آفتاب
«محمد البخیتی» در پاسخ به مهر؛

جنگ یمن به داخل عربستان کشیده شده است/یمن گورستان اشغالگران

جنگ یمن به داخل عربستان کشیده شده است/یمن گورستان اشغالگران

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در نشست خبری بررسی تحولات یمن با اعلام اینکه قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن جانبدارانه است گفتگو را تنها راه حل بحران این کشور دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست برررسی تحولات یمن امروز با حضور «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن و «شیخ عبدالسلام وجیه» عضو مجلس علمای زیدی و رابطه العلماء یمن و با حضور رسانه های مختلف در خبرگزاری مهر برگزار شد.

«شیخ عبدالسلام وجیه» عضو مجلس علمای زیدی و رابطه العلماء یمن در ابتدای نشست اظهار داشت: یمن مورد هجوم وحشیانه ای قرار گرفته است حمله ای جهانی که توجیه انسانی ندارد. صهیونیست ها، آل سعود و آمریکا در این تجاوز دست دارند اما مطمئن باشید یمن گورستانی برای اشغالگران خواهد بود. این هجوم طی ۹ ماه گذشته به تخریب زیرساخت ها، مدارس و بیمارستان ها و شهید و زخمی شدن هزاران نفر منجر شده است. ولی آنچه دردناک است و ما از آن رنج می بریم سکوت جهانی در زمینه اطلاع رسانی در جهان و حتی نهادهای بین المللی است.

وی افزود: یمن یک کشور ثابت پایدار و مقاوم است که شاخ شیطان را همچون قبل خواهد شکست، بسیاری از مزدوران اماراتی، سعودی و کلمبیایی را در جنگ یمن به درک واصل کردیم و این کشور گورستانی برای اشغالگران خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حملات علیه مردم بی دفاع یمن آینده این کشور را چگونه ارزیابی می کنید و یمن تا چه اندازه می تواند پایداری کند گفت: نیروهای اشغالگر فکر می کردند ظرف یک هفته می توانند جنگ را به پایان برسانند و پیروز شوند اما متجاوزان تاریخ را نخوانده بودند و یمن همچون گذشته گورستان اشغالگران خواهد بود. یک مرد یمنی خود به تنهایی موشک اسکاد است. ما در نهایت پیروز خواهیم شد، مردم ما در پی جنگ کنونی متحدتر شده اند و با اینکه هزاران بمب و موشک بر سر ما فرود آمد اما آینده را بسیار روشن می بینیم. آل سعود به آمریکا و اسرائیل تکیه کرده است اما آنها قدرت ما که به خدای عزوجل است را ندیده اند.

در ادامه این نشست محمد البخیتی درباره حضور القاعده در یمن اظهار داشت: آنچه درباره اوضاع القاعده باید بگویم این است که وضعیت القاعده در این کشور با دیگر کشورهای اسلامی فرق می کند. مردم یمن توانسته بودند القاعده را محاصره کنند و این گروه قبل از شروع جنگ یمن در آستانه فروپاشی بود اما اکنون زمانی که خواستیم حمله را وارد شمال یمن کنیم و وارد خاک عربستان شویم در چنین شرایطی القاعده از فرصت استفاده کرد و در جنوب یمن مستقر شد.

وی افزود: البته مسئولیت پیکار با القاعده برعهده ارتش و کمیته های مردمی یمن نیست بلکه مردم جنوب یمن نیز باید در برابر القاعده ایستادگی کنند. معادله قدرت در حال حاضر به نفع ارتش و کمیته های مردمی یمن است چرا که این جنگ اکنون وارد خاک عربستان شده و ما موشک بالستیک را وارد عمل کردیم و با این کار سعودی ها را نگران کرده ایم. با کشیده شدن جنگ به خاک عربستان، نه تنها موازنه قوا را در داخل یمن بلکه در کل منطقه ایجاد کردیم و این موضوع سعودی ها را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

شیخ عبدالسلام وجیه نیز اظهار داشت: علی رغم حباب صوتی و پدیده رسانه ای که به نام القاعده شناخته می شود باید اعلام کنم القاعده در جنوب یمن جایگاهی ندارد چرا که فکر مردم جنوب یمن که شافعی هستند خواهان تفکر تکفیری نیست. عربستان میلیاردها دلار برای گسترش القاعده در یمن هزینه کرده است اما با این حال مذهب شافعی و زیدی در یمن با هم همزیستی مسالمت آمیز دارند.

البخیتی در پاسخ به این پرسش که آیا قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت ملاک مذاکرات آتی انصارالله خواهد بود گفت: اکیدا خیر. ما می دانیم که تلاش های بین المللی بسیاری شده بود اتفاق نظری میان نیروهای مخالف و موافق تجاوز یمن ایجاد شود ما به یک توافق ۷ بندی رسیدیم و اعلام کردیم هر آنچه که با حاکمیت یمن در تعارض باشد مخالفیم، قطعنامه شورای امنیت جانبدارانه است و حمله به یمن را توجیه می کند، حق دفاع مردم یمن را نهی و حاکمیت یمن را نقض می کند و ما می گوییم آنچه در نهایت حکم خواهد کرد نتیجه جنگ است که امور را روشن خواهد کرد نه قطعنامه شورای امنیت.

وی در پاسخ به این پرسش که انصار الله یمن متهم شده است روند سیاسی را قبول ندارد و می خواهد از راه جنگ و قدرت نتیجه را به پایان برساند گفت: ما از وقتی که عبد ربه منصور هادی استعفا داد خواستار انتخاب رئیس جمهور و دولت جدید بودیم اما طرفداران عربستان مانع این راه حل شدند ولی باز هم قبل از اینکه جنگ آغاز شود به تفاهماتی رسیده بودیم اما جنگ شروع شد و راه حل تعطیل شد، اکنون ۹ ماه از جنگ می گذرد و نیروهای مردمی حامی سعودی راه حل ها را نمی پذیرند و شرط وضع می کنند مثل عقب نشینی انصار الله از شهرهای یمن و بازگشت عبد ربه منصور هادی و توقف ۷ روزه جنگ.

البخیتی تصریح کرد: اگر ما این شروط را قبول می کردیم و عبد ربه منصور هادی به یمن بازمی گشت دیگر نیازی به مذاکره نبود. ما توانستیم پیروزی هایی در جنگ داشته باشیم و جنگ را به خاک عربستان بکشانیم. طرفداران عبد ربه منصور هادی می گویند عبد ربه منصور هادی به منصب خود بازگردد اما مشکل اینجا است که آنها می خواهند سلطه در دست آنها باشد در حالی که پایگاهی در یمن ندارند ما می گوییم در یمن باید شراکت باشد. اکنون مسئولیت توقف مذاکرات برعهده آنها است و ما می گوییم تنها گفتگو راه حل بحران یمن است.

کد N1081462

وبگردی