آفتاب

هانیبال قذافی اطلاع از سرنوشت امام موسی صدر را تکذیب کرد

هانیبال قذافی اطلاع از سرنوشت امام موسی صدر را تکذیب کرد

برخلاف آنچه که در فایل ضبط شده مربوط به اعترافات اولیه هانیبال قذافی مشاهده شد، وی مقابل قاضی تحقیق در بعبدا گفت که اطلاعی درباره سرنوشت امام موسی صدر ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، هانیبال قذافی، کوچکترین پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در مقابل پیتر جرمانوس، قاضی تحقیق در حضور قاضی کلود کرم، دادستان کل دادگاه تجدیدنظر در جبل لبنان مدعی شد، کسانی که وی را ربودند، او را مجبور کردند که از روی دو برگه نوشته شده مقابل دوربین بخواند و به وی گفتند که این دستور حسن یعقوب از نمایندگان سابق لبنان و پسر شیخ محمد یعقوب یکی از همراهان امام موسی است.

وی در سخنان خود در شکایتی که علیه یعقوب به اتهام ربودنش طرح کرده بود، گفت: در زمان رخ دادن این حادثه من کمتر از دو سال داشتم و تمام چیزی که در مورد این جنایت می‌دانم این است که یک روز از برادرم معتصم که مسئول این پرونده بوده، شنیدم که می‌گفت: "عبدالسلام جلود ما را به تنگنا انداخت. هرچه که از برادرم می‌دانم این است که صدر به یک نهاد دولتی در منطقه جنزور انتقال داده شد. آنها جلوی من از مسائلی از این دست صحبت نمی‌کردند."

در آن هنگام یکی از معاونان معتصم گفته بود: "جلود پس از این که صدر و دو همراهش را ربود، آنها را به خانه‌ای در منطقه جنزور در لیبی برد."

هانیبال پس از این که اخیرا در لبنان ربوده شد، اطلاعاتی دقیق از سرنوشت امام موسی صدر از زبان وی شنیده شد که از جمله این اطلاعات این بود که وی همچنان زنده است.

قرار بود هیاتی از دادگاه کیفری بین‌المللی وارد بیروت شود تا از هانیبال به عنوان شاهدی در پرونده‌ها و جرم‌هایی که نظام پدرش و عبد الله سنوسی، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی وقت لیبی مرتکب شده بودند، بازجویی کند.

بشری الخلیل، وکیل مدافع هانیبال شنبه گذشته دادخواستی را برای آزادی وی طرح کرده بود.

در همین حال، قرار است که قاضی الیاس عید در مورد درخواست وکلای حسن یعقوب، نماینده سابق لبنانی برای تجدیدنظر در حکم صادره در حق وی به اتهام دست داشتن در ربودن هانیبال قذافی تصمیم گیری کند.

منابع اعلام کردند که یادداشت توضیحی که وکلای یعقوب به همراه درخواست برای آزادی وی ارائه داده‌اند، شامل برخی از جوانب حقوقی دستور صدور بازداشت یعقوب می‌شود.

در این یاداشت توضیحی آمده است: دادگاه‌های لبنانی صلاحیت بررسی این مساله را ندارند، چرا که جرم در خارج از لبنان (سوریه) رخ داده است. شاخه اطلاعات نیز به این نتیجه رسیده است که یعقوب هیچ ارتباطی با این مساله ندارد و شواهد محکمی این مساله را ثابت نمی‌کند. تحقیقات نیز بر اساس سخنان و برخی از فایل‌های صوتی ضبط شده صورت گرفته است که متعلق به یک شاهد زن است که خود وی نیز شبهاتی در موردش مطرح است. دست آخر هم این که یعقوب کاملا تمامی اتهام‌های مطرح شده علیه خودش را تکذیب کرده است.

مقامات لبنانی می‌گویند، حسن یعقوب، فرزند شیخ یعقوب و یکی از اعضای سابق پارلمان، به صورت رسمی و به اتهام کمک به ربودن هانیبال قذافی از دمشق بازداشت شده است.

ناپدید شدن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی پس از 40 سال همچنان مساله‌ای اسرار آمیز در لبنان محسوب می‌شود. امام موسی صدر در لبنان یک قهرمان محسوب می‌شود اما معمر قذافی پیش از سقوطش از قدرت همواره تاکید می‌کرد کشورش هیچ ارتباطی با ناپدید شدن این افراد ندارد و صدر و همراهانش پس از پرواز به ایتالیا ناپدید شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1077906

وبگردی