آفتاب

سود یک میلیارد دلاری قاچاقچیان انسان در اروپا

سود یک میلیارد دلاری قاچاقچیان انسان در اروپا

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد، در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون آواره و مهاجر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا رفته‌اند در حالی که 3700 تن از آنها در سفرهای خطرناکی که برای قاچاقچیان بسیار سود داشت، کشته و یا مفقود شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویلیام لیسی سوئینگ، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت: این آمار سه تا چهار برابر بیشتر از تعداد آواره و مهاجری است که در سال 2014 میلادی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمدند و تعداد کشته شدگان نیز نسبت به سال گذشته میلادی بسیار بیشتر است.

آژانس آوارگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، اکثر این افراد از طریق دریای مدیترانه یا دریای اژه به کشورهای اروپایی رسیده‌اند و نیمی از آن‌ها از آوارگان سوری هستند، 20 درصد این مهاجران و آوارگان را افغان‌ها و هفت درصد را عراقی‌ها تشکیل می‌دهند.

سووئینگ گفت: احتمالا قاچاقچیان مسئول اکثر این سفرها هستند و به احتمال زیاد از این مساله دست کم یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند. بسته به تعداد اعضای خانواده و اینکه کدام گروه قاچاقچی این کار را انجام می‌دهد، قاچاقچیان از هر نفر 2000 تا 6000 دلار می‌گیرند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت برآورد می‌کند که قاچاقچیان از سال 2000 میلادی 10 میلیارد دلار یا بیشتر درآمد کسب کرده‌اند.

سوئینگ گفت: قاچاقچیان قطعا دستمزد بسیار خوبی برای خدماتشان دریافت می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد: از یک میلیون و 5504 تنی که تا 21 دسامبر وارد یونان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، مالت و قبرس شده‌اند، اکثر آن‌ها یعنی 816 هزار و 752 تن از طریق دریا به یونان رسیده و سپس به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند.

سخنگوی این سازمان گفت: پیش بینی این مساله که سیل این مهاجران در سال 2016 میلادی چگونه خواهد بود غیرممکن است. برای پیش بینی این مساله باید قطعنامه جنگ سوریه و وضعیت اقدامات مربوط به حفاظت مرزی اروپا را مد نظر قرار داد. ما هرگز فکر نمی‌کردیم که تعداد مهاجران و آوارگان به این سطح برسد. ما تنها امیدواریم شأن و منزلت این افراد در این بین حفظ شود.

سوئینگ گفت: جنگ داخلی سوریه تنها یکی از علت‌های این سیل مهاجرت بود. از دیگر دلایل می‌توان به بیماری ابولا، بوکوحرام در غرب آفریقا، زمین لرزه در نپال، درگیری‌ها در لیبی، یمن، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، افغانستان و عراق اشاره کرد.

وی افزود: تعجبی ندارد که چنین سیل عظیمی مقابل اتحادیه اروپا به راه افتاده است. مقیاس بی‌سابقه‌ای از فاجعه‌های پیچیده همزمان از غرب آفریقا تا هیمالیا وجود دارد که نقاط صلح آمیز و باثبات اندکی در این منطقه را به جا گذاشته است.

انتهای پیام

کد N1077682

وبگردی