آفتاب

سرکنسول ایران در شانگهای: باید از فرصت سرمایه‌گذاری چین در جاده ابریشم استفاده کنیم

سرکنسول ایران در شانگهای: باید از فرصت سرمایه‌گذاری چین در جاده ابریشم استفاده کنیم

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای تاکید کرد که باید از فرصت به دست آمده سرمایه‌گذاری چین در جاده ابریشم استفاده و جایگاه خودمان را در آن مشخص کنیم.

علیرضا ایرووش که سابقه سفیری ایران در مجارستان و سرکنسولی ایران در هندوستان را نیز در پرونده کاری خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به نگرانی‌هایی مبنی بر بازار محض شدن ایران برای چین با بیان این که "همه کشورها به دنبال بازار هستند و این چیز قبیحی نیست" ادامه داد: چینی‌ها هم به دنبال بازار برای خودشان هستند و در این بین ما باید حواس‌مان جمع باشد که مصرف کننده صرف نباشیم. با احیا و گسترش جاده ابریشم اگر تجارت بین‌الملل اتفاق بیفتد ایران هم باید با هوشیاری از این شرایط استفاده کند.

وی ادامه داد: بعد از فرصت رفع تحریم‌ها باید آمادگی کامل داشته باشیم تا پروژه‌های‌مان را در چارچوبی مدون با نگاه به آینده تعریف و از فرصت به دست آمده در جاده ابریشم و سرمایه‌گذاری چین در این جاده جایگاه خودمان را مشخص کنیم.

وی با اشاره به این که ایران در کنسولگری شانگهای علاوه بر معاون فرهنگی یک معاون بازرگانی هم دارد" از شانگهای به عنوان پایتخت اقتصادی چین یاد کرد و درباره بعضی از فعالیت‌های ایرانیان در این شهر گفت: بیشترین تردد ناوگان کشتیرانی به خصوص نفتکش‌های ایرانی را در شانگهای داریم. دفتر پتروشیمی ایران نیز به عنوان یکی از عمده ترین محصولات صادراتی کشورمان به چین احداث شده است. شورای بازرگانان چین هم با حدود ٥٥ عضو شامل صاحبان کارخانه‌های بزرگ و تولیدکنندگان ایرانی تشکیل شده است. نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا نیز در چین دفتر دارند. همچنین هواپیمایی ماهان پروازهای متعددی به شانگهای دارد.

سرکنسول ایران در شانگهای میزان دانشجوی فارسی زبان در شانگهای را حدود ١٧٠ نفر در مقاطع فوق لیسانس، دکترا و فوق دکتری تعریف کرد و با اشاره به راه اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای از اعزام استاد برای تدریس در این دانشگاه خبر داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان این که "هنوز برای سفر رییس جمهور چین به ایران زمانی مشخص نشده است" در عین حال هدف دعوت اخیر از هیات رسانه ای ایران برای سفر به پکن و شانگهای را احتمال تمهیدات سفارت چین برای زمینه سازی در جهت آمادگی افکار عمومی ایران دانست و در عین حال افزود: هدف بلندمدت از این دعوت هم شاید این باشد که بخواهند تصور مردم ایران را از چین عوض کنند؛ چون کالای چین در ذهن برخی از مردم ایران کالای غیرقابل اعتماد است در حالی که ما این تصور را واقعی نمیدانیم بلکه می گوییم این تصور ناشی از عملکرد بعضی از بازرگانان خودمان بوده است.

وی همچنین با تاکید بر این که " باید واقعیت نظام آموزشی چین را معرفی کنیم" گفت: حتی تحصیل در دانشگاههای چین هم تحت تاثیر افکار منفی قرار گرفته و این در حالی است که همین نظام آموزشی موجود است که کشور چین را ساخته و به اینجا رسانده است.

انتهای پیام

کد N1079562

وبگردی