آفتاب

یمن در سال 2015 همراه با جنگ، خونریزی و تجاوز سعودی‌ها

یمن در سال 2015 همراه با جنگ، خونریزی و تجاوز سعودی‌ها

یمن در سال 2015 شاهد تحولات بسیاری بود که با استعفای عبد ربه منصور هادی از منصبش به عنوان رئیس جمهور یمن و قرار گرفتن وی در حبس خانگی به مدت یک ماه و رفتن وی به شهر عدن در جنوب یمن آغاز شد تا به عملیات و تجاوزات نظامی ائتلاف 10 کشور به رهبری عربستان سعودی علیه انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح انجامید که این امر تحولات متعددی را در بحران یمن رقم زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ارم نیوز، در این مقاله مهمترین رخدادها و تحولات صورت گرفته در یمن در سال 2015 بر اساس سلسله زمانی مطرح می‌شود.

در 19 ژانویه انصارالله در اعتراض به سیاست‌های رئیس جمهوری یمن که مجری خواسته‌های خصمانه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یمن شده بود، حمله به نهاد ریاست جمهوری یمن را از چندین بخش آغاز کرد که این اقدام مقدمه‌ای برای حمله به نهاد ریاست جمهوری و کنترل بر آن شد.

همزمان درگیری‌های دیگری نیز در مقابل منزل عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در صنعاء میان نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای انصارالله به وقوع پیوست.

در بیست و یکم همان ماه عبد ربه منصور هادی، چند دقیقه پس از دریافت استعفای دولت یمن، استعفای خود را ارائه داد. در همین حال، انصارالله توانسته بود صنعاء، پایتخت یمن را تحت کنترل خود درآورد.

عبد ربه منصور هادی و خالد بحاح نخست وزیر یمن پس از استعفایشان در حبس خانگی در صنعاء به سر بردند. در ششم فوریه انصارلله از کاخ ریاست جمهوری بیانیه‌ قانون اساسی در یمن را با مشارکت وزرای دفاع و کشور یمن صادر کرد که براساس این بیانیه به کمیته‌های انقلابی این اختیار داده می‌شد که مدیریت امور کشور را برعهده بگیرند.

این بیانیه همچنین شامل انحلال پارلمان و تشکیل شورای انتقالی متشکل از 551 عضو و تشکیل شورای ریاست جمهوری متشکل از پنج عضو می‌شد.

هادی در 21 فوریه پس از فرار از صنعاء به عدن رفت و علی رغم این که از منصبش استعفا داده بود، تاکید کرد که همچنان نظام وی "مشروعیت دارد".

در 25 مارس و در حالی که نیروهای انصارالله در حال پیشروی به سمت پایگاه هوایی العند بودند، عبد ربه منصور هادی در مکانی امن مخفی شد.

در روز بعد، جنگنده‌های وابسته به ائتلاف متجاوز حملات هوایی به مناطق مختلفی در اقصی نقاط یمن را در چارچوب ائتلاف موسوم به "طوفان قاطعیت" آغاز کردند که این ائتلاف متشکل از 10 کشور و تحت سرکردگی عربستان سعودی، این حملات و تجاوزات را کلید زد.

در دوم آوریل گروه "انصار الشریعه"، شاخه القاعده در شبه جزیره عرب شهر مکلا، مرکز حضر الموت، بزرگترین استان یمن را تحت تصرف خود درآورد.

در ششم همان ماه انصارالله تعدادی از مزدوران وابسته به جریان اخوان المسلمین را بازداشت کرد.

در 14 آوریل، شورای امنیت به قطعنامه‌ای رای داد که براساس آن نام احمد علی عبدالله، پسر علی عبدالله صالح و عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله در لیست سیاه شورای امنیت قرار گرفت و همچنین این قطعنامه بر ممنوع بودن ارسال سلاح به جنبش انصارالله تاکید کرد.

در 21 همان ماه احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف "طوفان قاطعیت" از توقف عملیات این ائتلاف متجاوز و آغاز عملیاتی با نام "بازگرداندن امید" خبر داد و مدعی شد که هدف از این عملیات "حمایت از روند سیاسی" در یمن است.

در ژوئن، انصارالله از شلیک یک موشک بالستیک از نوع اسکاد به پایگاه هوایی خالد در خمیس مشیط عربستان خبر داد. این در حالی بود که خبرگزاری واس عربستان مدعی شد که پدافند هوایی عربستان یک موشک باستیک شلیک شده از خاک یمن را خنثی کرده است.

در 14 ژوئن سازمان ملل نظارت بر رایزنی‌های ژنو 1 میان دولت مستعفی یمن و انصارالله را با هدف دستیابی به راه حلی برای بحران آغاز کرد. در همان روز نیروهای انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن توانستند استان جوف در شمال شرق صنعاء را تحت کنترل خود درآورند.

در ژوئیه، سازمان ملل از آتش‌بس انسانی پس از وخیم شدن اوضاع یمنی‌ها به دلیل ادامه تجاوزات ائتلاف تحت امر عربستان در تعدادی از شهرهای یمن خبر داد، اما جنگنده‌های ائتلاف تحت امر عربستان به این آتش‌بس پایبند نبودند و در دفعات مختلف آن را نقض کردند.

در 17 ژوئیه خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی یمن اعلام کرد که نیروهای همپیمان با ائتلاف سعودی شهر عدن، بزرگترین شهر جنوب یمن را تحت تصرف خود درآوردند.

در اوایل اوت، خالد بحاح از ریاض به عدن آمد و چند ساعت در عدن ماند که این نخستین سفر یک مسئول عالی رتبه از دولت مستعفی یمن به عدن بود.

در چهارم سپتامبر ائتلاف متجاوز عربی تلفات انسانی را در پی واکنش نیروهای یمنی متحمل شد که این بیشترین تلفات این ائتلاف از زمان آغاز حملات آن به یمن در مارس بود و نیروهای یمنی در راستای پاسخ به تجاوزات ائتلاف تحت امر عربستان، اردوگاه محل تجمع نیروهای عربی را با موشک بالستیک هدف قرار دادند که این حمله به کشته شدن بیش از 45 سرباز اماراتی و 10 عربستانی و پنج تن از نیروهای بحرینی شرکت کننده در این ائتلاف انجامید.

در اول اکتبر، نیروهای حامی ائتلاف متجاوز سعودی با پشتیبانی این ائتلاف جزیره میون با فاصله 100 مایل دریایی از اسکله عدن را که در تنگه استراتژیک باب المندب قرار دارد، تحت تصرف خود درآوردند.

در ششم همان ماه در شهر عدن چهار حمله انتحاری رخ داد که داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفت که یکی از این حملات مقر اقامت خالد بحاح و تعدادی از کادر وزارتی وی را هدف قرار داد. یکی دیگر از این حملات نیز مقر نیروهای اماراتی در غرب عدن را هدف قرار داد که به کشته شدن پنج تن از نیروهای اماراتی انجامید.

در 17 اکتبر، نیروی نظامی از ارتش سودان متشکل از 300 سرباز و افسر وارد شهر عدن شد تا در ائتلاف تحت امر عربستان شرکت کند.

در 26 همان ماه، ریال یمن به شدت و برای اولین بار در تاریخ ارزشش بسیار کاهش پیدا کرد و این در زمانی بود که ارزش دلار به بیش از 270 ریال رسیده بود.

در دوم نوامبر طوفانی در جزیره سقطری در اقیانوس هند در نزدیکی سواحل جنوبی یمن رخ داد که خسارت‌ها و تلفات انسانی و مالی به دنبال داشت.

در اواسط نوامبر، خالد بحاح از بازگشت دولت مستعفی به یمن خبر داد و این امر پس از آن صورت گرفت که این دولت یک هفته بعد از حملات داعش به مقر دولت در ماه اکتبر از این کشور خارج شده بود.

در 17 نوامبر نیز عبد ربه منصور هادی وارد شهر عدن شد که آن را پایتخت موقتی برای نظام خود اعلام کرده بود.

در روز یکشنبه 22 نوامبر نیز انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات به شدت حزب اصلاح یمن که وابسته به اخوان المسلمین است، مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را به کوتاهی در فیصله دادن به نبرد تعز متهم کرد. این امر در پی انتشار اخباری مبنی بر تصمیم امارات برای خارج کردن نیروهای خود از مناطق درگیر با انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح در تعز صورت گرفت.

در اول دسامبر نیز اختلافی شدید میان عبد ربه منصور هادی با خالد بحاح در پی اقدام هادی در اصلاح کابینه به وقوع پیوست.

در ششم همان ماه نیز سرلشگر جعفر سعد، استاندار عدن و تعدادی از همراهانش در حمله با یک خودروی بمب گذاری شده در مرکز این شهر کشته شدند که داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در 14 دسامبر نیز عبدالله سهیان، فرمانده نیروهای ویژه عربستان سعودی و شخصی به نام سلطان کتبی، یک افسر اماراتی در حمله‌ای موشکی به اردوگاه وابسته به ائتلاف متجاوز در منطقه باب المندب در غرب یمن کشته شدند.

در اواسط ماه جاری میلادی نیز مذاکرات صلح ژنو 2 در سوئیس میان هیات دولت مستعفی با هیات مشترک جنبش انصارالله یمن و نمایندگان علی عبدالله صالح آغاز شد.

در 17 دسامبر جاری، نیروهای همپیمان با ائتلاف متجاوز شهر جوف را پس از درگیری‌های شدید تحت تصرف خود درآوردند.

در روز بعد نیز پایگاه "عربی 21" به نقل از یک فعال نزدیک به داعش خبر داد که 70 عضو داعش از جمله "امیران و قانون گذاران" به دلیل سیاست‌های اشتباه سرکردگی کنونی داعش از این گروه جدا شدند.

در 20 ماه دسامبر نیز مذاکرات صلح میان هیات دولت مستعفی با هیات انصارالله و نمایندگان علی عبدالله صالح بدون دستیابی به هیچ گونه پیشرفت شایان ذکری پایان یافت.

یمن ماه‌هاست که شاهد درگیری‌ها و حملات شدید ائتلاف متجاوز تحت امر عربستان است که زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی یمن را هدف قرار داده است و محاصره زمینی، هوایی و دریایی بر یمن اعمال کرده است و اجازه رسیدن کمک‌ها به مردم یمن را نمی‌دهد که پیش از جنگ نیز در وضعیت اقتصادی خوبی به سر نمی‌بردند و اکنون به دلیل این تجاوزات بسیاری از آنها به دلیل نبود غذا و دارو با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است، تعداد کسانی که در داخل یمن آواره شده‌اند، از آغاز حملات از بیش از 9 ماه قبل به 2.5 میلیون تن رسیده است.

انتهای پیام

کد N1081293

وبگردی