آفتاب
یک کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد:

حذف گفت‌وگوی ظریف اوج تحرک جناحی است

حذف گفت‌وگوی ظریف اوج تحرک جناحی است

یک کارشناس مسائل سیاسی اقدام اخیر صداوسیما مبنی بر پخش نکردن گفت‌وگوی عادل فردوسی‌پور با وزیر امور خارجه را اوج تحرک جناحی در حوزه‌ی رسانه‌ای دانست.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا،‌ در این زمینه بیان کرد: صداوسیما رسانه ملی نام دارد ولی در چند دهه‌ی گذار کنونی خود، نشان داده که یک مجموعه سازمانی در جهت حمایت رسانه‌ای از جناح خاص سیاسی است.

وی ادامه داد: صداوسیما رسانه‌ای است که از منظر قانونی به عنوان یک سازمان پیوسته به ساخت حکومت اداره و در چارچوب دولتی حمایت می‌شود و با پشتیبانی اضافه پرداخت‌های قبوض مصرفی از سوی مردم، پشتیبانی مالی می‌شود. اما در نهایت در تحلیل نهایی در اختیار یک طیف سیاسی خاص تعریف شده است که خود را نماینده خودخوانده‌ی تمامی مردم می‌دانند.

از این جهت که اکنون صداوسیما با 23 درصدی مخاطب روبه‌رو است که اعتماد به صداوسیما را ابراز می‌دارد و از این 23 درصد، حدود 10 درصد در یک وضعیت جبری ناشی از قرار گرفتن در محیط‌های اداری و ساختمان‌های سازمانی، به آن فحش می‌دهند و آن را می‌بینند. از این جهت صداوسیما امروز به عنوان یک رسانه ملی در جامعه توده‌ای و به ویژه در میان نخبگان در ایران جایگاهی ندارد و بیشتر نماینده طیف خاصی از تحرک سیاسی و سخنگوی آن محسوب می‌شود.

مطهرنیا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد: کارشناسان صداوسیما طیف خاصی از افرادی را دربرمی‌گیرند که فاقد استخوان‌بندی لازم برای کارشناسی هستند یا آنکه سخنگوی طیف خاصی از تحرکات سیاسی مطرح هستند. این وجه اگرچه در سال‌های متمادی وجود داشت اما از اواخر دهه‌ی 80 به این سو کاملا یک سویه شده است و به قدری واضح و مبرهن است که در آن دیگر عکس‌ها و تصاویر مسجل انقلاب‌، گفته‌های رهبران انقلابی‌ ناهمگون با یک طیف خاص سیاسی حاکم بر صدا و سیما و حتی وزیر امور خارجه دولت جمهوری اسلامی در آن سانسور می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: لذا باید گفت تعریفی که از انقلاب و انقلابیون در صدا و سیما ارائه می‌شود، محدود و محصور در یک جبهه و آن هم متمرکز در طیف خاصی از این جبهه است؛ بنابراین باید بگوییم که رسانه ملی به عنوان یک رسانه جناحی تقلیل پیدا کرده و تنها در روزهای پایانی متصل به یک انتخابات است که بر حسب مصلحت آن هم مدیریت شده، اندک فضای بازی، باز می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال یادآور شد: این نوع عملکرد در نهایت صدا و سیما را در یک وضعیت انزوا قرار می‌دهد و در آینده‌ی نزدیک با امکان دستیابی سهل‌تر به تلویزیون‌های اینترنتی، اثرگذاری کنونی خود را نیز از دست خواهد داد.

مطهرنیا در پایان گفت‌وگو با ایسنا بار دیگر پخش نشدن مصاحبه فردوسی‌پور با ظریف را جهت‌گیری سیاسی صداوسیما عنوان و بیان کرد: این جهت گیری در صدا و سیما آن اندازه آشکار می‌شود که در زمانی که چهره‌های موسوم به اصولگرا همچون جناب حداد عادل در درون صفحه تلویزیون می‌درخشد و در آستانه انتخابات نماینگر طیف خاصی از جناح‌های سیاسی هستند‌، گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشور که اکنون در سمت رسمی سیاسی است، حذف می‌شود. در حالی که این مصاحبه جدای از روند انتخابات آینده خبرگان رهبری و مجلس و در زمینه دیپلماسی ورزشی با برنامه 90 انجام شده؛ این اتفاق نشان‌دهنده اوج تحرک جناحی در حوزه‌ی اقدام رسانه‌ای است.

انتهای پیام

کد N1077019

وبگردی