آفتاب
کارخانه‌ای در جمع خبرنگاران:

نامه جان کری پوزخند به ایران است/دولت مقابل عهدشکنی آمریکا بایستد

نامه جان کری پوزخند به ایران است/دولت مقابل عهدشکنی آمریکا بایستد

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با پوزخند خواندن نامه کری، گفت: دولت باید مقابل این عهدشکنی آمریکایی‌ها قاطعانه بایستد و برجام متوقف شود؛ تا زمانی که بند ۲۰۳ قانون بودجه آمریکا، لغو و یا اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی که عصر امروز با حضور در فرمانداری تهران از حوزه انتخابیه تهران نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد، در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد محدودیت‌های ویزا به ایران، اظهار داشت: این مصوبه نقض فاحش توافق برجام است. مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که به تائید اوباما هم رسید، نقض صریح ماده ۲۹ برجام است.

وی افزود: زیرا بر اساس ماده ۲۹ برجام، اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و آمریکا نباید دست به اقدامی بزنند که در رابطه با برنامه‌های تجاری و اقتصادی ایران و برجام خللی ایجاد کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مصوبه، فضای محدود بین‌المللی در رابطه با ورود شهروندان ۳۷ کشور به جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود این شهروندان وارد جمهوری اسلامی ایران نشوند، زیرا اگر وارد ایران شوند، عملاً امتیاز مربوط به ویزای آمریکایی خود را از دست می‌دهند.

کارخانه‌ای اظهار داشت: مصوبه اخیر مجلس آمریکا، ریسک سرمایه‌گذاری اروپا را در ایران بیشتر می‌کند. در این مصوبه عنوان شده که شهروندان این ۳۷ کشور که از پنج سال قبل تاکنون به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده‌اند، مشمول این قانون می‌شوند؛ بنابراین کل برجام را زیر سؤال می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این مصوبه کنگره آمریکا حتی کسانی که امروز وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، دیگر نمی‌توانند به آمریکا برگردند، افزود: بنابراین این عین فریبکاری آمریکایی‌ها است؛ پس بدبینی ما به آنها کاملاً درست بوده و عینیت دارد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما نباید فریب لبخندهای آمریکا را بخوریم و جان کری هم با نامه خود عملاً به ایران پوزخند می‌زند؛ البته این اولین نقض عهد و پیمان آمریکایی‌ها نیست. آنها در طول سال‌های گذشته نیز همواره عهد و پیمان خود را نقض کرده‌اند و معاهدات بین‌المللی خود را در صورتی اجرا می‌کنند که منافع آنها حفظ شود.

کارخانه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دولت جمهوری اسلامی باید در مقابل این عهدشکنی آنها قاطعانه بایستد و برجام متوقف شود؛ تا زمانی که بند ۲۰۳ قانون بودجه آمریکا لغو و یا اصلاح شود.

کد N1080160

وبگردی