آفتاب
شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا:

نامه جان کری در برابر قانون ایجاد محدودیت در صدور ویزا سندیت ندارد

نامه جان کری در برابر قانون ایجاد محدودیت در صدور ویزا سندیت ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که نامه جان کری در مورد رفع نگرانی ایران در تصویب مصوبه‌ای در خصوص اعمال محدودیت آمریکا در صدور ویزا برای شهروندان 38 کشور در جریان سفر به ایران در مقابل قانون مصوب این کشور سندیت ندارد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نامه جان کری به وزیر امور خارجه کشورمان در مورد نبود نگرانی از مصوبه اخیر آمریکا در اعمال محدودیت در صدور ویزا آمریکایی برای 38 کشوری که به ایران سفر کرده‌اند گفت:‌ با نگاه واقع بینانه این قانون مصوب آمریکا با مفاد و روح برجام مغایرت دارد؛ چرا که طبق مفاد برجام نباید هیچ گونه محدودیتی در حوزه همکاری ایران با کشورهای دیگر اعمال شود.

وی با بیان اینکه روح برجام مبتنی بر همکاری و حسن نیت است گفت:‌ هرگونه اقدامی که مشکلاتی را در روند اجرای برجام ایجاد کند بدان معناست که مشکلاتی را در حسن نیت های لازم برای اجرای برجام به وجود آمده است از این منظر این مصوبه با برجام سازگاری ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ایران در مقام پاسخ به این اقدام می‌تواند واکنش متقابل انجام دهد گفت:‌ در این راستا قرار شده به کمیسیون مشترک مربوطه در مورد برجام شکایت صورت گیرد و قطعا اقدامات متقابل و متناسب نیز انجام می دهیم و این اقدامات دقیقا به این موضوع مربوط نشود و به موضوع دیگری که بتواند مزاحمتی برای آمریکا ایجاد کند ارتباط داشته باشد.

وی با اشاره به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به ظریف گفت: آقای جان کری در این نامه نوشته است که این مصوبه با برجام مغایرت ندارد و آمریکا تعهداتش را در برجام انجام می‌دهد و در ذیل آن یک سری تعارفات دیپلماتیک کرده است. البته انتظار می‌رود که آقای جان کری و اوباما از انجام هرگونه اقدامی که در روند اجرای برجام خلل وارد می‌کند جلوگیری کند چون اکنون دیگر بحث جمهوری خواهان نیست که بگویند کنترلی روی آن‌ها ندارند اعمال فشار می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه دولت آمریکا باید از هرگونه اقدامی که باعث ایجاد مشکل در اجرای برجام می‌شود گفت: در حال حاضر نامه آقای جان کری در برابر قانون مصوب هیچ گونه سندیت ندارد و تنها پاسخی به ابراز نگرانی آقای ظریف است.

انتهای پیام

کد N1077534

وبگردی