آفتاب
هروی در گفتگو با مهر تأکید کرد؛

بعد از برجام هم با آمریکا چالش جدی خواهیم داشت/ پیام مصوبه کنگره

بعد از برجام هم با آمریکا چالش جدی خواهیم داشت/ پیام مصوبه کنگره

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان، با بیان اینکه در مقطع پس از برجام هم با آمریکا دچار چالش جدی خواهیم بود، گفت: مصوبه اخیر کنگره نشان داد، آمریکا بدنبال کنار گذاشتن دشمنی با ما نبود.

جواد هروی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مصوبه ضد ایرانی اخیر کنگره آمریکا مبنی بر محدودیت سفر به آمریکا در صورت سفر به ایران، اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا در تاریخ معاصر ما کاملاً و به صورت روشن نشان داده است که برای تامین منافع خود در اقصی نقاط دنیا، از هیچ حرکتی ولو به صورت غیرمنطقی و غیراخلاقی، ابا نخواهد داشت.

وی افزود: این خیلی ساده‌لوحانه است که ما تصور کنیم برجام فضایی را ایجاد خواهد کرد که روابط ما با آمریکا یا دیگر دولت‌های استکباری به سمت نرمش یا دور شدن از عداوت‌های دیرینه و پاک شدن خاطرات تلخ ما می‌رود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان، تصریح کرد: خاطره این حرکت‌های وسیع کینه‌توزانه‌ای که آمریکا در سالیان پس از انقلاب علیه جمهوری اسلامی و حتی قبل از انقلاب نسبت به مردم ما داشته است، به سادگی قابل محو شدن نیست.

هروی با اشاره به سابقه دشمنی نظام سیاسی آمریکا با ملت ایران، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به دلیل آنکه منافع آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی در تعارض قرار گرفت، کینه‌توزی آنها تشدید شد. لذا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، حوادث مقطع پیروزی انقلاب و لانه جاسوسی نشان می‌دهد که ما برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر در تعامل با ایالات متحده آمریکا، فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده‌ایم.

قانون «محدودیت ویزا» نشان داد آمریکا بدنبال کنارگذاشتن دشمنی نبود

وی خاطرنشان کرد: امروز و در مقطع پس از برجام نیز، تجربه تاریخی ما در ارتباط با آمریکا نشان می‌دهد که ما دچار چالش‌های جدی خواهیم بود، لذا ساده‌انگاری است که تصور کنیم همه چیز تمام شده و روابط خوب و خوشی میان دو کشور برقرار شده است، لذا بروز چنین تصمیم‌گیری‌هایی از قبیل قانون «ویزا» که ناشی از تحرکات لابی‌های صهیونیستی بوده، کاملاً نشان‌دهنده آن است که آمریکا به دنبال ایجاد یک جو آرام و کنار گذاشتن دشمنی با ایران نبوده و تنها خواسته است که منافع خود را تامین کند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه به دلیل خط قرمزهای موجود در نظام، هیچ‌گاه به دنبال امتیاز دادن به هیچ کشوری به عنوان یک اصل نبوده‌ایم، افزود: اگر قرار بود با آمریکا کنار بیاییم در ۳۷ سال اخیر این‌قدر چالش نداشتیم.

هروی در عین حال تاکید کرد: پدیده جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی مانند مصر، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و مسلمان، متفاوت است و امروز جمهوری اسلامی به مرکز بیداری اسلامی در منطقه و دنیای اسلام تبدیل شده و در میان شعله‌های آتش منطقه، مرکز ثقل امنیت است.

وی افزود: بر این اساس اگر با این مصوبه کنگره آمریکا، خللی به مراودات تجاری و گردشگری ما وارد می‌شود، به دلیل آن است که ایالات متحده تمام بهانه‌های لازم را برای ایجاد زحمت و ناامنی برای جمهوری اسلامی فراهم کرد و نه تنها نتوانست، بلکه خودش در این آتش گرفتار شده است.

شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌کند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان در رابطه با نقض شدن یا نشدن برجام با مصوبه اخیر کنگره آمریکا و تائید آن توسط رئیس‌جمهور این کشور، تصریح کرد: ما در مقطعی قرار داریم که قرار بود پس از برجام، روی آرامش و ثبات بیشتر دیده شود، اما تحولات اخیر نشان داد که آنها نه تنها به دنبال ثبات و آرامش نبوده‌اند، بعد از این هم به دنبال چنین چیزی نخواهند بود.

هروی در همین رابطه با تاکید بر لزوم حفظ آرامش و عقلانیت در مقابل حرکات فریبکارانه اخیر آمریکایی‌ها برای خنثی‌سازی تحرکات آنها، تصریح کرد: در رابطه با بسیاری از مسائل موجود در روابط بین‌الملل نمی‌توان به صورت قطعی، راه‌حل ارائه داد اما در رابطه با چالش جدید نیز مسئولان کشور در شورای عالی امنیت ملی باید متناسب با اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و مصلحت‌های موجود، تصمیم‌گیری کنند.

کد N1079830

وبگردی