آفتاب

ترکیه خواستار دسترسی نا محدود به غزه

ترکیه خواستار دسترسی نا محدود به غزه

جزئیات بیشتری از مذاکرات هفته اخیر بین آنکارا و تل آویو برای از سرگیری روابط این دو متحد استراتژیک قدیمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت دیلی، ترکیه در مذاکرات برای از سرگیری روابط با رژیم صهیونیستی خواستار دسترسی نا محدود خود به نوار غزه است.

برخی اسناد درز کرده به رسانه ها حکایت از آن دارند که مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی برای از سرگیری روابط که در هفته گشته از سر گرفته شده است به غیر از موضوعات مطروحه شامل مذاکرات درباره برخی اعضای حماس که در ترکیه مستقر می باشند و همچنین  شامل انتقال خط لوله گاز رژیم صهیونیستی به خاک ترکیه می باشد.

شروط تعیین شده قبلی از سوی ترکیه برای ازسر گیری روابط با تل آویو شامل عذرخواهی مقامات صهیونیستی از ترکیه، پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان کشتی مرمره و لغو محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی بوده است.

شرط اول تعیین شده از سوی ترکیه در سال ۲۰۱۳ در تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اردوغان محقق شد و در خصوص پرداخت غرامت نیز خبرها حکایت از آمادگی رژیم صهیونیستی برای پرداخت غرامت ۲۰ میلیون دلاری به خانواده های قربانیان کشتی مرمره دارد. اما در خصوص لغو محاصره غزه رژیم صهیونیستی سکوت کرده است و پیشتر اعلام داشته است به محاصره دریایی و هوایی غزه ادامه خواهد داد.

بنا بر این گزارش، خبرها حکایت از آن دارد که با وجود ادامه محاصره غزه، ترکیه خواهان دسترسی کامل خودش به غزه است.

در سال ۲۰۱۰ در پی حمله کاماندوهای رژیم صهیونیستی به کشتی ترک مرمره که حامل کمک های بشر دوستاه برای مردم در محاصره غزه بود شمری از اتباع ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه روابط ترکیه و رژیم اسرائیل این دو متحد استراتژیک قدیمی به تیرگی گرایید.

کد N1081565

وبگردی