آفتاب

پیام هاشمی رفسنجانی به مراسم هفته وحدت در آق‌قلا

پیام هاشمی رفسنجانی به مراسم هفته وحدت در آق‌قلا

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیامی خطاب به مراسم هفته وحدت در آق‌قلا تصریح کرد:عقل و منطق حکم می‌کند که انسان از آنچه که در طول تاریخ آسیب دیده، بپرهیزد و از تجربیات تلخ برای شیرین کردن آینده استفاده کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

اگر به «اتحاد» به معنای یکی شدن، به خاطر اصل و ریشه واژگانی آن توجه کنیم، باید بر تأکیدات فراوان قرآن کریم بر «وحدت»، به عنوان اساسی‌ترین عنصر، برای تحقق آرمان های یک امت تأمل کرد و شاید در این راستا و براساس این اهمیت و ضرورت است که یکی از عهد و پیمان‌های الهی با پیامبران، ایجاد وحدت و یگانگی در جوامع بشری است که اگر چنین بود، جوامع بشریت در طول تاریخ، شاهد آن همه کشتار و خون‌ریزی نبود که اوضاع تأسف‌بار سرزمین‌های اسلامی در آفریقا و آسیا و حتی غربی، مصداق امروزی، دوری از تعالیم عالیه اسلام و قرآن و سایر ادیان الهی است.

آنچه این روزها به دست جهالت پیشگان مدعی اسلام با عناوین مختلفی چون داعش، القاعده، بوکوحرام و ... و به بهانه تقویت فرقه های اسلامی، به قربانگاه تاریخ می رود و تصویری خشونت‌بار از راه و مرام پیامبر رحمت و رأفت اسلام حضرت محمد(ص) ترسیم می‌نماید، روح بلند وحدت است که ا گر در پیکره جوامع اسلامی بود، عقلا و دلسوزان مسلمان، این گونه آه حسرت نمی کشیدند و بر مظلومیت اسلام، نمی گریستند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ابتکاری ارزشمند، برای ایجاد همبستگی و حلّ اختلاف روایت های شیعه و سنی برای میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، ایام 12 و 17 ربیع‌الاول، هفته وحدت نامیده شد و به دنبال آن، شاهد برگزاری همایش های بین المللی سالانه وحدت، با حضور اندیشمندان و علمای همه بلاد اسلامی بوده و هستیم و انتظار داشتیم و داریم که آموزه‌های علمی، راهکاری عملی مناسبی را برای کم کردن دامنه‌های اختلافات اندک پیدا نماید و با تأکید بر مشترکات فراوان، استعمارگران را برای اجرای سیاست شوم «فَرِّق تسد» نا امید نماید، چرا که عقل و منطق حکم می‌کند که انسان از آنچه که در طول تاریخ آسیب دیده، بپرهیزد و از تجربیات تلخ برای شیرین کردن آینده استفاده نماید.

تجربه‌ای که امت اسلامی با بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون جمعیت و حدود 60 کشور مستقل در سازمان‌های بین‌المللی و جغرافیای راهبردی، تمام تلخی‌های آن را در چپاول منابع سرزمین‌های اسلامی چشیده بود و می‌دید که چگونه سرمایه‌های مسلمانان، برای رونق کارخانه‌های اسلحه سازی غرب، بر باد می‌رود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، این امید در مردم مسلمان کشورها و پیروان مذاهب ایجاد شده بود که با عقلانیت سیاسی، کشورهای اسلامی، به نقد منابع و جلوگیری از اتلاف بیشتر بپردازند که ناگهان پدیده شوم تروریسم، با شدت و حدّت فراوان، چون غباری خطرناک از دامن صهیونیست‌ها و استکبار جهانی سربرآورد و بر آیینه اعتقادات مسلمانان نشست و غمبارتر اینکه آنچه این روزها از اسلام، برای افکار عمومی جهان می‌گویند، اخبار برادرکشی و اقدامات عجیب و غریبی است که البته ریشه در عصر جاهلیت پیش از اسلام دارد.

این‌گونه اقدامات، وحدت مسلمانان را، مانند قربانی‌های تاریخی، جلوی بُت‌های جاهلی سر می‌برند و مطمئناً وظیفه عقلا در هر سطحی، جلوگیری از گسترش این ویروس خطرناک است. که متأسفانه این روزها به جان امت اسلامی افتاده است.

برگزاری برنامه‌های مربوط به هفته وحدت و انتشار اخبار آن در رسانه‌ها، این نوید را به جوانان اسلامی در اقصی نقاط جهان می‌دهد که روزی سرانجام، نسیم خوش وحدت در ممالک اسلامی می‌وزد و بوته‌های خاری را که اینک سرزمین‌های مسلمانان را فرا گرفته‌اند، می‌خشکاند.

با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این مراسم، امیدواریم ترکیب جمعیتی و همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در ترکمن صحرای ایران، درسی برای همه مسلمانان در همه کشورها باشد که با حفظ عقاید مذهبی و عمل به برنامه‌های عبادی خویش، برای تقویت اصول اسلام می‌کوشند.

انتهای پیام

کد N1079043

وبگردی