آفتاب
معاون فرهنگی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران:

وظیفه خبرگان «فهم بقای شرایط رهبری» است

وظیفه خبرگان «فهم بقای شرایط رهبری» است

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه نوع نظارت خبرگان رهبری یک نظارت خاص محسوب می‌شود و با نظارت دستگاه‌های نظارتی متفاوت است، گفت: تنها وظیفه خبرگان، تعیین رهبری و فهم بقای شرایط رهبری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام هادی صادقی، عصر امروز پس از ثبت‌نام در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در محل ستاد انتخابات در وزارت کشور، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حضور در انتخابات خبرگان به این جهت است که یکی از مهمترین ارکان نظام از سوی مجلس خبرگان تعیین می‌شود که این مسئله ضامن بقای نظام، اسلامیت نظام و پیشرفت کشور است.

وی افزود: اگر انسان بتواند در این عرصه نقشی ایفا کند به نظر می‌رسد در راستای ایفای یک وظیفه جدی عمل کرده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: زمانی که امام(ره) به رحمت خدا رفتند، همین خبرگان بودند که توانستند نقش خود را ایفا و مقام معظم رهبری را انتخاب کنند. این نقش درست است که به طور روزمره و دائم ایفا نمی‌شود، اما مثل آتشفشانی است که وجود آن برای کشور بسیار ضروری است و اگر هم نباشد کشور در مواقع حساس آسیب می‌بیند.

صادقی تاکید کرد: برخی‌ها ممکن است بگویند خبرگان کار زیادی را طی زمان عادی ندارند، اما آنها باید برای مواقع حساس آماده باشند، چرا که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند.

وی با بیان اینکه مقام رهبری در کشور برخاسته از متون دینی است، گفت: باید جنبه مردمی این مقام از طریق انتخابات مجلس خبرگان رهبری تامین شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه به دو جنبه اساسی مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: تامین مشروعیت و مقبولیت نظام از جمله جنبه‌های اساسی مجلس خبرگان رهبری محسوب می‌شود.

صادقی ادامه داد: این روزها در مورد وظایف خبرگان بحث‌های زیادی مطرح می‌شود که آیا وظیفه نظارت دارند یا ندارند، یا اینکه می‌توانند بر اعمال رهبری و زیرمجموعه‌های رهبری نظارت کنند یا نکنند. در قانون اساسی وظیفه خبرگان تعریف شده است. اول تعیین رهبری و دوم اینکه آیا اوصاف رهبری باقی مانده است یا خیر.

وی تصریح کرد: این نوع نظارت یک نظارت خاص است و با نظارت دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است و تنها وظیفه‌اش، فهم بقای شرایط رهبری است و نباید با نظارت‌های عملکردی خلط شود.

کد N1077043

وبگردی