آفتاب

واکنش امان به اظهارات ولید معلم در چین

واکنش امان به اظهارات ولید معلم در چین

وزیر اطلاع رسانی اردن اظهارات وزیر خارجه سوریه مبنی بر ورود تروریست‌ها از خاک اردن به سوریه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الغد اردن، محمد مومنی، وزیر اطلاع رسانی اردن در سخنانی تصریح کرد: مرزهای ما با سوریه از طرف ما تامین شده و منفعت اردن و مواضعش در قبال سوریه آشکار است و اردن همواره خواهان راه حل سیاسی فراگیر برای بحران سوریه شده است.

وی بر اهمیت این مساله تاکید کرد که "مشکلات داخلی سوریه در داخل مرزهای خود باقی بماند."

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه پیشتر و در جریان سفرش به چین گفته بود: باید تلاش‌های بین‌المللی بر خشکاندن منابع تروریسم و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به سوریه از ترکیه و اردن متمرکز باشد تا قطعنامه‌های ذی ربط شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه قطعنامه 2253 اجرا شود تا پیشرفتی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه حاصل شود.

مومنی درخصوص وجود هماهنگی یا تماس‌هایی با دستگاه‌های رسمی در سوریه در این خصوص بویژه پس از تکرار این سخنان از طرف سوری گفت: روابط دیپلماتیک ما با دولت سوریه ادامه دارد.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه ماه فوریه گذشته با بیان اینکه اردن به تروریست‌ها پناه داده و به آنها آموزش می‌دهد، گفت: دمشق از آنجا که خواهان آزار ندیدن آوارگان سوری در اردن و دیگر کشورها است، بیشترین حد خویشتنداری را حفظ می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌ای نیز به این امر اشاره دارند که اردوگاه‌هایی برای آموزش نیروهای مخالف مسلح علیه دولت سوریه در اردن وجود دارد و این مساله‌ای است که اردن آن را تکذیب می‌کند.

اردن اخیرا از سوی گروه بین‌المللی پیرامون سوریه مامور تدوین فهرستی از گروه‌های تروریستی شد که این گروه‌ها در روند سیاسی به هیچ وجه شرکت داده نشوند. اردن نتوانسته است فهرستی را از گروه‌های تروریستی ارائه دهد که رضایت همگان را جلب کند.

در همین حال، روزنامه مستقل رای الیوم در تحلیلی درخصوص تدوین فهرست تروریست‌ها از سوی اردن نوشت: نظام اردن تا به این لحظه از هرگونه صحبتی در مورد "سند رده بندی تروریست‌ها" طفره رفته است و صرفا ناصر جوده، وزیر خارجه اردن به بیان این مطلب اکتفا کرد که این سند نظر اردن را منعکس نمی‌سازد.

اردن پس از اینکه این فهرست را تدوین کرد، آن را به طرف روسی تحویل داد. این سند بر پایه "آشکار نبودن دیدگاه" است، چرا که نقش اردن "هماهنگی" است و کشورهای عضو کنفرانس وین تا آن زمان فهرست‌های خود را به اردن تحویل نداده بودند تا اردن فهرست خود را بر اساس آن فهرست‌ها رده بندی کند.

اردن که در راستای حمایت از موضع خصمانه‌ای چون موضع عربستان سعودی و آمریکا، نام سپاه پاسداران ایران را که با تروریست‌ها می‌جنگند، در این فهرست قرار داد، اکنون با مخالفت ایران با این فهرست مواجه است.

اردن همچنین در ادامه اقدامات خصمانه و خلاف واقع خود، نام حزب الله عراق را نیز در این فهرست قرار داده است که این مساله مخالفت ایران و لبنان را در پی داشته است. اردن همچنین در تلاش است آن بی‌طرفی را که در مساله اردن در پیش گرفته بود، حفظ کند، اما به نظر می‌رسد که این بار عملکردش موفقیت آمیز نبوده است، بویژه اینکه گفته شده است که موضع اردن اشارات ضمنی را در پی داشته است که حکایت از نارضایتی آمریکا، عربستان و قطر دارد و این امر بدین معناست که اردن رضایت هم‌پیمانان تاریخی خود را فدای منافع حیاتی خود می‌کند که در هماهنگی با روسیه است.

بی‌توجهی اردن به هم‌پیمانان تاریخی خود به این دلیل است که اردن به صورت عمیقی احساس می‌کند که خواسته‌هایش از سوی هم‌پیمانان مذکور مورد بی‌توجهی قرار گرفت و همچنین اردن هیچ کس را نیافته است که بار ائتلاف را همانند کاری که مسکو اخیرا کرد، برعهده بگیرد.

بارهای اقتصادی و امنیتی روز به روز بر اردن بیشتر می‌شود و هم‌پیمانان تاریخی اردن این مساله را نادیده می‌گیرند و این امور علت پذیرش اردن برای اینکه فهرست گروه‌های تروریستی را تدوین کند، توجیه می‌کند. البته سکوت اردن نسبت به شراکتش با روسیه مساله‌ای جدید نیست.

انتهای پیام

کد N1081071

وبگردی