آفتاب
حسین کمالی:

افکار عمومی نسبت به وجود گروه‌های فشار هوشیار شده‌ است

افکار عمومی نسبت به وجود گروه‌های فشار هوشیار شده‌ است

حسین کمالی که از میانه‌ی بیست سالگی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد و بعدها به عنوان وزیر کار از حقوق قشر کارگری دفاع می کرد، سال ها است که به عنوان دبیر کل حزب اسلامی کار در میان اصلاح‌طلبان فعالیت می کند.

حسین کمالی که از میانه‌ی بیست سالگی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد و بعدها به عنوان وزیر کار از حقوق قشر کارگری دفاع می کرد، سال ها است که به عنوان دبیر کل حزب اسلامی کار در میان اصلاح‌طلبان فعالیت می کند.

وی که در حال حاضر عقیده دارد مردم آن طور که باید با فرهنگ اصلاح‌طلبی آشنا نشده اند، برای انتخابات آینده بر حضور 30 درصدی زنان و گردش نخبگان اصلاح‌طلب توسط جوانان تاکید دارد و در کنار تمام دغدغه‌هایش نسبت به برهم خوردن جلسات انتخاباتی اصلاح طلبان بازنده باز بر هم زدن تجمعات قانونی را نه اصلاح‌طلبان بلکه گروه‌هایی می‌داند که بر برهم زدن نظم جلسات قانونی تاکید دارند.

روش استفاده از گروه های فشار منسوخ شده است اما در کشور ما هنوز استفاده می شود

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه آغاز جنب و جوش‌های سیاسی در حوزه برگزاری جلسات سخنرانی سیاسی وانتخاباتی، در بیان دغدغه‌هایش نسبت به برهم خوردن نظم برخی جلسات سخنرانی چهره‌های اصلاح‌طلب به خصوص آنچه چندی قبل در ورامین اتفاق افتاد، اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس با اینکه حداقل 4 سال در مجلس حضور داشته اند حرکاتی انجام داده اند که نشان داد که از قوانین کشور چیزی نمی دانند. وقتی یک نماینده خود احترام و شان نمایندگی مجلس را نگه نمی دارد، دیگر از کسی نمی‌توان انتظار داشت که هنجارها و قوانین کشور را رعایت کند.

وی با اشاره به اعتراضات نماینده‌ای در ورامین به واسطه برگزاری همایش اصلاح‌طلبان گفت: وقتی یک نماینده مجلس در صحنه درگیری حضور پیدا می‌کند و رفتاری چنین از خود نشان ‌می‌دهد، دیگر نمی توان انتظار داشت که در چشم انداز سیاسی کشور شاهد رفتارهای ناپسند و زشت نباشیم. گروه هایی که به عنوان معترضین به سخنرانی‌ها حضور پیدا می‌کنند را ما تحت عنوان گروه فشار می شناسیم. گروه های فشار زمانی در جوامع حاضر می شوند که منطقی برای گفت‌وگوی اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشند. آن‌ها نمی خواهند که از طریق صحبت مشکلات را حل کنند، بلکه می خواهند از طریق وادار کردن طرف به سخن نگفتن به خواسته های خودشان برسند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در حقیقت این روش‌ها در دنیای پیش رفته جایگاهی ندارد، روشی است که در سیاست سنتی از آن استفاده می‌شد که امروز منسوخ شده است. حضور این گروه ها در حالی است که مردم نشان دادند نسبت به این مسائل موضع گیری و دید مثبتی ندارند و آن را ناشی از نوعی خود خواهی و گرایش به تک صدایی می‌دانند. کسانی که این روش را پی می‌گیرند، در جامعه امروز موفق نخواهند بود. دیگر امروز به گونه ای نیست که چند روزنامه و یک کانال تلویزیون افکار مردم را جهت دهند. رسانه‌های متعددی در سطح بین‌الملل و سطح کشور وجود دارند که اطلاعات فراوانی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. فضای مجازی را هم باید به این ابزار ارتباطی اضافه کنیم که این روزها هم به کثرت اخبار و هم سرعت انتقال خبر افزوده است.

حسین کمالی

وی درباره‌ی راه حل مبارزه با گروه های غیر قانونی مرسوم به گروه های فشار گفت: شاید اتخاذ نوعی گفتمان منطقی برای مقابله با کسانی که آن‌ها را رقیب می شناسند، اساسی ترین راه حل باشد. امیدواریم که این نوع رفتارها که در ماه های اخیر شاهدش بودیم، ادامه پیدا نکند. ما مجموعه کسانی‌که در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند را دعوت می‌کنیم که به برگزاری یک انتخابات توام با آرامش کمک کنند.می‌خواهیم همه با رفتاری منطقی به انتخابات بیایند.

به جای اشخاص باید به برنامه ها رای داد

دبیر کل حزب اسلامی کار ادامه داد: اصل خواسته ی ما این است که اساس انتخابات را به جای انتخاب اشخاص ، فرم و فامیل به سمت انتخاب برنامه ها ببریم و انتخاباتی بر اساس برنامه‌ها شکل دهیم. جریان اصولگرا بسیار جریان محترمی است . آن‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند و برنامه یا حتی چند برنامه ارائه دهند. ما امیدواریم آن‌ها بتوانند به هم نزدیک شوند و برنامه جامعی برای جامعه ارائه دهند.

وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم جریان اصلاح طلب هم بتواند برنامه خود را در فضایی مناسب به مردم معرفی کند. در این میان، فضا برای شکل گیری گروه های دیگر هم فراهم می‌شود. در آن زمان است که وقتی برنامه به نظرخواهی عمومی گذاشته می‌شود، مردم بین آن‌ها انتخاب می‌کنند و هر برنامه‌ای که مورد حمایت مردم قرار گرفت، پیروز می‌شود و کشور بر اساس برنامه‌های ارائه شده جلو می‌رود.

کمالی گفت:حالا اگر کسانی باشند که نخواهند کشور پیشرفت کند و روش های نوین رقابت را نپذیرند و بخواهند در حالت های بی برنامه‌گی خود باقی بمانند به توسعه کشور لطمه می زنند. حتی ثبات نظام را به خطر می اندازند؛ چرا که ما فکر می‌کنیم هر چه جمعیت خاموش کاهش پیدا کند و مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند یعنی عده ای از مردم پذیرفته اند در بازی سیاسی نظام حضور داشته باشند، یعنی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نظام مشروعیت می‌دهند.

تندروها فکر نکنند با حذف رقیب از صحنه به نظام کمک می‌کنند

وی افزود: افزایش مشارکت در انتخابات برای نظام و سیاستمداران و خود مردم نکته‌ای مثبت است که سیاستمداران دو جناح باید به این موضوع توجه داشته باشند. تندروها فکر نکنند با حذف رقیب از صحنه به نظام کمک می‌کنند. هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند مشروعیت هم بیش تر می‌شود و خطرات دشمنی های خارجی هم کاهش پیدا می‌کند. امیدواریم که تندروها به این سمت بروند که دست از فشارهای بی مورد بردارند ،‌اگر این اتفاق بیافتد بر اساس دموکراسی و رفتار طرف مقابل مجبور می‌شوند که کار خلاف قانونی انجام ندهند. امیدوارم این هوشیاری در مجموعه سیاسیون کشور وجود داشته باشد و برای ایجاد چنین فضایی کمک کنند.

حسین کمالی

گروه های فشار نمی خواهند وارد گفتمان سیاسی شوند

این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه نباید منافع شخصی را بر تمامیت ارضی و حفظ نظام ترجیح دهیم، به منفعت خواهی گروه های فشار اشاره کرد و گفت:کلا گروه فشار گروهی است که نمی خواهد وارد گفتمان سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی شود و می خواهد با ایجاد رعب و وحشت و ایجاد فضایی که رقیب در آن حضور پیدا نکند، اداره امور را در دست بگیرد. نقش واقعی گروه فشار این است.این گروه می تواند در اختیار هر جمعیتی باشد. گروه اصلاح طلب چون اعلام می کند تکثرگرا هستیم و هر نظری را می شنویم و برای اقلیت ها حقوقی به رسمیت می شناسیم به سمت و سوی استفاده از این گروه ها نمی روند.گروه های میانه رو با استفاده از این گروه ها به آنچه که می خواهند از آن محافظت کنند آسیب می زنند.

وی در بخش دیگری از این گففت‌وگو در تحلیل موانعی که برخی رفتارهای گروه های تندرو برای اصلاح طلب‌ها ایجاد می کند، تصریح کرد:اصل قضیه این است که باید بدانیم به صحنه ی سیاست چگونه نگاه می کنیم.اگر هدف ما گرفتن صندلی های مجلس یا کرسی های وزارت باشد؛ یعنی نسبت به آن ها حساسیت داشته باشیم این موانع و مشکلات مهم جلوه می کند.

وی اضافه کرد: اما اگر تفکر ما بر این اساس باشد که تفکر اصلاحی و روبه جلو ترویج شود تاثیراتش متفاوت خواهد بود، اولین تاثیرش نیز این خواهد بود که تقسیم بندی های موجود جامعه تغیر پیدا می کند و بعد تفکر اصلاح طلبی در جامعه مورد پذیرش عموم قرار می‌گیرد.آن وقت کسی که رفتاری مغایر با آن داشته باشد نمی تواند تاثیر گذاری در جامعه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مردم وقتی به آگاهی و هوشیاری برسند که هر جمعیتی برای چه به راه افتاده اصلاح طلب‌ها پیروز شده اند ، حتی اگر همه کرسی ها و جایگاه های سیاسی توسط رقیب پر شود باز اصلاح طلب ها برنده هستند. وقتی نظر اصلاح طلبی در جامعه جا بیفتد همه می پذیرند باید نظر همه را شنید و لازم نیست فقط یک نفر حرف بزند، در برابر حقوق همه برابر هستند و کسی خاص نیست. اگر این اصول پذیرفته شود گروه های فشار از بین می روند، ولی اگر فقط کسب کرسی مجلس هدف باشد حرکت های سلبی گروه های فشار می تواند اثر گذار باشند.

با افزایش فشارها اصلاح‌طلب‌ها در افکار عمومی محبوب‌تر می شوند

کمالی در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در ورامین و شیراز افتاد بر ایجادکنندگانش تاثیر منفی گذاشت، افکار عمومی نسبت به وجود گروه‌های فشارآگاه و هوشیار شدند. برای اصلاح طلب ها که رعب و وحشتی ایجاد نکرد . آن ها می خواهند جلوی اصلاح طلب ها را بگیرند که روی مردم تاثیر نگذارند که اتفاقا با این کار مردم بیش تر جذب اصلاح طلب ها می شوند.مردم بیش تر حساس و کنجکاو می شوند که ببینند اصلاح طلب ها چه می گویند که عده ای نمی خواهند آن ها حرف بزنند. اصلاح طلب ها با این حرکات در افکار عمومی پیش می افتند و حقانیت‌شان مقابل تندروها ثابت می شود . پس این حرکات به ضرر آن ها است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اندیشه اصلاح‌طلبی آن طوری که باید در جامعه تبیین و اجرا شده است ، اظهار کرد:من نمی گویم که مردم اصلاح طلبی را نپذریفتند، من می گویم که مردم ما آن طور که باید با فرهنگ اصلاح‌طلبی آشنا نشده اند. اصلاح طلب یک فکر است. یک فرد اصلاح طلب را می شود بازداشت کرد، اما اندیشه اش را نمی شود زندان کرد.

کمالی در ادامه با بیان‌ اینکه اندیشه اصلاح طلبی به اندازه کافی جا نیافتاده است،خاطرنشان کرد: دلیل عمده ی آن روی کار آمدن دولتی بود که به مبانی سیاسی برای اداره ی کشور اعتقاد نداشت.مبانی اقتصادی را هم نمی پذیرفت. مبانی فرهنگی را هم با نگاهی متحجرانه می نگریست. روی کار آمدن این دولت نشان می داد که آن طور باید اندیشه های اصلاح طلبی بین مردم رواج پیدا نکرده بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین یادآور شد: نمی خواهیم برای این اتفاق ها مقصر پیدا کنیم، می خواهم بگویم که امروز این اندیشه را در جامعه نداریم.زمانی این هوشیاری در جامعه ایجاد می شود که بنیادهای فرهنگی در جامعه ایجاد شود.خرافات از دین و جامعه از بین برود.

وی یادآورشد: دیدیم که چند سال گذشته چه خرافه هایی را به اسم دین رواج دادند.در حقیقت نشان دادند که مبانی اندیشه ای ما خیلی قوی نبود، علمای اسلام حرف‌های خود را گفته اند اما یا حرفهایشان کافی نبوده یا به خوبی ترویج نشده است. رسانه ی ملی به جای اینکه در جهت تقویت این اندیشه ها عمل کند به مسائل پیش پا افتاده مشغول شده و با فیلم های سطحی و مسائل بی اهمیت وقت مردم را گرفته است. به عنوان مثال فیلم محمد رسول الله با اینکه ممکن است نواقصی داشته باشد اما آنچه که به مردم اطلاع می دهد به اندازه ده هزار سخنرانی است.

وی ادامه داد: در علوم سیاسی هم وضع به همین منوال است، مثلا اگر الان از مردم بپرسیم مشخصه جامعه مدنی چیست؟ چند نفر می توانند پاسخ دهند؟ وقتی که این را نمی دانند معلوم است که مردم را هوشیار نکرده ایم.

کمالی در ادامه تصریح کرد: اینجا سوال پیش می آید که آیا کار علمی در کشور ما به صورت یک پایه در آمده است یا خیر؟ تفکر اصلاح طلبی در جامعه به اندازه کافی جا نیافتاده است که پایه علمیمان درست شود. ما نباید جامعه، حکومت و نخبگان را مقصر بدانیم . هنجار ها و ناهنجارها را بشناسیم و آگاهان جامعه نواقص را رفع کنند . آن زمان است که شرایط ما خوب می شود.

به دنبال کسب کرسی نمایندگی نیستم

دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آتی به دنبال کسب کرسی هستند یا ترویج اندیشه اصلاحاتی، گفت: من نمی گویم که اصلاحات کلا دنبال صندلی نیست. من شخصا به دنبال صندلی نیستم اما شاید افرادی از طیف ما به دنبال آن باشند. من در باره ی خودم می توانم بگویم اما از قول همه نمی گویم.

امنیت نظام در گرو افزایش مشارکت سیاسی است

وی آبادی کل کشور را اندیشه اصلی اصلاحات خواند و گفت: اصلاح طلب ها قبل از آن که به فکر خودشان باشند فکر می کنند چه چیزی برای آبادی منافع ملی و ملت بهتر است. اگر فرضیه‌اش این است که دغدغه اش رعایت قوانین پیشرفت است،هر آنچه که مانعش می شود را آسیب می داند. وقتی مشارکت افزایش پیدا می کند وحدت ملی افزایش پیدا کرده و امنیت نظام بالا می رود، ولی اگر کاری پیش آید که مشارکت ها کاهش پیدا کند لطمه ای است که آسیب زا است.

حسین کمالی

کمالی خاطرنشان کرد: فقط هم اصولگراها نیستند که آسیب می زنند. چند سال پیش قانونی در مجلس تصویب شد که درآن تاکید شد کسانی که مدرک کارشناسی ارشد به پایین دارند نمی توانند کاندیدای مجلس شوند. با این مصوبه درصد زیادی از مردم از حق کاندیدا شدن محروم شدند. یعنی انتخاباتی برگزار می شود که به 95% مردم گفته اید نمی تواید در این انتخابات کاندیدا شوید. بعضا برخی رئیس جمهورهای کشورها مدرک دیپلم ندارند. اینجا در کشور جهان سومی مثل ما است که عناوین دکتر و مهندسی ارزش دارد.

شورای نگهبان پدری کند

این عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلب ها خطاب به شورای نگهبان گفت:ما می خواهیم بگوییم که شورای نگهبان ما، برادران عزیزی که آنجا هستند بهتر است به جایگاهی که قانون اساسی به آن ها داده است توجه کنند. جایگاه آنها جایگاه پدر است و نه برادری. یعنی در قانون اساسی فلسفه ی شورای نگهبان در فصل انتخابات این بوده است که اگر قوه ی مجریه یا سایر قوا تعدی نسبت به کاندیداها انجام دادند شورای نگهبان رفع ظلم کند .

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم که اگر مقداری گشاده رویی انجام شود و این اجازه را بدهیم تا کسانی که آسیبی به نظام نمی زنند، بتوانند نظرات متفاوت خود را بیان کنند آن شور و نشاط اجتماعی و سیاسی افزایش پیدا می کند. دغدغه ما این است که مشارکت مردم کاهش پیدا نکند و انتخاباتی توام با صمیمیت برگزار شود و به وحدت ملی ما اسیبی وارد نشود.

اصلاحات انتخاباتی مسالمت آمیز را رقم می زند

کمالیادامه داد: ما به انتخاباتی مسالمت آمیز فکر می کنیم . برای رسیدن به چنین انتخاباتی همه ی جناح های کشور که به دنبال انتخابات خوب هستند به دنبال انتخاباتی با مشارکت بالا و مقبول‌اند. شورای نگهبان نباید به رد صلاحیت ها به شکل سابق بپردازند . باید براساس قانون عمل شود. ما آرمان‌هایمان را بیان می کنیم ، نمی گوییم چه اتفاقی در گذشته افتاده است. اگر بگوییم از بهبود اوضاع ناامید هستیم یعنی اینکه شرایط موجود را پذیرفته ایم.

وی با تاکیید بر ضرورت حضور جوان ها در انتخابات گفت: آوردن جوان ها برای ترس از رد صلاحیت بزرگان اصلاحات نیست، بلکه برای گردش نخبگان است. ما عقیده داریم که حضور جوان ها برای گردش نخبگان ضروری است. جایگزین کردن جوان ها در مجامع سیاسی پیشرفته بسیار مورد تایید قرار می گیرد.ما همین قدر که به رشد و توسعه پیداکردن خودمان امیدواریم به تغییرات مثبت در طرف مقابلمان هم امیدواریم .ایده آل ما برای کسب کرسی های مجلس این است که هرچه بیشتر، بهتر است. اما شرایط و اتفاقات را هم باید در نظر گرفت تا به آماری واقع بینانه رسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اصلاح طلب‌ها می توانند با تلاش اکثریت صندلی های مجلس را به دست آورند خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلب ها اگر در اقلیت قرار گرفتند هم باز تلاش می کنند که اهدافشان را پیش برند.نکته آن است که اگر اصلاح طلب‌ها در اکثریت باشند می توانند وعده‌ی انجام اهدافشان را به مردم بدهند. نکته ی بعدی این است که ما فکر نمی کنیم تمام مجلس باید توسط ما تصاحب شود، بلکه عقیده د اریم که افکار متفاوت از ما نیز باید به صورت واجب در مجلس حاضر باشند و ما از آن ها برای تجمیع افکار و اندیشه های جامعه استفاده خواهیم کرد.

دولت و اصلاحات به هم نیازمندند

وی با اشاره به نزدیکی انتخاباتی اصلاح‌طلبان با طیف میانه روی اصولگرا و نزدیکی این جناح چپ با دولت میانه رو گفت: منافع سیاسی اصلاح‌طلب ها با مجموعه میانی کشور باهم گره خورده است.کسانی که ساز جداگانه از این می زنند معلوم است با منافع ملی آشنا نیستند. اصلاح‌طلب ها کنار دولت از امنیت بیش‌تری برخوردار هستند و دولت نیز بدون اصلاح طلب ها صحنه را واگذار خواهد کرد، بنابراین جدایی نه به نفع اصلاح‌طلب ها و نه به نفع دولتی ها است، اما اگر اینکه دولت بیاید و حامی صد در صد اصلاح‌طلب ها بشود اشتباه است، قوه مجریه و جدا از هر جناحی است. نکته اینجا است که کسانی که می خواهند از دولت حمایت کنند باید در کنار اصلاح‌طلب ها قرار بگیرند تا مجلسی حامی و یاری دهنده دولت بوجود آورند. تفرقه میان اصلاحات و دولت به منافع ملی ضرر می زند. همه باید تلاش کنیم باهم تا به وضعیت مناسب تری دست پیدا کنیم.

کمالی ابراز عقیده کرد: دولت و اصلاحات می توانند با هم همکاری داشته باشند.می توانند لیست مشترک ارائه دهند و همکاری و تعامل دو طرفه ای داشته باشند . در اصلاحات مجموعه ای از احزاب و گروه های قوی وجود دارند و در آن طرف حزب اعتدال و توسعه وجود دارد. مصلحت بر این است که آن ها از هم فاصله نگیرند. در سطح کلان این تمایل و این فکر برای نزدیکی اصلاحات و دولت وجود دارد، اما در سطوح پایین تر بعضا پراکنده گویی هایی صورت می گیرد.

کمالی انتخاباتی با فضای آرام و امن را مهم ترین خواسته ی اصلاح‌طلبان در مقطع فعلی خواند و ادامه داد: بزرگترین موفقیت برای مجموعه اصلاح طلب‌ها این است که یک انتخابات توام با آرامش برگزار شود که در این انتخابات نظرات مختلف بیان شود و محور این انتخابات برنامه باشد .

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ی حزب اسلامی کار در انتخابات آینده چه خواهد بود گفت:ما در همه زمینه ها برای انتخابات مجلس برنامه داریم . به جامعه می گوییم که اگر می خواهید به ما رای بدهید به برنامه هایمان رای دهید. مقرری اشتغال برای همه ،اصلاح ساختار اقتصاد،ارتش حرفه ای ،تامیین اجتماعی عمومی، مقرری بیکاری برای بیکاران، بیمه ی عمومی، تحصیلات رایگان در سطح عالی و ... برنامه هایی هستند که بیان خواهند شد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا :صدف صمیمی

انتهای پیام

کد N1080714

وبگردی