آفتاب

اوراسیا ریویو: تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر بازار جهانی نفت

اوراسیا ریویو: تاثیر لغو تحریم‌های ایران بر بازار جهانی نفت

نشریه اوراسیا ریویو در گزارشی تحلیلی نوشت: با توجه به سرعت اجرای گام‌های مرتبط هسته‌ای ایران طبق برجام، انتظار می‌رود تحریم‌های این کشور ابتدای سال جاری لغو شوند که به طور قطع تاثیرات زیادی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه خبری – تحلیلی اوراسیا ریویو در ادامه گزارش خود نوشت: پس از بیش از یک دهه مذاکرات سخت میان ایران و گروه 1+5، صنعت جهانی نفت اکنون در انتظار بازگشت ایران به بازار است.

این کشورها در 14 ژوییه سال 2015 به علاوه اتحادیه اروپا بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های این کشور می‌شود.

برجام پس از اجرا سبب می‌شود تا اقتصاد ایران به روی تجارت جهانی باز شود و این کشور به چندین میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده‌اش در حساب‌های خارجی دست یابد. علاوه بر این، بخش تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در ایران که چند سال است به تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است به روزهای گذشته خود باز می‌گردد.

اوراسیا ریویو در ادامه با اشاره به این که تحریم‌های ایران احتمالا ابتدای سال آینده برداشته خواهند شد، به بررسی تاثیرات لغو این تحریم‌ها بر بازارهای جهانی پرداخت و نوشت: ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گاز طبیعی جهان است اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی سال‌های گذشته به درستی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

تحریم‌های ایران به سال 2005 باز می‌گردد، زمانی که آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به این بهانه که تهران تعهدات هسته‌ای خود را زیرپا گذاشته است، تحریم‌هایی را به ویژه در حوزه نفت و مالی علیه این کشور اعمال کردند. هدف از تحریم‌ها جلوگیری از دسترسی ایران به مواد مرتبط هسته‌ای و فشار اقتصادی بر ایران بود تا بتوانند برنامه غنی‌سازی این کشور را متوقف کنند.

در نتیجه این تحریم‌ها، صادرات نفت ایران روزانه از 2.5 میلیون بشکه در سال 2012، اکنون به 1.1 میلیون بشکه در روز رسیده است و تعداد کشورهای خریدار نفت ایران از 21 به شش کشور شامل چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان کاهش یافت.

اما بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، تحریم‌های ایران پس از آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند ایران به تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است،‌ برداشته خواهند شد. با توجه به سرعت ایران در اجرای تعهداتش انتظار می‌رود که تحریم‌ها به‌زودی و در اوایل سال آینده لغو شوند.

بر اساس این گزارش، ذخیره نفت استخراج شده کنونی ایران، دوباره باز کردن چاه‌های نفت این کشور و تمایل ایران برای توسعه ظرفیت‌هایش در این زمینه سه عاملی است که بر بازار نفت جهانی پس از لغو تحریم‌های ایران تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند به کاهش بیش‌تر قیمت جهانی نفت منجر شود.

انتهای پیام

کد N1081270

وبگردی