آفتاب

مُسکن ها درد صنعت رو به زوال خودرو را درمان نمی کنند

مُسکن ها درد صنعت رو به زوال خودرو را درمان نمی کنند

یک فعال صنعتی در جریان بازدید فرماندار محلات از برخی واحدهای تولیدی شهرستان گفت: متاسفانه سیاست‌ها و تهمیدات اندیشیده شده دولت جهت برنامه خروج از رکود و اعطای وام‌های 25 میلیون تومانی خرید خودرو تنها یک مُسکن موقت بوده و به صنعت رو به زوال خودروسازی کمکی نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - مجید میرزایی مدیرعامل یک شرکت قطعه ساز خودرو در این بازدید به تشریح مشکلات قطعه‌سازان خودرو پرداخت و بزرگترین مشکل صنعت قطعه‌سازی در ایران را واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت چینی و عدم علم و آگاهی و دانش واردکنندگان این نوع کالاها دانست.

وی افزود: دلالان این حوزه فقط به فکر منفعت خود هستند و با ناآگاهی لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد کرده‌اند و این در حالی است که متاسفانه بدلیل قیمت پایین محصولات وارداتی، امکان رقابت با دلالان و تولیدکنندگان چینی نیز از بین رفته است. دولت چین با حمایت از تولیدکنندگان نقش بسزایی در این مهم داشته است

میرزایی اضافه کرد: متاسفانه سیاست‌ها و تهمیدات اندیشیده شده دولت جهت برنامه خروج از رکود و اعطای وام‌های 25 میلیون تومانی تنها یک مُسکن موقت بوده و به صنعت رو به زوال خودروسازی کمکی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت موجود، استراژی جدید این شرکت بر سه اصل تولید قطعات غیرخودرویی، تولید قطعات غیرخودرویی با کلاس بالاتر و تولید قطعات جهت لوازم منزل قرار داده شده است.

وی ضمن گلایه از مسئولین ذیربط در امور گمرکی کشور افزود: هیچگونه نظارتی بر واردات بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت خودرو وجود نداشته و بازرگانان این حوزه بدون دانش و زیرزمینی اقدام به واردات کرده و هیچگونه مالیات و عوارض گمرگی نیز پرداخت نمی‌کنند.

میرزایی راهکار رفع این معضل را بالا بردن تعرفه گمرکی جهت جلوگیری از واردات محصولاتی دانست که قطعه‌سازان داخلی توان تولید آن را دارند و گفت: بروزرسانی لیست ممنوعیات گمرکی از دیگر راهکارهاست.

وی دیگر مشکلات را میدان دادن به دلالان و همچنین اخذ مالیات برارزش افزوده دانست و خواستار اصلاح این قانون برای قطعه‌سازان شد.

وی به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح قطعه‌ساز کشور خواستار توجه دولت به تولید قطعات صنعت نفت و پتروشیمی به جای خودروسازی شد تا این صنعت از وضعیت کنونی نجات پیدا کند.

براساس این گزارش، در ادامه این بازدید از یک شرکت تولید کربن نیز بازدید به عمل آمد.

مهندس پورمیدانی معاون اجرایی این شرکت ضمن ارائه گزارشی در خصوص تهیه مواد اولیه و فروش شرکت توضیحاتی گفت: در حال حاضر تهیه مواد اولیه با توجه به سیاست‌های دولت آسانتر شده و مانند گذشته که این مواد از طریق بورس خریداری می‌شد، مشکلی در این زمینه در حال حاضر وجود ندارد.

وی بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان را جواب‌های غیرمسئولانه برخی دستگاه‌ها و دلسردی حاصل از این برخوردها دانست و خواستار پیگیری فرماندار شهرستان شد.

به گزارش ایسنا، سجادی فرماندار محلات در راستای رفع مشکلات این واحدهای صنعتی قول رایزنی با مقامات استان را داد و خواستار تبیین استراتژی جدید برای ادامه مسیر پرپیچ و خم تولید با حمایت دولت شد.

در این بازدید که با همراهی رئیس صنعت و معدن محلات صورت گرفت از یک کارخانه تولید ماشین‌آلات حوزه معدن که بزودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و یک کارخانه تولید و فرآوری سنگ نیز بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N1079026

وبگردی