آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سنایی خبر داد: امضای لایحه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه

سنایی خبر داد: امضای لایحه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه از برداشتن گام‌های مهمی در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفته جاری را یکی از پرتردد ترین هفته‌های سال در روابط اقتصادی صنعتی و تجاری تهران مسکو دانست و گفت: در طول این هفته دیدارها و توافق‌نامه‌های مهمی بین دو طرف امضا شد . برای مثال روز دوشنبه نمایشگاه بزرگ صنعتی روسیه، برای اولین بار در ایران با حضور 80 کمپانی بزرگ و سرشناس روس و همچنین حضور وزیر صنعت روسیه افتتاح شد.

وی ادامه داد:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان میزبان این نمایشگاه و هیات 350 نفره روس بود و ما امیدواریم شرکت‌های ایرانی فرصت خوبی برای تعامل و گفت‌وگوها به ویژه در حاشیه این نمایشگاه بزرگ پیدا کرده باشند.

سفیر کشورمان در مسکو تاکید کرد: امروز(چهارشنبه) به دستور مستقیم پوتین رئیس جمهور روسیه، شوال اوف معاون اقتصادی نخست وزیر این کشور وارد تهران شد و مذاکراتی با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همچنین محمود واعظی، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی کشورمان خواهد داشت.

سنایی با اشاره به ملاقاتهای نمایندگان وزارت کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان روس افزود: تمام بخشهایی که وزارتخانه‌های کشورمان با روسیه در تعامل هستند در این دیدارها حضور خواهند داشت. همچنین در ترکیب هیات

همراه شوال اوف معاونین وزارت اقتصاد و دارایی روسیه به همراه معاونین وزارت کشاورزی روسیه حضور دارند.

در سفر معاون وزیر اقتصاد روسیه تمرکزمان بر روی کاهش تعرفه‌هاست

سفیر کشورمان در روسیه هدف اصلی این سفر را بررسی رفع موانع و حل و فصل مسائل در روابط تهران – مسکو دانست و گفت: تمرکز ما بر روی کاهش تعرفه‌ها در بخش‌هایی است که هنوز تعرفه های آن پایین نیامده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین امضای قرارداد قرنطینه دامی به منظور این که محصولات دامی ایران و روسیه به صورت متقابل بتوانند صادر شوند نیز در دستور کار است. در این راستا محصولات دامی و لبنی ایران طی توافقی به روسیه صادر می‌شوند و به همین منظور توافقی بین وزارت کشاورزی و سازمان دامپزشکی دو کشور منعقد می‌شود.

لایحه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه امضا می‌شود

سنایی از امضای لایحه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه خبر داد و گفت: مجموعا این هفته تحولات خوبی در روابط اقتصادی، تجاری و صنعتی دو کشور در حال شکل‌گیری است علاوه بر این وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا به تهران سفر خواهد کرد تا با سازمان توسعه تجارت ملاقات کند.

وی ادامه داد: زمینه‌های لازم برای امضای موافقتنامه بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم است.

سفیر کشورمان در روسیه با اشاره به اهمیت امضای موافقت‌نامه بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اهمیت این موضوع به این جهت است که روابط تجاری ما تا حدی با موانع بالا بودن تعرفه‌ها روبرو است و امضای موافقت‌نامه بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا باعث می‌شود کشورمان با این اتحادیه طرف معامله شده و تعرفه‌های کالاهای صادرات از ایران به روسیه ، قزاقستان ، بلاروس و سایر کشورهای این اتحادیه به میزان زیادی کاهش یابد.

در صادرات محصولات کشاورزی،میوه،تره‌بار و خشکبار فرصت تاریخی برای ایران به دست آمده است

سنایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در این رابطه که گفت‌وگوها و نشست‌های صورت گرفته چه تحولی را برای اقتصاد کشورمان به دنبال خواهد داشت توضیح داد: برای صادرات محصولات کشاورزی، میوه و تره‌بار و خشکبار فرصت تاریخی برای ایران به دست آمده است .

وی ادامه داد: روسیه نیازمند محصولات غذایی است و حدود 40 میلیارد دلار در سال محصولات غذایی تولید می کند و بازار بسیار خوبی برای ایران محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مجوزهای لازم در این زمینه گرفته شده و کاهش سریع تعرفه‌ها در دست اجرا است.در همین راستا حجتی وزیر کشاورزی نیز از صادرکنندگان محصولات غذایی دعوت کرده بود و از آنها درخواست کرد تا از این فرصت به دست آمده استفاده لازم را ببرند.

سفیر کشورمان در مسکو با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان روسیه و ترکیه خاطرنشان کرد: در این شرایط ایران می‌تواند نقش خوبی در روابط اقتصادی و تجاری خود با روسیه ایفا کند. امیدوار هستم با تشکیل اتحادیه و کمپانی‌های مشترک به صورت جدی در زمینه تعاملات اقتصادی با روسیه و اتحادیه اروپا وارد عمل شویم.

وی با اشاره به نقش فعال سفارت ایران و بخش اقتصادی سفارت کشورمان در مسکو تاکید کرد: ما نیز با تمام توان در خدمت تجار و بازرگانان ایران هستیم و امیدواریم سهمی از واردات محصولات غذایی روسیه به وسیله‌ی صادرات از ایران تامین شوند. این امر برای روابط دو کشور و همچنین اشتغال زایی و تقویت حوزه کشاورزی بسیار اهمیت دارد.

سنایی در بخش دیگی از این گفت و گو به بازار مناسیب روسیه برای محصولات کشاورزی و خشکبار ایران اشاره کرد و گفت: انواع محصولات کشاورزی ایران به روسیه می‌رود. در این میان خیار و به ویژه کیوی بیشتر از همه مورد توجه هستند. ولی خشکبار، گل و میوه و تره بار ایران جایگاه خوبی در روسیه دارد.

وی ادامه داد: در زمینه غلات ما واردکننده هستیم ولی در بخش میوه و تره‌بار و همچنین خشکبار روسیه بازار مناسبی برای آنان محسوب می‌شود.

سنایی با اعلام این که تجار و بازرگانان ایرانی می‌توانند توجه ویژه‌ای به جنوب روسیه و ساحل خزر داشته باشند تاکید کرد:‌ جمهوری‌های قفقاز شمالی، کالمیکیا و آستارا خان بخش های مناسبی برای تعامل و تجارت برای بازرگانان ما محسوب می‌شود.

حضور تجار ایرانی در بخش جنوبی روسیه اهمیت زیادی دارد

وی خاطرنشان کرد: حضور تجار ایرانی در بخش جنوبی روسیه اهمیت زیادی دارد چراکه از نظر مسافت به ایران نزدیک است و از مرز کشورمان تا جنوب روسیه کمتر از هزار کیلومتر است. در حالی که از جنوب روسیه تا مسکو حدود 2 هزار کیلومتر راه است. یعنی این مسیر اهمیت ویژه‌ای برای تجار داشته و آنها می‌توانند در این بخش متمرکز شوند.

سفیر کشورمان در مسکو در پایان کشورهای حاشیه‌ خزر و داغستان را بخش‌های مناسبی برای فعالیت تجار و بازرگانان ایرانی دانست و گفت : تجار ایرانی می‌توانند تمرکز خود را بر تعامل جنوب روسیه متمرکز کنند و در این زمینه فعال‌تر باشند.

انتهای پیام

کد N1078251

وبگردی