آفتاب

گزارش واشنگتن پست از ردپاهای داعش در سومالی

گزارش واشنگتن پست از ردپاهای داعش در سومالی

گروه تروریستی داعش با اعلام بیعت گروه‌های تروریستی مختلف در افغانستان، لیبی، یمن، نیجریه و سایر کشورها دیگر ردپایش از سوریه و عراق گذشته و فراتر از آن رفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، 2000 مایل دورتر از سوریه، داعش با ایجاد شاخه‌هایی تحت عنوان "امارت کوچک" در تلاش است تا خودش را به "سومالی" برساند.

رسیدن به این هدف قطعا از طریق زمین آسان نخواهد بود. در همین حال الشباب، یکی از گروه‌های تروریستی سومالی و از وابستگان گروه القاعده مدت‌های مدیدی است که در این کشور فعال است؛ گروهی که پیوستن اعضایش به داعش را با مرگ یکسان دانسته است اما این مساله برای منصرف کردن تمامی اعضای الشباب کافی نبوده و اکنون تعدادی از اعضای آن به داعش پیوسته‌اند. این مساله مقامات آمریکایی‌ را که صدها میلیون دلار برای کمک به دولت جدید سومالی و کمپین علیه داعش اختصاص داده‌اند، نگران کرده است.

همزمان سومالی دستاوردهای گسترده‌ای برای داعش خواهد داشت در این کشور دولت نقش پررنگی نداشته و طولانی‌ترین خط ساحلی قاره را داراست و همزمان با سه مورد از متحدان آمریکا، اتیوپی، جیبوتی و کنیا هم مرز است.

ماه‌ها تلاش داعش در کمپین عضوگیری‌اش در سومالی به نظر می‌رسد که سودهایی هم داشته است. در ماه اکتبر، عبدالغدیر مومن، یکی از روحانیون تاثیرگذار به داعش اعلام وفاداری کرد و دست کم 20 تن از حامیانش را نیز همراه خود کرد. طی دو ماه اخیر دو شهروند آمریکایی در حالی در سومالی بازداشت شدند که ظاهرا الشباب را با هدف پیوستن به داعش ترک کرده بودند. تاکنون داعش اعضای خود را به سومالی اعزام نکرده است اما تصویر آن به نظر می‌رسد که حالا در حال دست به دست شدن بین شبه نظامیان است.

اما جدای از الشباب گروه‌های متعددی در شمال آفریقا و جنوب آسیا با داعش بیعت کرده‌اند اما روابط آن‌ها با مرکزیت این گروه در عراق و سوریه متفاوت است.

در نیجریه گروه بوکوحرام از اعلام وفاداری‌اش به داعش از ماه مارس همکاری‌های ملموسی با این گروه داشته است.

در افغانستان داعش جایگزینی برای کسانی شده که از طالبان جدا شده‌اند و روابطی هم با مرکزیت این گروه در خاورمیانه دارد. اما جان کمبل، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان اذعان کرد که نیروهای داعش از عراق و سوریه خود را به ولایت ننگرهار رسانده‌اند.

انتهای پیام

کد N1080884

وبگردی