آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد:

مصوبه اخیر آمریکا برای جبران عقب‌ماندگی‌هایش در ایران است

مصوبه اخیر آمریکا برای جبران عقب‌ماندگی‌هایش در ایران است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌تواند مانع حضور شرکت‌های اروپایی در ایران برای سرمایه‌گذاری شود و این اقدام بیشتر برای جبران عقب ماندگی آمریکا از اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن ارزیابی مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت سفر به ایران برای 38 کشوری که با آمریکا قرارداد لغو روادید دارند، گفت: مصوبه جدید کنگره آمریکا به دو منظور طراحی شده است. زمانی که هنوز برجام به تصویب نرسیده بود هیات‌های زیادی از اروپا وارد ایران شدند و کارهای مقدماتی را برای همکاری با ایران انجام دادند.

وی افزود: این در حالی بود که آمریکا از کشور‌های اروپایی عقب افتاد؛ لذا این اقدام را انجام دادند که رفت و آمد کشور‌های اروپایی را به ایران محدود کنند تا شاید خودشان بتوانند جای آن‌ها را بگیرند.

برخوردار با بیان اینکه مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا یک خطای بزرگ سیاسی است، ادامه داد: حضور توریست‌ها از کشور‌های مختلف در ایران دلیل دیگر تصویب این طرح است. زمانی که کشورهای مختلف از جمله کشور‌های اروپایی به عنوان توریست به ایران سفر می‌کنند با اخلاق حسنه و خونگرمی مردم ایران آشنا می‌شوند؛ موضوعاتی که با آنچه در رسانه‌های غربی تبلیغ و پخش می‌شود، مغایرت دارد.

مدیرعامل شرکت ملی دخانیات اضافه کرد: شاید از جنبه اقتصادی چندان برای آمریکا اهمیتی نداشته باشد که چقدر توریست به ایران سفر می‌کند اما موضوع مهم برای آنها این است که وقتی توریست‌ها به ایران می‌آیند با شایستگی و پیشرفت در ابعاد مختلف آشنا می‌شوند؛ اتفاقی که برای آمریکا نگران کننده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مجلس نمایندگان آمریکا خواسته است با این مصوبه از حضور اروپایی‌ها به ایران جلوگیری کند؛ غافل از آنکه شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند مطمئنا کار خود را پیش خواهند ‌برد و شاید گرفتن ویزای مجدد برای سفر به آمریکا چندان برایشان اهمیت نداشته باشد.

برخوردار با بیان اینکه ایران در دوران تحریم‌های اقتصادی با وجود تمام محدودیت‌ها موفق به مقابله و دور زدن تحریم‌ها شد، عنوان کرد: ایران برای اروپایی‌ها مرکز سرمایه‌گذاری است. اروپایی‌ها وقتی ایران را با کشور‌های همجوار آن مقایسه می‌کنند متوجه می‌شوند که ایران کشوری امن و آرام برای سرمایه‌گذاری است. چنین مسائلی نمی‌تواند برای رفت و آمد و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی به ایران محدودیت ایجاد کند. تنها مسئله این است که از جنبه داخلی باید قوانین را برای حضور و سرمایه‌گذاری دیگر کشور‌ها در ایران تسهیل کنیم و برایشان مشوق در نظر بگیریم، البته مطمئنا این اقدام زمان‌بر است.

انتهای پیام

کد N1081706

وبگردی