آفتاب

ابراهیم جعفری: گزینه "مقاومت" درباره ترکیه مطرح است

ابراهیم جعفری: گزینه "مقاومت" درباره ترکیه مطرح است

وزیر خارجه عراق اعلام کرد: در صورت مخالفت ترکیه با خارج کردن نیروهایش از موصل، به گزینه "مقاومت" علیه آنکارا متوسل می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، تاکید کرد: ما با جنگ مخالفیم اما اگر طرف مقابل اصرار ورزد ما گزینه‌هایی را در اختیار داریم. عراق به روش‌های مسالمت آمیز پایبند است و قصد وخیم‌ کردن اوضاع را ندارد اما اگر طرف مقابل پافشاری کند ما به مقاومت می‌پردازیم و مقاومت زمانی که حاکمیت شما را نقض کنند اقدامی "مشروع و قانونی" است.

این اظهارات وزیر خارجه عراق پس از درخواست بغداد از اتحادیه عرب برای صدور قطعنامه علیه حضور نیروهای ترکیه‌ای در موصل ایراد شد.

وی افزود: تاکنون ترکیه به درخواست ما برای خارج کردن نیروهای خود جوابی نداده بلکه با گفتن اینکه "نیروهای خود را دوباره مستقر خواهد کرد" ما را دور می‌زند. انتقال نیروهای ترکیه‌ای از یک مکان در عراق به مکان دیگر چه معنایی دارد حاکمیت یکی است خاک یکی است و نقض نیز یکی است.

ابراهیم جعفری گفت: امیدوارم که ترکیه عقل و درایت خود را به کار برده و مرتکب چنین اشتباهی نشود. اما زمانی که دچار چنین اشتباهی شود نه مردم و نه دولت ساکت نخواهند نشست اگر قرار است جنگی اتفاق بیفتد عراقی‌ها قهرمانی شجاع هستند و اگر جنگی بر عراق تحمیل شود ما با این جنگ مقابله خواهیم کرد چرا که طرف مقابل با عدم برآوردن خواسته عراق کسی است که جنگ به راه می‌اندازد.

وی گفت: عراق به دستاورد بسیار بزرگی در متحد کردن جهان عرب علیه اقدامات ترکیه دست یافت. ما خواهان برقراری روابط با ترکیه هستیم اما اگر طرف مقابل بخواهد به مقابله بپردازد ما نیز ابزارها و امکانات خود را برای مقابله به کار می‌گیریم.

انتهای پیام

کد N1080546

وبگردی