آفتاب

سیمور هرش: طرح های کلینتون به فجایع بیشتری در سوریه منجر می شود

سیمور هرش: طرح های کلینتون به فجایع بیشتری در سوریه منجر می شود

واحدمرکزی خبر نوشت: آلترنت نوشت سیمور هرش روزنامه نگار مشهور آمریکایی و کارشناس مسائل سیاسی می گوید طرح های هیلاری کلینتون داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند به وقوع فجایع بیشتری در سوریه منجر شود.


به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم امی گودمن نوشت: هیلاری کلینتون در مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آنچه که آن را «انتخابی اشتباه» بین گزینه شکست دادن (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش و سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه نامیده بود، رد کرد.
کلینتون گفت: «ما از حمایت های زمینی لازم برای شکست دادن شورشیان داعش در سوریه برخوردار نخواهیم بود اگر جنگجویان حاضر در این کشور -که با داعش مرتبط نیستند و هدف اصلی شان خلاص شدن از شر اسد است- بر این باور نباشند که یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای بحران این کشور وجود دارد.» اما برنی سندرز و مارتین اومالی با این رویکرد کلینتون موافق نبودند . هرش درباره کلینتون می گوید: «فکر می کنم انچه که در لیبی رخ داد باید به این نتیجه گیری در دولت از جمله شخص رئیس جمهور منجر شود که زمانی که یک دیکتاتور را سرنگون می کنید باید از پیامدهای آن آگاه باشید و باید درباره اقدامات خود خوب فکر کنید. فکر می کنم خلاص شدن از قذافی سبب وقوع اتفاقات وحشتناکی شد. این یک تصمیم وحشتناک بود و به نظر می رسد ما به اندازه کافی از آن درس نگرفته ایم.»
متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:
- امی گودمن: مارتین اومالی فرماندار سابق، برنی سندرز سناتور اهل ورمونت و هیلاری کلینتون همگی در تلاش برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری هستند. واکنش شما به طرح های آنها درباره سوریه چیست؟
- سیمور هرش: آنچه که اومالی و برنی سندرز اعلام کردند در راستای رویکرد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار دارد. آنها درباره سخنان کلینتون نگران هستند زیرا فکر می کنم حقیقت این است که بشار اسد همچنان رئیس جمهور سوریه است. روس ها بر اساس درخواست اسد در حال بمباران سوریه هستند. ما بدون درخواست اسد در حال بمباران سوریه هستیم. اگر بخواهیم استانداردهای بین المللی را در این باره در نظر بگیریم باید بگوییم که ما طرف در طرف بد ماجرا قرار داریم. از ما خواسته نشده است سوریه را بمباران کنیم. اما ما در حال چنین کاری هستیم.
واضح است که توافق نامه های فراوانی وجود دارد و هماهنگی های زیادی در ارتباط با این بمباران ها صورت می گیرد، بسیار بیشتر از آنچه که ما از آن اطلاع داریم. سوری ها مطمئنا در حال هماهنگی با روس ها هستند و ما مطمئنا در حال هماهنگی با همه هستیم. هیچ خلبانی از هیچ کشوری بدون اطلاع دقیق از این که چه کسی در یک منطقه هوایی حضور دارد و این که آیا آن منطقه امن است یا خیر، بر فراز یک منطقه جنگی پرواز نمی کند. از این رو، همکاری های فراوانی در جریان است. حتی در حال حاضر می توانیم شاهد این همکاری ها باشیم. فکر می کنم واقعیت این است که ما همچنان می گوییم ما در حال حاضر درباره تغییر رژیم سخن نمی گوییم.
- امی گودمن: آیا کری پس از دیدار با پوتین موضع خود را به طور کامل تغییر داد؟
- سیمور هرش: خیر، زیرا موضع آمریکا همین بود. کری پس از دیدار با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری بر همین موضع تأکید کرد. از ابتدا موضع او همین بود. او اعلام کرد:‌ «اما ما فکر می کنیم تا زمان ادامه این مذاکرات او می تواند بر سر قدرت باقی بماند. او نمی تواند هدایت مذاکرات را بر عهده داشته باشد.» به عبارت دیگر، او در این روند یک نیروی معاند است و ما نمی توانیم مذاکراتی مشروع با گروه های مختلف داشته باشیم، گروه هایی که برخی از آنها به باور ما میانه رو هستند. ما -آمریکا- همچنان بر این باوریم که نیروهای میانه رویی وجود دارند که می توان با آنها همکاری کرد. اما مقامات ستاد مشترک ارتش و آژانس اطلاعات دفاعی چنین دیدگاهی ندارند.
- امی گودمن: ارزیابی شما از هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه در ارتباط با سوریه چیست؟
-سیمور هرش: فکر می کنم اتفاقاتی که در لیبی رخ داد باید سبب نتیجه گیری همگان از جمله خود رئیس جمهور در این باره شود زمانی که یک دیکتاتور را سرنگون می کنیم باید پیامدهای آن را نیز در نظر بگیریم و درباره اقدامات خودمان نیز به درستی فکر کنیم. فکر می کنم سرنگونی قذافی یک اتفاق وحشتناک بود. این اقدام سبب گسترش و ترویج داعش در آفریقا، شمال آفریقا و افزایش دسترسی آنها به تسلیحات و پول و غیره شد. و این وحشتناک است. این یک تصمیم وحشتناک بود.
و به نظر می رسد از این اتفاق به اندازه کافی درس نگرفته ایم زیرا اگر جای پوتین اتفاقات در اوکراین را فراموش می کردم . از پوتین دفاع نمی کنم . فقط می گویم او شاهد حمله آمریکا به یک رهبر سکولار -قذافی- بود و یک رهبر سکولار دیگر -صدام- را نیز نابود کرد. بشار اسد نیز همواره سکولار بوده است. همه اقلیت ها و فرقه ها در سوریه از آزادی های فراوانی برخوردار بودند . آنها (روس ها) همانند ما درباره گسترش تروریسم در سطح بین المللی نگران هستند. شمار زیادی از افراد در ارتش و در جامعه اطلاعاتی را می شناسم که بر این باورند آمریکا در نخستین اقدام پس از حادثه یازده سپتامبر باید به سراغ روس ها می رفتند .
-امی گودمن: ستاد مشترک ارتش سیاستی متفاوت از اوباما را دنبال می کند. کاخ سفید چگونه به سخنان شما واکنش نشان خواهد داد؟
-سیمور هرش: فکر نمی کنم آنها بخواهند چنین سخنانی را بشنوند.
- امی گودمن: رفتن ژنرال مارتین دمپسی چه معنایی برای سیاست آمریکا خواهد داشت؟
-سیمور هرش: یک رهبری جدید در پنتاگون وجود دارد. ژنرال دانفورد در جلسات استماع خط مشی حزب را دنبال می کند و آن این است که روس ها مواضع داعش را هدف قرار نمی دهند و نیروهای میانه رویی وجود دارند که ما می توانیم با آنها همکاری کنیم. اشتئن کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز چند بار در جلسات استماع سخنانی مشابه بیان کرده است . او در سخنانی در دانشگاه هاروارد خط مشی رئیس جمهور را بیان کرد. و هر کسی که در چنین سمتی باشد باید همین کار را انجام دهد. فکر نمی کنم کسی بخواهد دولت را زیر سوال ببرد. فکر می کنم هدف رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقامات نظامی این است که سیاست درستی اتخاذ شود.
- امی گودمن: آخرین سوال من درباره نقش ترکیه است. ارزیابی شما از نقش ترکیه چیست؟
- سیمور هرش: در حاشیه اجلاس آب و هوایی در پاریس، رئیس جمهور به صورت خصوصی با اردوغان دیدار کرد. او پس از این دیدار اعلام کرد من از او حمایت می کنم. بیشتر مقامات جامعه اطلاعاتی بر این باورند که او به ویژه در استان هاتای در همسایگی سوریه مرزها را برای داعش باز گذاشته است. اردوغان نه تنها مرزها را باز گذاشته است بلکه سالهاست در حال اراده تسلیحات و پول به افراطی ترین گروه هاست. گزارش های اطلاعاتی فراوانی در این باره موجود است. هواپیماهای او در حال هدف قرار دادن مواضع کردهای مخالف هستند، افرادی که بهترین جنگجویان در داخل سوریه برای مبارزه با داعش محسوب می شوند . او در عین حال برخی از واحدهای خاص ارتش سوریه را نیز بمباران می کند . او در حال کمک کردن به ما نیست.
- امی گودمن: و ارزیابی شما از نقش عربستان سعودی دیگر هم پیمان آمریکا در منطقه چیست؟
- سیمور هرش: مضحک است که در نشست سازمان ملل دیدگاه های عربستان سعودی و قطر بسیار جدی گرفته شد در حالی که هر دو کشور از مهمترین صادرکنندگان پول به گروه های اسلامی در جنگ داخلی سوریه هستند. تردیدی نیست که هر دوی آنها کشورهایی هستند که ایدئولوژی وهابی و سلفی دارند و بسیار تندرو هستند. اگر قرار باشد یک سوریه جدید تحت نفوذ این کشورها تشکیل شود، هیچ مسیحی، علوی، یا مسلمان دیگری اجازه مخالفت با رویکرد آنها را نخواهد داشت. این همان کشوری است که قرار است ما از آن حمایت کنیم.

4949

کد N1078474

وبگردی