آفتاب
با تایید کابینه «آبه»؛

بودجه نظامی ژاپن برای نخستین بار از مرز ۵ تریلیون ین گذشت

بودجه نظامی ژاپن برای نخستین بار از مرز ۵ تریلیون ین گذشت

کابینه ژاپن بودجه دفاعی را به ارزش بیش از پنج تریلیون ین تصویب کرد تا امنیت خود و متحدانش را در منطقه اقیانوس آرام تامین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، کابینه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امروز پنجشنبه در اقدامی بی سابقه بودجه نظامی را به تصویب رساند که از مرز پنج تریلیون ین ژاپن گذشت تا آنگونه که گفته می شود خود را برای رویارویی با قدرت نظامی رو به رشد چین آماده کند.

اگرچه روابط توکیو – پکن اخیرا با تنش های کمتری همراه بوده است، هر دو کشور همچنان به مناقشات خود بر سر مالکیت جزایر «سنکاکو» واقع در دریای چین شرقی ادامه می دهند و اینگونه که به نظر می آید افزایش بودجه نظامی ژاپن هزینه استقرار نیرو و دستگاه های رادار بیشتری را در منطقه مورد بحث تامین میکند.

البته، بودجه نظامی جدید باید پیش از اجرا به تایید پارلمان ژاپن برسد که تحت کنترل ائتلافی است که ریاست آن را حزب حاکم «لیبرال دموکرات» به رهبری آبه بر عهده دارد.

بودجه نظامی که امروز از تایید کابینه گذشت ۵.۱ تریلیون ین (۴۲ میلیارد دلار آمریکا) است که ۱.۵ درصد از بودجه نظامی فعلی بیشتر است و بیش از ۵ درصد بودجه ۹۶.۷ تریلیون ینی کل ژاپن را تشکیل می دهد.

از موارد مورد تأمل در بودجه جدید اختصاص مبلغ ۱۷۳ میلیار ین برای خرید سیستم دفاع موشکی «آجیس»، مبلغ ۱۰۸ میلیارد ین برای خرید شش فروند جنگنده اف ۳۵ کلاس اِی و مبلغ ۱۰۳  میلیارد ین برای خرید ۱۷ فروند بالگرد شناسایی اس اچ – ۶۰ کا، اشاره کرد.

این اولین بودجه نظامی ژاپن است که از زمان تصویب لایحه حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی از تصویب کابینه آبه می گذرد و شامل هزینه های اجرایی کردن این طرح نیز هست.  

مطابق با لایحه جنگ های فرا سرزمینی، نیروهای ژاپنی موظف هستند تا برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم، هرگاه متحدان این کشور (به طور ویژه آمریکا) اعلام نیاز می کنند، به کمک آنها بشتابند.  

کد N1079175

وبگردی