آفتاب
آمریکا گریزی در ژاپن نیز ادامه دارد؛

مقامات اوکیناوای ژاپن علیه دولت مرکزی این کشور شکایت کردند

مقامات اوکیناوای ژاپن علیه دولت مرکزی این کشور شکایت کردند

فرماندار اوکیناوا ژاپن امروز اعلام کرد که برای متوقف ساختن پایگاه نظامی جدید آمریکا هر اقدامی که لازم باشد را به انجام رسانده و در این راه از دولت مرکزی این کشور شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات اوکیناوای ژاپن امروز علیه دولت مرکزی این کشور شکایت کردند.

بر این اساس، «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا ژاپن با تنظیم شکایتی در تلاشند تا از احداث پایگاه نظامی جدید آمریکا در این جزیره جلوگیری کنند.

تاکشی اوناگا در یک نشست خبری در مرکز ایالت اوکیناوای ژاپن گفت: ما برای متوقف ساختن احداث پایگاه نظامی جدید آمریکا هر اقدامی که لازم باشد را به انجام خواهیم رساند.

وی ادامه داد: استدلال اوکیناوا مشروع است و به نظر من این مسأله را یقیناً همه درک خواهند کرد.

 گفتنی است، ۲۱ مهر ماه سال جاری «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا با صدور دستوری مجوز انتقال یک پایگاه نظامی آمریکا به ایالت اوکیناوا را به طور رسمی لغو کرده بود.

اوناگا اعلام کرده بود که اتخاذ این تصمیم به دنبال آن صورت گرفت که مذاکرات میان مسؤلان این ایالت با دولت ژاپن با هدف توافق برای انتقال پایگاه «فوتنما» به جزیره «هنکو» که حدود یک ماه به طول انجامیده، شکست خورده است.

«یوشیهیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در واکنش به این تصمیم اعلام کرده بود که اقدامات فوری را برای به تعلیق درآوردن این دستور آغاز کرده است.

در این راستا، طرح انتقال پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی به منطقه «هنوکو» که برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ کلید خورد، خشم عمومی ژاپنی ها به ویژه اهالی این منطقه را در پی داشته است؛ اما طرح جایگزینی پایگاه هوایی تفنگداران دریایی «فوتنما» پیشتر به واسطه مخالفت ساکنین جزیره اوکیناوا متوقف شده بود.

در ادامه تنشها بین ایالت اوکیناوا با دولت مرکزی ژاپن بر سر ساخت پایگاه نظامی جدید آمریکا در این ایالت، «تاکشی اوناگا» فرماندار اوکیناوا ژاپن در ۲۳ شهریور ماه سال جاری یعنی تنها دو روز پس از آغاز ساخت و ساز این پایگاه در هنوکو که به مدت یک ماه متوقف شده بود، گفت که فرایند لغو موافقت با این طرح را آغاز کرده است.

رفتارهای ناهنجار نظامیان آمریکایی در ژاپن به ویژه تجاوز به چند زن و دختر ژاپنی در سال های اخیر موجب شده است تا ژاپنی ها به ویژه ساکنان اوکیناوا خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور باشند.

کد N1080155

وبگردی