آفتاب

توافق محرمانه امنیتی میان انگلیس و عربستان سعودی

توافق محرمانه امنیتی میان انگلیس و عربستان سعودی

انتشار توافق محرمانه امنیتی میان عربستان سعودی و انگلیس، در لندن با انتقاد بسیاری رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: ترزا می، وزیر کشور انگلیس در سفر یک سال پیش خود به عربستان با محمد بن نایف، همتای عربستانی خود یک معاهده امنیتی محرمانه امضا کرد.

وزارت کشور در آن زمان جزئیاتی از سفر وی و معاهده امضا شده بیان نکرد. تنها یک سال بعد در گزارش دفتر خارجه به این توافق اشاره شده و این توافق را در راستای مدرنیزه کردن وزارت کشور عربستان اعلام کرده است.

وزارت کشور انگلیس با رد انتشار عمومی جزئیات بیشتر درباره توافق اعتراف کرد که این توافق درباره همکاری امنیتی میان انگلیس و عربستان است و انتشار این توافق ممکن است موجب تخریب روابط دو جانبه شود و حتی به امنیت ملی انگلیس نیز آسیب بزند.

اعلام این توافق با اعتراضاتی همراه بوده است؛ در همین راستا احزاب کارگر و لیبرال دموکرات وزیر کشور را برای ارائه جزئیات درباره توافق به پارلمان دعوت کرده‌ و همچنین اعضای این دو حزب از انجام این توافق پشت درهای بسته و بدون اطلاع رسانی ابراز نگرانی کرده‌اند.

تیم فارون، رئیس حزب لیبرال دموکرات گفت: هرگونه توافقی با کشورهایی مانند عربستان سعودی نباید محرمانه باشد. اکنون زمان آن است زوایای تاریک روابط خود را با عربستان سعودی روشن کنیم. اکنون زمان به پا خاستن برای آزادی‌های مدنی و حقوق بشر است؛ نباید چشمان خود را به دلیل اینکه وزارت کشور عربستان سعودی متحد ما است، ببندیم.

این توافق در حالی بیان شد که وزیر دادگستری انگلیس اعلام کرد توافق 9 / 5 میلیون پوندی برای ایجاد برنامه آموزشی در زندان‌های عربستان سعودی را لغو می‌کند.

لغو این توافق باعث ایجاد یک شکاف دیپلماتیک با خاندان عربستان سعودی شد که تهدید به خروج سفیر خود از لندن و تجدید نظر در روابط با انگلیس کردند.

هنوز سخنگوی وزارت کشور انگلیس در برابر انتقادات وارده در مورد توافق محرمانه با عربستان سعودی اظهار نظر نکرده است.

انتهای پیام

کد N1078271

وبگردی