آفتاب

ذخایر بزرگ پلوتونیوم تهدیدی امنیتی برای بریتانیا

ذخایر بزرگ پلوتونیوم تهدیدی امنیتی برای بریتانیا

یک کارشناس برجسته بریتانیایی هشدار داد که این کشور با تهدید ترور واقعی درباره ذخایر عظیم پلوتونیومش دارد و با این حال دولت‌ها هنوز هیچ برنامه روشنی برای مصرف کردن این مواد هسته‌ای ندارد، بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین ذخایر پلوتونیوم در جهان را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از اکسپرس، بر اساس ارقام رسمی بیش از 126 تن پلوتونیوم غیرنظامی از دسامبر 2014 در بریتانیا نگهداری شده است که 3 تا 4 کیلوگرم از این ماده برای ساخت سلاح هسته‌ای کافی است.

از سال 1950 به بعد زمانی که به طور گسترده‌ای باور شده بود که انرژی هسته‌ای انرژی جایگزینی معجزه‌آسا برای نفت و گاز و زغال سنگ است،‌ دولت‌ها یکی پس از دیگری پلوتونیوم را انباشتند و بریتانیا به بزرگ‌ترین انبار مواد رادیواکتیو بدل شد.

با این همه تلاش برای استفاده از پلوتونیوم به عنوان سوخت که در میان سمی‌ترین مواد در جهان قرار دارد، کنار گذاشته شده است و به دنبال موفق نبودن، نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای آزمایشگاهی تعطیل شده‌اند.

در سال‌های اخیر بریتانیا کنترل ذخایر پلوتونیوم کشورهای خارجی که در این کشور ذخیره می‌شوند را بر عهده دارد.

بیش‌تر ذخایر عمده پلوتونیوم در تاسیسات هسته‌ای سلافیلد در کامبریا نگه‌داری می‌شوند و برآورد شده که مالیات‌دهندگان سالانه 80 میلیون پوند برای حفظ ایمنی آن هزینه پرداخت می‌کنند.

پرسش اخیر لرد وست، مشاور امنیتی پیشین گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا،‌ در مجلس نشان داده است که وزیران بریتانیایی هنوز تصمیمی درباره چگونگی مواجه با افزایش پلوتونیوم بریتانیا اتخاذ نکرده‌اند.

با وجود این که گروه‌های تروریستی از قبیل گروه داعش اشتیاق فزاینده خود را برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای یا مواد رادیواکتیو برای ساخت بمب کثیف نشان می‌دهند، یک کارشناس هشدار داده است که ذخایر پلوتونیوم قطعا تهدیدی تروریستی برای این کشور به شمار می‌رود.

جان لارج، مشاور هسته‌ای مستقل در گفت‌وگو با اکسپرس اعلام کرد:‌ دولت هنوز گزینه مشخصی برای از بین بردن یا خلاص شدن از پلوتونیم جز ذخیره کردن آن ندارد و در نهایت آن را در داخل حفره‌ای عمیق می‌گذارد.

او ادامه داد: در حال حاضر دولت پلوتونیوم را در جایی که ادعا می‌کند مکانی امن در سمافیلد است ذخیره می‌کند. اما مطمئنا دولت برنامه ای برای آن ندارد . ما هنوز مشکل این که با این پلوتونیوم چه کنیم را حل نکرده‌ایم و در حال حاضر ذخیره‌سازی پلوتونیوم تردیدهایی و سوالاتی را درباره حملات تروریستی به‌وجود آورده است.

ارزیابی اخیر دفاعی و امنیتی دولت هشدار داد که تروریست‌های گروه داعش و القاعده تلاش دارند تا سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی به‌دست آورند و این کارشناس نیز تهدیدهای تروریستی را با اهمیت خوانده است.

وی هشدار داد که تکنولوژی‌های جدید می‌توانند از سیستم‌های امنیتی نیروگاه‌های هسته‌ای که طراحی آن‌ها به دهه‌ها قبل باز می‌شود، عبور کنند. مشکل این‌جاست که تجهیزات نیروگاه‌ها در برابر حملات مستقیم ایمن نیستند.

در همین حال یک سخنگوی دپارتمان انرژی و تغییر آب و هوا در بریتانیا گفت: بریتانیا یکی از شدیدترین سطوح مقرراتی هسته‌ای در دنیا را دارد. همه سایت‌های هسته‌ای توسط دفتر نظارت هسته‌ای بازرسی می‌شوند و آن‌ها تضمین می‌کنند که سایت‌های هسته‌ای ایمن و در امنیت هستند.

انتهای پیام

کد N1081440

وبگردی