آفتاب

نزاویسیمایا: عربستان برای جلب نظر تاجیکستان درِ باغ سبز نشان می‌دهد

نزاویسیمایا: عربستان برای جلب نظر تاجیکستان درِ باغ سبز نشان می‌دهد

یک روزنامه روسی نوشت عربستان سعودی در راستای تلاش برای نزدیکی به همسایگان روسیه قصد دارد نظر تاجیکستان را برای پیوستن به ائتلاف ضد تروریسمی که بتازگی ایجاد کرده جلب کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روزنامه نزاویسیمایا تاجیکستان احتمالا به عضو سی و چهارم ائتلاف نظامی تحت ریاست عربستان سعودی تبدیل شود که این مسأله در جریان سفر رسمی اوایل ماه ژانویه سال 2016 امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان به این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

شریف اعظم شاه لطیف زاده سفیر تاجیکستان در ریاض چندی پیش در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط از احتمال شرکت تاجیکستان در بلوک نظامی اسلامی خبر داده بود. البته پرویز دولت زاده معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان این اظهارات سفیر را تکذیب کرد. ولی کارشناسان نزاویسیمایا گازتا احتمال می دهند که چنین مذاکراتی نه تنها با تاجیکستان بلکه با برخی کشورهای دیگر فضای شوروی سابق در جریان باشد.

الکساندر کنیازف، کارشناس آسیای مرکزی و خاورمیانه در مورد خود این ائتلاف تردیدهای زیادی دارد. به گفته وی، اسلام آباد از اینکه ریاض شرکت پاکستان در ائتلاف را اعلام کرد، اظهار تعجب نمود. پادشاهی های عربی مدتی است که به فکر تشکیل یک نوع ائتلاف نظامی ضد شیعی و ضد روسی هستند. به گفته کنیازف برای دوشنبه در این زمینه پیشنهاد مالی متقابل عربستان اهمیت دارد. شرکت تشریفاتی در ائتلافی که رسماً مبارزه با داعش را هدف خود اعلام کرده است، با عضویت تاجیکستان در سازمان پیمان امنیت جمعی مغایرت ندارد.

به گفته کنیازف، برای تاجیکستان همه حامیان مالی مهم هستند. روسیه در آیندۀ قابل پیش بینی، نمی تواند همه خواستها و نیازهای متحدان خود را تأمین کند و در این شرایط علاقه به اینگونه پیشنهادها از سوی همسایگان قابل درک است.
ولادیمیر یفسییف رئیس بخش همگرایی و توسعه سازمان همکاری شانگهای در انستیتوی کشورهای جامعه مشترک المنافع شرکت همزمان تاجیکستان در بلوک سعودی و روسی را امکان پذیر می داند ولی اظهار عقیده می کند که ائتلاف عربی یک حباب صابون بیش نیست.

تنها علت تشکیل آن، آرزوی عربستان سعودی مبنی بر تشکیل اتحادیه ای است که با ایران مقابله کند. با این حال ارتش تاجیکستان بسیار ضعیف است و برای عربستان سعودی نمی تواند مفید باشد. جدیداً امامعلی رحمان یک هنگ پایگاه نظامی روسی را از کولاب به دوشنبه منتقل کرده است که این امر حاکی از آن است که او به فکر تأمین امنیت شخصی است. یفسییف می گوید که رحمان می تواند از عربستان سعودی وجه معینی دریافت کند ولی تنها روسیه قادر است امنیت تاجیکستان و رئیس جمهور آن را تضمین کند.

4952

کد N1081494

وبگردی