آفتاب
گزارش ایسنا از ماراتن ثبت‌نام‌ها؛

آنها که ماندند، آمدند و رفتند

آنها که ماندند، آمدند و رفتند

مهلت قانونی ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم در شرایطی تا ساعت پایانی روز جمعه به درازا کشید که شاید امسال بتوانیم نام ماراتن ثبت نام را به آن اطلاق کنیم.

مهلت قانونی ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم در شرایطی تا ساعت پایانی روز جمعه به درازا کشید که شاید امسال بتوانیم نام ماراتن ثبت نام را به آن اطلاق کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رکورد ثبت نام‌ها در این دوره مجلس شکست و تا پایان ساعت مقرر، داوطلبان در فرمانداری‌ها و وزارت کشور حضور داشتند و حتی پس از آن نیز شاهد حضور افرادی برای اعلام کاندیداتوری بودیم.

امسال حدود 12 هزار نفر در سراسر کشور و از 207 حوزه انتخابیه در فرمانداری‌ها و 208 جایگاه ثبت نام در سراسر کشور برای کاندیداتوری انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند؛ در حالی که در دوره‌ی قبل یعنی در سال 90 و مجلس نهم حدود 5 هزار و 500 نفر ثبت نام کردند.

ماراتن 7 روزه ثبت نام‌ها طی روزهای مختلف حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت و چهره‌های شاخص زیادی نیز در فرمانداری‌ها و جایگاه‌های ثبت نام حضور داشتند که در این میان بیش از 2 هزار نفر از میان خانم‌ها و 21 نفر نیز از اقلیت‌های مذهبی ثبت نام کردند و 467 نفر از نمایندگان ادوار مختلف مجلس نیز در این میان حضور داشتند.

اما امسال برخی چهره‌های شاخص به دلایل مختلف در انتخابات ثبت نام کردند که در این میان محمدرضا باهنر با 28 سال سابقه‌ی نمایندگی از دوره‌ی دوم مجلس تا دوره‌ی نهم و 3 دوره نایب رئیسی خانه ملت از مهمترین چهره‌هایی بود که در این دوره حاضر به ثبت نام نشد و قطعا در مجلس دهم حضور نخواهد داشت.

نکته‌ی دیگری که در ثبت نام‌ها و روزهای پیش از آن مشهود بود آشوب اتحاد در میان اصولگرایان و حضور مستقل علی لاریجانی و همچنین حضور گسترده اصلاح طلبان در این عرصه است.

در روزهای پایانی منتهی به آغاز ثبت نام چند صدایی در اردوگاه اصولگرایان و بازار گرم تکذیب‌ها و تایید‌ها برای عضویت در ائتلاف و اعلام حضور بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح طلبی فضا را گرم و رقابت را پیش از آغاز جدی کرده بود و در این میان منهای صادق خرازی که بر خلاف پیش بینی‌ها در نهایت اعلام کاندیداتوری نکرد همه کسانی که پیش از آغاز ثبت نام صحبت از حضورشان بود برای کاندیداتوری ثبت نام کردند و این هیاهو و شوق می‌تواند نوید بخش حماسه دیگری در 7 اسفند ماه برای کشور باشد و شاید مجلس آینده با حضور نخبگان جریانهای مختلف، مجلسی باشد که معادلات وپیش بینی‌ها را بر هم بزند.

در میان نمایندگان فعلی بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان کاظم جلالی نماینده شاهرود با خواست علی لاریجانی در ساعات پایانی مهلت قانونی از تهران ثبت نام کرد و روح‌الله حسینیان نماینده شاخص جبهه پایداری در مجلس هشتم و نهم نیز از ثبت نام خودداری نمود، علی اصغر زارعی که اشک‌های او در جریان بررسی برجام حاشیه‌هایی را به همراه داشت نیز در میان ثبت نام‌کنندگان دیده نمی‌شود و این افراد از جمله شاخص‌ترین افرادی بودند که که امکان حضور در مجلس آینده را ندارد.

همچنین علیرضا مرندی نماینده مورد اعتماد رهبری و وزیر بهداشت دولت سازندگی نیز به دلیل سن بالای 75 سال نتوانست دراین مرحله از انتخابات ثبت نام کند و مجلس نهم آخرین حضور رئیس سنی مجلس در جایگاه قانونگذاری بود، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و نماینده تبریز که در مجلس قبل نماینده کم حاشیه و متمرکزی بود و شاید از شانس خوبی برای حضور در مجلس دهم برخوردار بود نیز ترجیح داد دردوره آینده مجلس حضور نداشته باشد. و بالاخره عباس فلاحی باباجان نیز از همین حوزه انتخابیه و از نمایندگان فعلی مجلس برای ثبت نام اقدام نکرد و در مجلس دهم دیگر شاهد حضور او نخواهیم بود.

در این میان تعدادی از نمایندگان نیز برای دوره‌ی آینده مجلس از حوزه انتخابیه سابق خود اسباب کشی کرده و درتهران شانس خود را برای انتخابات می‌خواهند امتحان کنند جایی که رقابت سخت و نفس گیر است؛ از شاخص‌ترین افرادی که برخلاف دور قبل از تهران ثبت نام کرده کاظم جلالی نماینده دور نهم شاهرود، رئیس مرکز پژوهش‌ها و دبیرکل فراکسیون رهروان ولایت مجلس و از نزدیکان علی لاریجانی و ازموافقان برجام در مجلس نهم است؛ کسی که در روزهای پایانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم را ندارد اما در نهایت با درخواست رییس‌مجلس در ساعات پایانی با حضور در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد.

همچنین عوض حیدر پور از شهرضا، ابراهیم کارخانه‌ای از همدان وبهروز نعمتی از اسد آباد در این دوره برای کاندیداتوری از تهران ثبت نام کردند.

به هر حال پس از پایان مهلت قانونی ثبت نام ‌ها هیات‌های اجرایی انتخابات از 5 تا 14 دی ماه فرصت بررسی صلاحیت ثبت نام کنندگان رادارد و 15 دی ماه نیز نتایج را به هیاتهای نظارت استانی و ثبت نام کنندگان ابلاغ می‌کنند و افراد رد صلاحیت شده نیز از 16 تا 19 دی فرصت اعتراض به هیات‌های نظارت استانی را دارند و هیاتهای نظارتهای استانی نیز از 16 تا 20 دیماه این اعتراضات را بررسی خواهند کرد و از 27 دی ماه تا 16 بهمن نیز شورای نگهبان به موضوع بررسی صلاحیت‌ها ورود می‌کند و طی روزهای 16 و 17 بهمن این شورا شکایت داوطلبانی را که در سیر مراحل قبلی از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت تایید و در شورا رد صلاحیت شده‌اند را دریافت می‌کند و اسامی قطعی کاندیداها را نیز از میان ثبت نام کنندگان در 28 بهمن اعلام می‌نماید و پس از سیر این مراحل از 29 بهمن ماه فرصت تبلیغات کاندیداها تا 2 روز مانده به آغاز انتخابات یعنی 7 اسفند ماه آغاز می‌شود.

حال باید دید ماراتن ثبت نام، مراحل تایید صلاحیت و در نهایت حماسه حضور در هفتم اسفند ماه چه حاشیه‌هایی را همراه خواهد داشت. اما مهمترین حاشیه این روزهای پرهیاهو انتشار لیست‌های کاندیداها خواهد بود و با توجه به شرایط فعلی می‌توان پیش بینی کرد که 4 لیست انتخاباتی با یکدیگر رقابت کنند، چرا که رهروان ولایت اعلام کرده که به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهد داشت یعنی قطعا یک لیست واحد ارائه خواهد داد و اصولگرایانی که نتوانستند با اکثریت مجلس نهم ائتلاف تشکیل دهند نیز لیستی واحد ارائه خواهند داد و وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد و حامیان وی نیز به احتمال فراوان در لیستی متشکل از کاندیداهای جریان پایداری حضور خواهند داشت و بالاخره جریان اصلاح طلبان نیز قطعا یک لیست در انتخابات آینده ارایه خواهد داد.

اما هنوز برای اثبات این پیش بینی‌ها زمان فراوانی وجود دارد و تنها چیزی که امروز زمان پرداختن به آن است تاکید بر عمل به قانون برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از سوی هیات‌های اجرایی، هیاتهای نظارت و شورای نگهبان است که قطعا حامل پیام امید، آرامش و شوق در کشور خواهد بود.

گزارش از خبرنگار پارلمانی ایسنا:‌ صادق توسل

انتهای پیام

کد N1081205

وبگردی