آفتاب

موج اعتراض ها به دنبال جلوگیری از ورود شماری از مسلمانان انگلیس به آمریکا

ایرنا نوشت: برخی از نمایندگان مجلس عوام و گروه های مدنی انگلیس، ضمن ابراز نگرانی از تصمیم مقاماتی آمریکایی برای جلوگیری از ورود شماری از مسلمانان انگلیسی به خاک این کشور، خواستار پاسخ دولت آمریکا در این خصوص شدند.

به گزارش ایرنا، «کیث واز» رئیس کمیته منتخب وزارت کشور مجلس عوام انگلیس گفت که شماری از مسلمانان ساکن منطقه «لستر ایست» به دلیل عدم دریافت روادید آمریکا از این کشور شکایت کرده اند.
وی گفت: اکنون شماری از مصادیق رد ویزای شهروندان انگلیسی برای ورود به آمریکا، بدون ارائه توضیح وجود دارد که برحسب اتفاق همه آنها مسلمان هستند.
«کیث واز» افزود: من به سفیر آمریکا نامه خواهم نوشت و در این خصوص از وی توضیح خواهم خواست؛ اگر این اقدام ، مشکل را بر طرف نکند پیشنهاد می کنم که کمیته [منتخب وزارت کشور انگلیس] در این خصوص اقدام کند.
روزنامه گاردین روز چهارشنبه گذشته برای اولین بار در گزارشی فاش ساخت که مقامات آمریکایی در هفته های اخیر بدون ارایه هیچ دلیل مشخصی مانع از سفر شماری از مسلمانان انگلیس به خاک این کشور شده اند.
این روزنامه عنوان کرد: اخیرا یک خانواده یازده نفر مسلمان انگلیسی از فرودگاه گاتویک لندن قصد سفر به لس آنجلس داشتند که به رغم داشتن بلیت و روادید، اجازه ورود به داخل هواپیما به آنها داده نشد.
گاردین نوشت: 'استیلا کریسی' نماینده پارلمانی حزب کارگر متعاقب بروز این مساله، در نامه ای به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس این اقدام آمریکایی ها را به چالش کشیده است.
به نوشته گاردین، استیلا کریسی نماینده منطقه «والثامستو» در این نامه گفته است که از افزایش شمار مسلمانانی که می گویند که با چنین تجربه مشابهی در هفته های اخیر مواجه شده اند، نگران است.
«استیلا کریسی» از «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس خواسته است تا در این خصوص مداخله کند.
به گزارش منابع محلی، محمد طارق محمود که به همراه برادر و اعضای خانواده اش برای تعطیلات پایان سال نو مسیحی عازم لس آنجلس، بود، گفته است که ویزایشان از سوی مقامات آمریکایی قبل از پرواز باطل گردیده است.
وی به خبرنگاران گفته است: تجربه بسیار بدی بود. بچه های من اشک در چشمانشان جمع شده بود. ما تنها خانواده مسلمان در آنجا بودیم که با این رفتار احساس تحقیر کردیم.
این مسلمان انگلیسی افزود: « وارد فرودگاه گاتویک شدیم و کارت های پرواز را دریافت کردیم. کمی وقت داشتیم، برای همین رفتیم داخل سالن انتظار دور زدیم. سپس وارد گیت پرواز شدیم و داخل صف ایستادیم. یکی از ماموران کنترل مرزی آمد و گذرنامه های ما را خواست و گفت دستگاه الکترونیکی صدور مجوز سفر خراب است و باید بررسی کنیم. گذرنامه ها را برد و ده پانزده دقیقه ی بعد بازگشت و گفت اجازه ندارید سوار هواپیما شوید.
وی اضافه کرد: چندین بار از او پرسیدیم چه اتفاقی افتاده پاسخی نداشت. دست آخر گفت از واشنگتن دی سی تماس گرفتند و گفتند شما نمی توانید سوار هواپیما شوید. همین، همه پاسخی که به ما دادند همین بود. بچه ها مدام از من می پرسیدند. از اتفاقی که افتاد سرخورده شدند. چهار ماه بود داشتند برنامه ریزی می کردند. همش می پرسیدند چی شده؟ پاسخی نداشتیم که آنان را قانع کنیم.»
محمدطارق گفت: تنها چیزی که به ذهنم می رسد این است که چند مدت پیش دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه چنین اتفاقی را پیش بینی کرده بود.
وی افزود: « بچه ها ماه ها چشم براه این سفر بودند. نمی دانستم به آنان چه بگویم. احساس سرافکندگی و بیزاری داشتم.»
«اجمال مسرور» امام مسجد شمال لندن نیز هفته گذشته به رغم برخورداری از ویزای نامحدود تجاری آمریکا از سوار شدن به هواپیما منع شد.
وی نیز به خبرنگاران گفته است: زمانی که از او (مقامات اداره مهاجرت آمریکا) سووال کردم که چرا نمی توانم سوار هواپیما شوم، به من پوزخندی زد و گفت 'حتما کاری کرده ای'.
روزنامه دیلی تلگراف نیز روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از اجمال مسرور نوشت: شمار مسلمانانی که در هفته های اخیر اجازه ورود به آمریکا به آنها داده نشده روز به افزایش است و به 20 مورد می رسد.
این روزنامه افزود: اجمال مسرور می گوید ظاهر درخواست دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه برای جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا به مرحله اجرا در آمده است.
در این میان سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس در واکنش به این نگرانی ها گفته است: ما این مساله را بررسی می کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد.
وزارت کشور انگلیس نیز اطمینان داده که مسوولانش ارتباطی با پرونده های اخیر نداشته اند.
با این حال سخنگوی سفارت آمریکا گفته است: ما در خصوص جزئیات پرونده ها اظهار نظر نمی کنیم.
به گزارش منابع محلی این تصمیم از سوی مقامات اداره مهاجرت آمریکا و مستقر در فرودگاه های انگلیس اتخاذ شده است.
منتقدین و گروه های حامی مسلمانان در انگلیس، این رفتار آمریکا را نگران کننده و ناشی از تاثیر اظهارات اخیر دونالد ترامپ، می دانند.
دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، ممنوعیت موقتی ورود مسلمانان را به خاک آمریکا خواستار شده است.
گروه های حامی مسلمانان در انگلیس، ضمن نگران کننده خواندن این رویدادها، گفته اند به نظر می رسد پای مذهب در میان باشد.