبلیغ آمده و اینها وسایل و ابزار هستند. نظارت را بر اینها داریم. روزانه حجم عظیمی نامه و شکایت داریم که فلانی دارد کار می کند. در حوزه ها کار تقسیم شده. در فرمانداریها و بخشداریها، کار به تناسب بین کارکنان حوزه های هیات های اجرایی توزیع شده است. شورای نگهبان و هیات های نظارت هم کار نظارتی خود را می کنند. تسلط نسبی بر قضیه داریم ولی مهم است بازدارندگی داشته باشیم. اگر کسی این کار را بکند و شورای نگهبان بعدا متوجه شود در تصویب اعتبارنامه این موضوعات را می کند. به همه توصیه می کنیم سازمان یافته کار تبلیغاتی نکنند. رئیس جمهور دستور دادند همه دستگاه ها به وزارت کشور درباره انتخابات کمک کنند که پلیس فتا، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و سایر دستگاه ها را شامل می شود.

 

چرا وزارت کشور وارد بحث تبلیغات مجازی نشد؟
مهمتر از این مسئله، بحث هزینه های تبلیغاتی است. همین الان برخی اعتراض می کنند فلان نامزد، پول خرج می کند و کالا می دهد. قبلا این پیگیری شد. در مجلس هم قضیه پولهای کثیف را مطرح کردم. به جا و به موقع نیز مجلس حساسیت نشان داد و از ما خواست لایحه بدهیم. لایحه را با دو فوریت به مجلس دادیم. گفتیم همه هزینه ها و منابع مالی شفاف و قابل رسیدگی شود. ما در اغلب کشورهای دنیا این را دیدیم. مجلس اصل فوریت را قبول کرد. یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است و انشالله این طرح به صحن می رسد. بحث مالی مهمتر از تبلیغات است. بستر اجرایی رصد مالی نامزدها فراهم شده. البته در قانون فعلی انتخابات دو حکم مالی وجود دارد. یکی اینکه خرید و فروش آرا ممنوع است و دیگری اینکه تهدید و تطمیع تخلف است ولی مکانیزمی برای آن مشخص نشده. اما اینکه چرا دولت لایحه در این باره نداد، به این خاطر است که ما باید لایحه جامع می دادیم. مجلس یک طرحی داشت و ما نظرمان را در آن طرح اعمال کردیم. ما منتظر ابلاغ سیاستهای کلان انتخابات بودیم که چند سال بود در مجمع مانده بود. مجمع در بازه زمانی مشخصی این را بررسی کرد و خدمت مقام معظم رهبری فرستاد. منتظر بودیم این سیاست ها بیاید که نیامده. بسنده کردیم با مجلس همکاری کنیم. در این موضوع، کمیته ای مطرح شد که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته. اگر طرح را تصویب شده به ما بدهند، اجرا می کنیم.


صحبت دیگری اگر باقی مانده بفرمایید؟
ا
ز همه تشکر می کنم. یکی از دلایل ثبت نام های زیاد تشویق و تبلیغ رسانه ملی بود. هم نشان دادن حضور و هم تبلیغات شوق ایجاد کرد. با همدلی که امسال داریم امیدواریم تا مرحله نهایی در فضایی آرام و قانونی انتخابات باشکوهی را انجام بدهیم و با زبان رای اقتدار کشور را اثبات کنیم.

 

۱۷۲۳۱

 

کد N1081768

وبگردی