آفتاب

حریت:‌ ترکیه بدون دسترسی نامحدود به غزه با اسرائیل آشتی نمی‌کند

حریت:‌ ترکیه بدون دسترسی نامحدود به غزه با اسرائیل آشتی نمی‌کند

روزنامه حریت در سرمقاله امروز (شنبه) نوشت، ترکیه خواستار این است که اسرائیل امکان دسترسی نامحدود به غزه را بدهد که یکی از شروط احیای روابط است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه حریت در این سرمقاله آورده است، دولت رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هیچ یک از محدودیت‌های اسرائیل را درباره ارسال کمک به نوار غزه نمی‌پذیرد.

مذاکره کنندگان ترکیه‌ای مکررا به بیان این مساله می‌پردازند که درخواستشان از اسرائیل برداشتن محدودیت‌ها در ارسال کمک به غزه است در غیر این صورت روابط دیپلماتیک میان دو طرف برقرار نخواهد شد.

ترکیه سه شرط برای برقراری مجدد روابط با اسرائیل پس از حمله نیروهای این رژیم به کشتی ماوی مرمره مطرح کرد که یکی از آنها همین دسترسی بدون حد و حصر به غزه بود.

درهمین حال، حماس از مذاکرات میان اسرائیل و ترکیه استقبال کرد. حماس می‌داند که دسترسی ترکیه به نوار غزه برای تامین کمک به فلسطینی‌هاست.

آنکارا به یادآوری این مساله پرداخته که تمامی بازیگران اصلی صحنه بین‌الملل می‌دانند که حماس باید بخشی از مذاکرات اسرائیل و فلسطین باشد چون می‌تواند نقش اصلی و مهمی در تحقق هرگونه توافقی را ایفا کند و براین باور است که آمریکا با این ایده موافق است.

با وجود مذاکرات در حال برگزاری میان تل‌آویو و آنکارا، دولت ترکیه همچنان به انتقاد از اسرائیل می‌پردازد و حتی دولت اسرائیل نگران این است که این انتقادها بعد از توافق هم ادامه پیدا کند. نحوه تداوم این انتقادها به رویکرد اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N1081322

وبگردی