آفتاب
در واکنش به تخریب شهر باستانی "بصری"؛

یونسکو حمایت از آثار باستانی سوریه را خواستار شد

یونسکو حمایت از آثار باستانی سوریه را خواستار شد

مدیر کل "یونسکو" تخریب شهر تاریخی "بصری" در سوریه را محکوم کرد و از همه مسئولان و فعالان حوزه آثار هنری خواست از میراث ارزشمند سوریه و به ویژه آثار باستانی این شهر حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المسله عراق، آیرینا بوکووا، مدیر کل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو ) تخریب شهر تاریخی "بصری" در سوریه در جریان درگیری‌ها را که از سوی مدیریت حفظ آثار باستانی و موزه‌های سوریه نیز تایید شد، محکوم کرد.

این درگیری‌ها باعث آسیب دیدن بخش‌های زیادی از فضای باز غربی مجاور سالن آمفی تئاتر رومی این شهر شده که قدمت آن به نیمه دوم قرن دوم میلادی باز می‌گردد.

علاوه بر این بخشی‌های بسیاری از قلعه "ایوبیان" که در اطراف این آمفی تئاتر قرار دارد، به شدت آسیب دیده‌اند.

بوکووا در بیانیه‌ای اظهار داشت: تخریب‌هایی که به شهر بصری وارد شده نمونه دیگری از افزایش اقدامات وحشیانه در جنگ فعلی در سوریه است. این اقدامات باید در اسرع وقت متوقف شده تا مسئولان مربوطه فرصت یابند توافقنامه‌های داخلی را که در راستای حفظ میراث فرهنگی بی‌نظیر این شهر منعقد شده‌اند، تقویت کنند.

مدیر کل یونسکو تاکید کرد، حمایت از اماکن فرهنگی از مساله حفظ جان مردم جدا نیست و این امر به سوریه امکان بازگشت به مسیر صلح را می‌دهد. آمفی تئاتر این شهر نیز نشان دهنده تنوع نژادی در سوریه است.

وی در ادامه از همه مسئولان فعال در حوزه فرهنگ در جهان به ویژه افراد دارای نفوذ در بازارهای آثار هنری خواست، برای مبارزه با تجارت آثار فرهنگی مربوط به شهر بصری حداکثر احتیاط را انجام دهند.

در بیانیه مذکور آمده است، شهر تاریخی بصری یکی از مهمترین موقعیت‌های تاریخی در کشور سوریه است که در آن آثاری از دوره‌های رم و اسلامی دیده می‌شود قدمت آمفی تئاتر این شهر به قرن دوم میلادی باز می‌گردد و از نظر معماری از سبکی ویژه برخوردار است. این بنا که به صورتی استثنایی استحکام خود را حفظ کرده، احتمالا بنای اصلی در دوره "تراجان،" امپراطور روی ساخته شده است و در دوره‌های بعدی فاصله سال‌های 481 تا 1251 میلادی بخش قلعه برای حفظ امنیت مسیر دمشق به آن افزوده شده است.

انتهای پیام

کد N1080593

وبگردی