آفتاب
مدیرعامل ایسنا تاکید کرد:

عدم حمایت ایسنا از نامزد انتخاباتی خاص

عدم حمایت ایسنا از نامزد انتخاباتی خاص

مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با تاکید بر عدم حمایت ایسنا از هیچ کاندیای خاصی، اظهار کرد: این خبرگزاری برای تحقق اسلامیت و جمهوریت نظام، گفتمان انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و از هرگونه بداخلاقی انتخاباتی و خدای نکرده انعکاس اخباری که به اسلامیت،جمهوریت نظام خدشه وارد کند، پرهیز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "علی متقیان" در هفتاد و ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی کشور در یزد پیرامون سیاست‌های خبری ایسنا در انتخابات پیش‌رو تصریح کرد: گام نخست در این رابطه استقلال ایسنا است، به طوری که ایسنا با توجه به این که هم در خط مشی ایسنا و هم در برنامه‌های انتخاباتی آمده، بنا ندارد که در انتخابات از هیچ یک از گروه‌های سیاسی کشور حمایت خاصی داشته ‌باشد بنابراین به طور مساوی امکانات خود را در اختیار همه گروه‌ها قرار دهد.

وی افزود: بر همین اساس نظر ایسنا و برنامه‌های خبرگزاری، حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی و تشکیل مجلسی متعهد و متخصص در تراز نظام اسلامی است.

متقیان خاطرنشان کرد: ایسنا در اطلاع‌رسانی خود هیچگاه برخورد سلبی و منفی علیه جریان‌های سیاسی قانونی نخواهد داشت و بر خود لازم می‌داند با برخورد ایجابی صرفاً موفقیت‌ها و امتیازهای جریان‌های سیاسی حامی نظام را اطلاع‌رسانی کند.

وی اظهار کرد: انتخابات و حضور پرشور حداکثری مردم موجب استحکام نظام و اعتبار جهانی نظام اسلامی است و از این رو، همه‌ی تلاش و همت ایسنا بر این است که انتخاباتی پرشور و حداکثری برگزار و نمایندگان دو مجلس به نحو احسن، با حداکثر آراء انتخاب و باعث آبروی جهانی نظام اسلامی شود.

مدیر عامل ایسنا گفت: انتخابات این دوره‌ی جمهوری اسلامی، هم جنبه اسلامی بودن نظام و هم جنبه جمهوریت نظام را به رای خواهد گذاشت و هر چند این دو از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند، ولی جنبه اسلامیت نظام در این دوره از انتخابات بیشتر در انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان رهبری خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: جمهوریت نظام را نیز بیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌توان دید، هر چند در این انتخابات اسلامیت نظام هم مثل مجلس خبرگان، همپای جمهوریت نظام است.

متقیان گفت: بر همین اساس نیز لازم است برای تحقق اسلامیت و جمهوریت نظام، گفتمان انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و از هرگونه بداخلاقی انتخاباتی و خدای نکرده انعکاس اخباری که به اسلامیت و جمهوریت نظام خدشه وارد کند، بپرهیزیم.

وی با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی در انتخابات، عنوان کرد: در اطلاع‌رسانی انتخابات و تبلیغات کاندیدهای مجلس خبرگان رعایت اخلاق اسلامی بیش از گذشته مورد تأکید است و بایست به جد از دادن نسبت‌های سیاسی و اقتصادی اثبات نشده با اغراض سیاسی، جناحی و غیره به کاندیداهای هر دو انتخابات به ویژه انتخابات خبرگان دوری کرد و فضای انتخاباتی مجلس خبرگان را بیش از پیش آلوده به مسایل و اصطلاحات معمول سیاسی نکرد و فضای تقدس مراجع دینی را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

این مقام مسئول متذکر شد: متاسفانه در انتخابات با به میان کشیدن سابقه انقلابی، سابقه فرزندان کاندیدای خبرگان و افشاگری علیه یکدیگر، به ساحت بعضی از بزرگان تعرض می‌شود که انتقال این گونه اخبار در شأن ایسنا نیست.

وی با بیان این که در مورد مجلس شورای اسلامی که جمهوریت نظام است نیز دستورالعملی تهیه شده ‌است، تاکید کرد: هدف اصلی اجرای سیاست جهاددانشگاهی که ایسنا نیز بخشی از آن است؛ داشتن مجلسی متعهد و متخصص در تراز نظام اسلامی است که نمایندگان واجد شرایط آن با حضور پرشور و حداکثری مردم انتخاب شوند.

متقیان ادامه داد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمع گسترده‌تری از علاقمندان به آن روی می‌آورند، لازم است به این نکات توجه بیشتری شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه ایسنا به هیچ عنوان در نظر ندارد از نامزد انتخاباتی خاصی حمایت کند، تصریح کرد: بر همین اساس نیز تا زمان تعیین صلاحیت‌ها، اخبار عمومی، شور و حال ثبت‌نام و فضای سیاسی کشور را مخابره خواهد کرد و پس از زمان اعلام نظر شورای نگهبان اخبار مربوط به همه کاندیداهای تأیید شده را به صورت یکسان و عادلانه منتشر می‌کند، ضمن این که به هیچ عنوان علیه نامزد نمایندگی خبر منفی نخواهد رفت.

وی یکی از نکات مهم که در دو انتخابات پیش‌رو باید مورد توجه قرار گیرد را پرهیز جدی از مسایل قومیت‌ها و اختلافات مذهبی دانست و گفت: متأسفانه اخیراً در تبلیغات انتخاباتی مسئله ترک بودن، لر یا عرب بودن و غیره به تبلیغات‌ها راه پیدا کرده و برای جذب رأی به این مسئله دامن زده می‌شود یا در بعضی مناطق سکونت اهل تسنن و یا حتی در تهران در تبلیغات و سخنرانی‌ها به مسایل عقیدتی برای جذب رأی دامن می‌زنند و این اختلافات تا آنجا برنامه‌ریزی شده که بین خود اقوام و زبان‌ها و مذاهب در شمال و جنوب و غرب و شرق تفرقه می‌اندازند.

وی اظهار کرد: این نوع تبلیغات، مخالف وحدت و سیاست‌های نظام است و بایستی از گسترش آن جلوگیری کرد و بالطبع طرح این‌گونه مسایل در اخبار ایسنا نیز مخالف خط‌مشی ایسناست.

مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران بیان کرد: آنچه مسلم است حفظ هویت ملی ایران از اهمیت بیشتر برخوردار است اگر به هویت ملی ایرانیان معتقد باشیم، هیچگاه به آتش این اختلاف‌ها دامن نخواهیم زد.

وی یکی دیگر از موضوعات در انتخابات‌های آتی را در مورد اخبار رد صلاحیت‌ها ذکر کرد و گفت: موقع اعلام صلاحیت‌ها، خبرها داغ و آتشین می‌شود و تعدادی که بعضاً خود هم می‌دانستند، رد صلاحیت می‌شوند، سر و صدای خبری راه می‌اندازند که بایستی در انتشار اخبار رد صلاحیت‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: باید در مورد اطلاع‌رسانی در این زمینه، از ابتکار عمل در خبر و تشخیص به موقع بسنده کرد و جداً از نقل خبر رد صلاحیت برای کسانی که از قبل معلوم بود واجد شرایط نیستند، خودداری کرد و حتی در اعلام کاندیداتوری آنها هم بایستی تحمل کرد.

متقیان در این رابطه تصریح کرد: آن کسی که می‌داند پرونده قضایی دارد و زندان هم رفته و شامل بند مربوط نمی‌شده، خود می‌دانسته که در این انتخابات تأیید نمی‌شود. پس ما نباید به دام رد صلاحیت‌شدگانی بی‌افتیم که خود می‌دانستند طبق قانون و شواهد اولیه رد صلاحیت خواهند شد.

وی نکته حائز اهمیت دیگر را پرهیز از سیاه‌نمایی خدمات جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: متأسفانه برخی برای گرفتن رأی، همه خدمات و تلاش‌های نظام را فراموش کرده کمبودها را بر سر نظام می‌ریزند و گویا در این مدت هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده و همه کارها با حضور این نمایندگان در آینده سامان می‌پذیرد.

وی گفت: باید در برابر این گونه گزارش‌ها، عکس‌العمل نشان داد و در صورت ضرورت و تشخیص، خدمات نادیده گرفته شده را برای مردم اطلاع‌رسانی کرد.

مدیر عامل ایسنا در پایان توجه به ادبیات انتخابات را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: برخی ادبیات انتخابات، اهداف و پشتیبان دارد به عنوان نمونه ذکر بیش از حد برگزاری انتخابات آزاد و آرام می‌تواند این اندیشه نادرست را اذهان ایجاد کند که مگر انتخابات‌های قبلی آزاد و آرام نبوده ‌است، لذا کسانی که به انتخابات آزاد و آرام می‌دمند، قصدی دارند که به قول ادبا ضمیری است که مرجع خود را پیدا می‌کند و باید برای به کار بردن این نکات در خبرها دقت بیشتر داشت.

انتهای پیام

کد N1078173

وبگردی