آفتاب
یک موسسه آمریکایی گزارش داد:

داعش ۱۴ درصد کوچکتر شده است

داعش ۱۴ درصد کوچکتر شده است

نتایج بررسی یک مرکز تحقیقات آمریکایی نشان می دهد گرووه تروریستی داعش در سال جاری میلادی با از دست دادن ۱۴ درصد از متصرفات خود کوچکتر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، طبق بررسی انستیتوی تحقیقاتی IHS Jane's Conflict Monitor که مرکز آن در آمریکاست، گروه تروریستی داعش حدود ۱۴ درصد از مناطقی را که در سوریه و عراق اشغال کرده بودند، در سال ۲۰۱۵ از دست دادند.

بر اساس بررسی انستیتوی یاد شده، با کاهش حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از وسعت مناطق تحت کنترل داعش تا میانه ماه دسامبر، در حال حاضر ۷۸ هزار کیلومتر مربع در اشغال این گروه تروریستی است.

از جمله مناطقی که از اشغال نیروهای داعش درآمدند، شهر مهم و استراتژیک تل ابیض واقع در مرز سوریه و ترکیه، شهر تکریت و پالایشگاه ‌نفت بیجی در عراق بودند.
افزون بر این، نیروهای داعش کنترل بخشی از شاهراه مهم و استراتژیک میان رقه در سوریه و موصل در عراق را از دست دادند.

در برابر اما، نیروهای داعش شهر پالمیرا در سوریه و شهرهای رمادی و انبار در عراق را تصرف کردند که الیته ارتش عراق در این روزها در حال تسخیر رمادی است.

با بازپس گرفتن برخی مناطقی که داعش تصرف کرده بود، این گروه بخشی از منابع مالی خود را نیز از دست داد. از جمله ظرفیت تولید و فروش نفت این گروه تروریستی دیگر مانند گذشته نیست و کاهش یافته است.

آنگونه که انستیتو IHS در گزارش خود آورده است، کردهای سوری توانستند وسعت قلمروی تحت کنترل خود را سه برابر کنند. آنها در این میان ۱۸۶ درصد بیش از آغاز سال میلادی ۲۰۱۵ را در کنترل خود دارند.

داعش در تابستان سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از سوریه و شمال عراق را تسخیر کرد. نیروهای نظامی بومی و ائتلافی بین‌المللی به رهبری آمریکا با حمله‌های هوایی در دو کشور عراق و سوریه علیه داعش می‌جنگند. در سوریه از اواخر ماه سپتامبر نیروهای نظامی روس نیز وارد عملیات علیه داعش شده‌اند.

کد N1077838

وبگردی