آفتاب
رییس‌ کل دادگستری استان خوزستان:

دادگاه‌ها خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کنند

دادگاه‌ها خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کنند

رییس‌ کل دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ ندارند گفت: دادگاه‌های صالحه موظف هستند خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند.

رییس‌ کل دادگستری استان خوزستان با بیان اینکه هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ ندارند گفت: دادگاه‌های صالحه موظف هستند خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، حمید افشارنیا در گردهمایی مشترک اعضای هیات اجرایی و نظارت انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی خوزستان، با بیان اینکه بر اساس اصل ششم قانون اساسی حاکمیت مکلف شده با اتکا به آرای عمومی کشور را اداره کند، عنوان‌ کرد: مطابق قانون اساسی و اصل 93 آن شورای نگهبان مرجع نظارت بر انتخابات است و بر اساس قانون اساسی تفسیر قانون نیز بر عهده شورای نگهبان است. در تفسیر نظارت بر انتخابات آمده که نظارت بر انتخابات در تمام مراحل آن بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت استصوابی است.

وی افزود: نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است اما معنای ورود قوه قضاییه در انتخابات در ماده 67 قانون انتخابات و در راستای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات است. در این راستا ستادی در استان تشکیل شده و موارد تخلف و جرایم به طور مرتب رصد می‌شود و اگر نیاز به اقدام باشد در دستور کار قرار می‌گیرد.

افشارنیا گفت: یکی از مشکلات، تبلیغات زودهنگام افراد داوطلب ورود به مجلس است. تبلیغات تحت عنوان کاندیداتوری غیر از زمان تعیین شده ممنوعیت دارد و جرم تلقی شده و قابل پیگیری است.

وی عنوان‌ کرد: دخالت ماموران انتظامی در انتخابات ممنوع است و نیروی انتظامی در این خصوص توجیه شده‌ است. همچنین طبق قانون کارکنان دولت اجازه فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی در ساعت اداری را ندارند و استفاده از امکانات و وسایل نهادهای دولتی ممنوع است و در اختیار قرار گذاشتن امکانات و وسایل این نهادها برای استفاده از نامزد خاصی ممنوع و جرم تلقی می‌شود. نهادهای حاکمیتی و نهادهایی که از بودجه عمومی تامین می‌شود نیز مشمول این قانون هستند.

رییس‌ کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه هیات‌های اجرایی و نظارت حق تبلیغ ندارند، گفت: نیروی‌های انتظامی مکلف هستند به خواسته فرمانداران نسبت به رفع تخلفات انتخاباتی اقدام کنند. همچنین اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه نامزدی را ندارند و دادگاه‌های صالحه موظف هستند خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کنند.

افشارنیا با اشاره به برخی از موارد که طبق قانون انتخابات جرم تلقی می‌شوند، اظهار کرد: توصیه عوامل اجرایی به رای ‌دهندگان جرم تلقی می‌شود و این نوع جرم را بسیار مشاهده می‌کنیم. امیدواریم این انتخابات نیز با رعایت کامل قانون به نحوه احسن و با صحت کامل برگزار و برگ زرینی به کارنامه جمهوری اسلامی اضافه شود.

انتهای پیام

کد N1081405

وبگردی