آفتاب

شماره جدید «ندای ملت»/ سیاست دوگانه اسلام آباد در ائتلاف سعودی

شماره جدید «ندای ملت»/ سیاست دوگانه اسلام آباد در ائتلاف سعودی

شماره جدید هفته نامه « ندای ملت» به بررسی ائتلاف سعودی و حضور پاکستان در این ائتلاف، مسئله داعش و مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان پرداخته است.

 به گزارش خبرگزاری مهر،  در شماره جدید هفته نامه «ندای ملـت» موضوعاتی چون ائتلاف ۳۴ کشور به رهبری عربستان سعوددی و چگونگی عضویت پاکستان در این ائتلاف، چرا آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل به قدرت رسیدن و قدرت روز افزون این گروه تروریستی خاموش ماندند؟، عدم حضور «بلک واتر» در اسلام آباد از سوی وزیر کشور پاکستان، داعش چگونه موجودیت خود را حفظ خواهد کرد و دیگر مسائل داخلی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفته اند.

«انیس الرحمن» در مقاله خود تحت عنوان «تشکیل ائتلاف کشورهای اسلامی علیه تروریسم و جایگاه پاکستان در این ائتلاف» چنین می گوید: ۳۴ کشور اسلامی به رهبری عربستان سعودی ائتلافی تشکیل می دهند و در این فهرست نام پاکستان نیز آورده می شود. وزارت خارجه پاکستان در ابتدا منکر عضویت خود در این ائتلاف می شود اما بعد «قاضی خلیل الله» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام می کند: پاکستان از ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان سعودی حمایت می کند و عربستان را از متحدان و دوستان دیرینه خود می داند. این خود نشان از دوگانگی سیاست خارجی اسلام آباد در قبال مسائل منطقه ای دارد.

وی در ادامه می افزاید: آمریکا و کشورهای اروپایی بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر سیاستی را در پیش گرفتند که به کشورهای اسلامی به دلایل مختلفی لشکر کشی کنند و در میان مسلمانان جنگ و خونریزی بوجود آوردند و با تسلط بر این کشور تمام ذخایر نفتی و زیرزمینی آنها را به یغما ببرند. این سیاست آمریکا و رژیم اسرائیل تا حدی بود که با گسترش نفوذ خود در خاورمیانه سرزمینهای فلسطین را به اشغال خود در آوردند و در آن زمان ائتلاف عربی در مقابل اسرائیل شکل گرفت اما کشورهای عربی در جنگ با رژیم اشغالگر اسرائیل شکست خوردند و مناطق بیشتری از فلسطین بدست صهیونیستها افتاد.

«زاهد حسین مشوانی» در مقاله خود تحت عنوان «انکار عدم وجود بلک واتر و آژانسهای اطلاعاتی در اسلام آباد» می نویسد: «چودری نثار علی» وزیر کشور پاکستان در سخنرانی خود در پارلمان ملی گفته است: قبلاً هر هفته در کشور انفجارهای تروریستی رخ می داد اما حالا اوضاع تحت کنترل است. تمام خانه ها در اسلام آباد تحت کنترل ماست و در پایتخت عوامل «بلک واتر» یا افراد آژانس های اطلاعاتی امنیتی کشورهای بیگانه وجود ندارند.

 چودری نثار علی در ادامه تصریح کرده است: سازمان ثبت احوال پاکستان برای کسانی که کارت شناسایی ندارند امکانی فراهم آورده است که آنها بتوانند به صورت الکترونیکی درخواست خود را به ثبت برسانند. قبلاً اتباع بیگانه بدون تشریفات اداری به وزارت کشور رفت و آمد داشتند اما حالا به هر کسی اجازه ورود به وزارت کشور داده نمی شود. کارمندان وزارت کشور نمی توانند بدون اجازه قبلی در مراسم کشورهای خارجی حضور یابند و یا بدون اجازه به کشورهای دیگر سفر کنند.

از جمله موضوعات دیگری که در این هفته نامه مورد توجه قرار گرفته است چگونگی بوجود آمدن داعش در سوریه و عراق و ادامه حیات آن در خاورمیانه است. آمریکا که خود در ابتدا به مخالفان دولت بشار اسد کمک کرده بود حال در صدد است با کمک ائتلاف کشورهای اسلامی «داعش» را از بین ببرد، اما باید به این نکته اساسی توجه داشت که ائتلاف عربستان سعودی برای مقابله با حوثی های موجود در یمن است. عربستان خود در تشکیل و رشد و نمو داعش در سوریه و عراق نقش اساسی ایفا می کند. این ائتلاف به خواسته آمریکا شکل گرفته است و درآن ایران، سوریه حضور ندارند و این خود می تواند امنیت منطقه خاورمیانه را بیش از گذشته به خطر بیندازد و موقعیت داعش را در منطقه تثبیت نماید.

«محمد رضوان خان» با پرداختن به مسئله بروز اختلاف داخلی در میان طالبان و انجام مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان می نویسد: در اسلام آباد کنفرانس «قلب آسیا» تشکیل شد و در این کنفرانس «سوشما سوراج» وزیر خارجه هند در این اجلاس شرکت کرد. موضوع این اجلاس برقراری امنیت در افغانستان بود اما سوشما سوراج بیشتر به موضوع مذاکرات جامع بین هند و پاکستان تاکید داشت و عملاً هند از دایره مسایل افغانستان خارج شد. آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان درباره انجام مذاکرات آینده بین دولت افغانستان و طالبان تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در ادامه می افزاید: مسئله مهم اخبار ضد و نقیض در مورد مرگ» ملا اختر منصور» است که بعد از انتشار خبر مرگ «ملا عمر» بعنوان رهبر طالبان تعیین شد اما در میان طالبان افغانستان و پاکستان اختلافاتی بروز کرد که باعث شد مرحله دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان به تعویق بیافتد اما امید می رود با سفر «راحیل شریف» فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان به افغانستان در هفته های آتی دوباره روند مذاکرات صلح از نو آغاز شود و در این میان چین و آمریکا در انجام این مذاکرات نقش اساسی خواهند داشت.

کد N1080223

وبگردی