آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد/

نگرانی مجلس از برداشت غیرمجاز پولهای بلوکه شده ایران

نگرانی مجلس از برداشت غیرمجاز پولهای بلوکه شده ایران

حیدرپور گفت: نگرانی مجلس و کمیسیون امنیت ملی نسبت به برداشت های غیر مجاز آمریکا از پول های بلوکه شده ایران بعنوان غرامت را به وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره برداشت های غیر مجاز آمریکا از پول های بلوکه شده ایران بعنوان غرامت گفت: نگرانی مجلس و کمیسیون امنیت ملی نسبت به این اقدام را به وزارت امورخارجه کشورمان اعلام کرده ایم؛ چون بر اساس قانون موظف به نظارت مستمر بر اجرای برجام هستیم.

وی کارشکنی های آمریکا را موجب تحت تاثیر قرار دادن برجام دانست و افزود: به وزارت خارجه اعلام کردیم که راستی آزمایی دولت آمریکا باید مورد آزمایش قرار گیرد و دولت آمریکا با کنگره برخورد کند؛ چراکه ساز و کارها نیز در دست اوباما هست.

حیدرپور همچنین در خصوص نامه جان کری به کنگره گفت: اوباما رئیس جان کری است و نباید این مصوبه را امضا می کرد و مشخص است که برداشت از پول های بلوکه شده کارشکنی است و نامه جان کری این اقدامات را رد نمی کند.

همچنین میرسعید احدیان، تحلیلگر مسائل سیاسی این روند را ادامه یک ماجرای قدیمی دانست و گفت: آمریکایی ها بصورت غیر حقوقی با این روند برخورد خواهند کرد؛ اما در حوزه برجام، مسئله روادید، تحریم غیر مستقیم ایران است و موضوع پول های بلوکه شده نیز نشان از عدم حسن نیت آمریکاست.

وی با تاکید بر اینکه باید حسن نیت آمریکا را نمایان ساخت، تصریح کرد: در این رابطه نمی توانیم از سازو کارهای برحام استفاده کنیم؛ بلکه بیش از همه می بایست از روشنگری افکار عمومی داخلی و جهانی بهره بریم.

احدیان گفت: در حوزه بازگشت پذیری، تا زمانیکه لغو تحریم ها اجرایی شود و تا یک الی دو سال بعدی بازگشت پذیری به نفع ما نیست ولی بعد از این تاریخ منفعت با ماست.

وی در عین حال نامه جان کری را سندی رسمی، مکتوب و علنی و مهم دانست و افزود: این نامه در عین واجد ارزش بودن، برای ما کافی نیست و نمی توانیم به این سند متکی باشیم؛ بنابراین باید از اروپاییان تعهد گرفته شود که اگر آمریکایی ها به نامه شان عمل نکردند، موضعی مشترک اتخاذ شود.

 

کد N1081426

وبگردی