آفتاب
منتجب نیا:

مجلس دهم برای رسیدن به توسعه سیاسی پایدارمی تواند اثرگذار باشد

مجلس دهم برای رسیدن به توسعه سیاسی پایدارمی تواند اثرگذار باشد

دومین نشست انتخاباتی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها با موضوع "مجلس دهم؛ سیاست ها و راهبردهای توسعه پایدار" با حضور حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی و الهه کولایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این جلسه محمود صادقی دبیر علمی نشست با اشاره به مفهوم توسعه پایدار (sustainable development) و مؤلفه های چهارگانه آن، یعنی پایداری زیست محیطی، پایداری اجتماعی ، پایداری اقتصادی و پایداری سیاسی، خاطرنشان کرد: موضوع این جلسه جنبه سیاسی توسعه پایدار است. اصلاح طلبان چه نگرش و برنامه ای برای توسعه پایدار سیاسی هم سو و هماهنگ با سایر مؤلفه های توسعه پایدار در مجلس دهم دارند؟

حجت الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادی ملی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: لازمه توسعه پایدار توجه به همه ابعاد توسعه است و تأکید صرف برتوسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی و اجتماعی، و بالعکس تأکید بر توسعه سیاسی بدون توسعه اقتصادی و اجتماعی صحیح نیست.

وی ادامه داد: مجلس دهم برای رسیدن به توسعه سیاسی پایدار هم در حوزه داخلی هم در حوزه بین المللی می تواند اثرگذار باشد؛ در حوزه داخلی ایجاد فضای باز سیاسی، تعمیق، تقویت و گسترش فرهنگ تحزب و زمینه سازی برای شکل گیری احزاب قدرتمند و فراگیر و اصلاح و تکمیل قانون احزاب، تآکید بر آزادی مطبوعات و رسانه ها، بویژه آزادی رسانه ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و مقابله با فیلترینگ آنها از برنامه هایی است که مجلس دهم می تواند با پیگیری آنها به توسعه پایدار کمک کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست خارجی نیز توسعه پایدار مستلزم داشتن چارچوبی روشن و مشخص در روابط با دیگر کشورهاست. سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس قانون اساسی، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با همه کشورها به جز رژیم اشغالگر قدس باشد. مجلس دهم باید از تعامل گسترده و فعال با دنیا استقبال کند تا شاهد ناهنجاری ها و برخوردهای غلطی شبیه آنچه برخی از نمایندگان مجلس فعلی (موسوم به دلواپسان) در ارتباط با توافق هسته‌ای دارند نباشیم.

الهه کولایی هم در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: در توسعه پایدار، محور توسعه انسانی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است. در توسعه پایدار مسلط کردن انسان برعوامل محیطی است به گونه ای که هم خودش از منابع استفاده کند و هم نسل های آینده بتوانند از منابع استفاده کنند. در توسعه انسان با جامعیت آن باید مطرح باشد و در برنامه های توسعه باید به جایگاه زنان توجه ویژه شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی الگوهای توسعه در شرق آسیا از بی توجهی به زنان و عدم بهره آنان متناسب با مردان و قربانی شدن زنان در اثر اجرای این الگوها انتقاد کرد.

این استاد دانشگاه ترویج، تعمیق و گسترش عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و توزیع عادلانه منابع را از ضرورت های توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: در بحث توسعه پایدار باید شرایط مناسب و فرصت های برابری برای آحاد افراد جامعه و نفی تبعیض از زنان فراهم شود. ما در یکی دو دهه اخیر در بعضی از زمینه ها مانند حوزه آموزش و سلامت به رشد مناسبی دست پیدا کرده ایم، اما حوزه سیاسی نتوانسته به رشد مناسبی برسد.

وی ادامه داد: این بحث که چگونه یک برنامه توسعه بتواند زمینه ارتقای همه جانبه مردم را فراهم کند، دغدغه ای جهانی است و الگوهای مختلفی در این زمینه تجربه شده است. مجلس دهم در فقدان و ضعف و سستی احزاب نیرومند، می تواند با تقویت مرکز پژوهش‌ها زمینه را برای تعامل بیشتر و استفاده از نخبگان و پژوهشگران دانشگاهی، بویژه در حوزه علوم انسانی فراهم کند و با نگاهی همه جانبه این الگوها و تجربه ها را مورد واکاوی قراردهد و ضمن توجه به قوانین و اسناد بالادستی برنامه توسعه مناسب و همه جانبه ای را طراحی و تدوین کند. از دیگر برنامه هایی که باید مورد تأکید مجلس باشد، تقویت نهادهای نظارتی و نهادهای مدنی و رسانه ها است که می تواند به کاهش فساد کمک کند.

در بخش دیگری از این نشست منتجب نیا شرط لازم برای تحقق توسعه پایدار را حضور نمایندگان توسعه یافته در مجلس دانست و اظهارکرد:یکی از مشکلاتی که مردم را بیش از تورم و گرانی رنج می دهد بی عدالتی و گسترش فساد اقتصادی است. مجلس در بین سه قوه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به تعبیر مردم باید عصاره فضایل ملت باشد. انسان محوری و کرامت محوری باید مورد توجه و تأکید مجلس آینده باشد.

در بخش دیگری از نشست عنوان شد در شرایطی که بیشتر کشورهای همسایه و منطقه درگیر جنگ و آشوب داخلی هستند، آیا تآکید بر توسعه سیاسی نمی تواند کشور را در معرض ناامنی قرار دهد؟ که منتجب نیا در پاسخ به پرسش اظهارنظر کرد: توسعه سیاسی زمینه ساز و ایجاد کننده امنیت است. امنیتی که با تکریم مردم و بها دادن به شعور مردم و اعتماد به مردم حاصل می شود امنیتی پایدار خواهد بود نه امنیتی که با توسل به زور و ایجاد فضای پلیسی و انسداد سیاسی به دست می آید این امنیت، آرامش گورستانی است و نمی تواند پایدار باشد. باید به مردم اعتماد کنیم و فضا را برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه سیاسی و نیز اقتصادی فراهم کنیم.

الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا این شورا برای حضور نمایندگانی که از صلاحیت های لازم برای پیگیری برنامه های توسعه پایدار برخوردار باشند چه شاخص هایی تعیین کرده و آیا انتخاب نامزدها براساس شاخص ها صورت می گیرد یا بیشتر تحت تأثیر لابی ها انجام خواهد شد، تصریح کرد: شورای اصلاح طلبان سیاست ها، راهبردها و اهدافی را برای انتخابات مجلس دهم تدوین کرده و برای تعیین و حمایت از نامزدها نیز شاخص هایی را مشخص کرده است و از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که ویژگی آنها متناسب با آن اهداف باشد. افرادی که سابقه فعالیتشان نشان دهنده انتسابشان به تفکر اصلاح طلبی باشد.

وی با اشاره به اینکه پاکدستی، حسن شهرت، ایمان و اعتقاد پایدار به رویکرد اصلاح طلبی و برخورداری از توانمندی های علمی و داشتن تجربه از دیگر شاخص های مورد نظر شورای اصلاح طلبان برای نامزدهای انتخابات مجلس دهم است گفت: شورای اصلاح طلبان میثاق نامه ای را در دست تدوین دارد که نامزدها باید آن را امضا کنند و متعهد شوند که در صورت انتخاب به آن وفادار باشند و برای اجرایی شدن اهداف و شعارهایی که برای مردم اعلام می شود فعالیت کنند. البته در این میان نقش لابی ها را نمی توان نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: تلاش شورا این است که با بهره گیری از الگوی انتخابات ریاست جمهوری 92 و تلاش برای رسیدن به اجماع بتواند زمینه را برای شکل گیری یک فراکسیون قدرتمند در مجلس دهم فراهم کند. مقدمات این فعالیت فراهم شده و امید داریم که در فرآیند انتخابات بتوانیم با تکیه بر موازین قانونی و نیز تعامل با مسئولان و نهادهای ذی ربط در جهت تحقق این هدف حرکت کنیم.

انتهای پیام

کد N1078853

وبگردی