آفتاب

شکایت اوکیناوا به دولت مرکزی ژاپن

شکایت اوکیناوا به دولت مرکزی ژاپن

مقام‌های استان اوکیناوای ژاپن که مدتهاست با دولت مرکزی این کشور بر سر طرح نقل و انتقال یک پایگاه هوایی متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا در این استان اختلاف دارند، اقدام به شکایت از دولت در دادگاه بر سر این طرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ورلد بولتن، مقامهای اوکیناوا و توکیو در مدت اخیر تلاش‌ کرده‌اند طرح‌های یکدیگر بر سر طرح انتقال پایگاه هوایی فوتنما متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا به یک منطقه کم جمعیت‌تر استان اوکیناوا را مختل کنند. اوایل سال جاری میلادی تاکشی اوناگا، فرماندار اوکیناوا طرحی که از سوی فرماندار قبلی این منطقه به منظور دادن زمین دفن زباله به پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا تایید شده بود را فسخ کرد.

با این حال در ماه اکتبر وزیر اراضی در دولت ژاپن در پاسخ اقدام به لغو این حکم کرد و این کار مقام‌های اوکیناوا را وادار کرد تا شکایتی را در این خصوص نزد شورای مدیریت اختلاف دولتهای مرکزی و محلی مطرح کنند.

سالهاست که مردم استان اوکیناوای ژاپن که بالاترین نرخ فقر در میان استانهای این کشور را دارند، از بابت میزبانی از دو سوم کل نیروهای نظامی آمریکا در این کشور احساس بی عدالتی و ظلم می‌کنند. تاکشی اوناگا به این دلیل توانست در انتخابات ماه نوامبر به فرمانداری این استان برسد که وعده مخالفت با طرح جابجایی پایگاه نظامیان آمریکایی در این استان را داد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن گزارش داد، جدیدترین شکایت مقامهای اوکیناوا روز جمعه نزد دادگاه منطقه‌ ناها ثبت شده و آنها این کار را پس از آن انجام دادند که میتسو کوبایاکاوا، رئیس شورای مدیریت اختلاف دولتهای مرکزی و محلی اعلام کرد شکایت قبلی این مقامها را بررسی نخواهد کرد.

ساکنان استان اوکیناوا علاوه بر نگرانی در خصوص تعداد زیاد سربازان آمریکایی این نگرانی را نیز دارند که جابجایی این پایگاه به منطقه کم جمعیت تر هانوکو در این استان تاثیری منفی بر محیط زیست از جمله بر صخره‌های مرجانی این منطقه داشته و آلودگی صوتی فراوانی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1081515

وبگردی