آفتاب
تحلیل بین الملل؛

اهمیت نبرد الرمادی در جنگ با داعش در عراق/موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک

اهمیت نبرد الرمادی در جنگ با داعش در عراق/موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک

نیروهای عراقی که از مدتها قبل در اطراف الرمادی مرکز استان الانبار در غرب این کشور گلوی داعش را فشرده اند آرام آرام به داخل این شهر استراتژیک وارد شده اند تا ضربه نهایی را بر تکفیری ها وارد کنند.

گروه بین الملل - فرزاد فرهادی: الرمادی شهری است که حدود ۱۰۸ کیلومتر با بغداد فاصله دارد. این شهر در استان الانبار یکی از استانهای پهناور عراق قرار دارد. این شهر در جنوب غرب آنچه مثلث سنی عراق نامیده می شود واقع شده است. بر اساس برآوردها تعداد ساکنان آن ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

بیشتر ساکنان این شهر از عشایر الدیم البوفهد، البوعلوان، البوذیاب، البوعساف، البومرعی، البو خلیفه، البو ریشه و البوعبید هستند. این شهر در دوره مدحت پاشا در حدود سالهای ۱۸۶۹ تا۱۸۷۲ بنا شده است. در حدفاصل الرمادی و فلوجه فرودگاه سن الذبان که انگلیسی ها در سال ۱۹۳۵ بنا کردند، قرار دارد.

پس از سال ۱۹۳۲ الرمادی به شکل کنونی آن درآمد و راههای مواصلاتی در آن کشیده شد و کارهای عمرانی در آن صورت گرفت. در دوره اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ ، الرمادی محلی برای مبارزه با آمریکایی ها بود.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ هنگامی که بخش هایی از عراق را اشغال کرد وارد الانبار هم شد اما سقوط شهر الرمادی به دست داعش در هفده ماه مه ۲۰۱۵ بود. تروریست ها داعش از دو محور شمال از منطقه البوفراج و دوم از شرق از ناحیه فرات در امتداد الحبانیه و الخالدیه در مسیر الرمادی-فلوجه به این شهر یورش بردند.

همزمان با این یورش، داعش از ۲۷ عملیات انتحاری در ورودی های شهر الرمادی استفاده کرد و به دنبال آن تکفیری ها مانند مور و ملخ وارد شهر شدند و مناطق و خیابانهای این شهر را اشغال کردند که از جمله آن مقر تیپ دوم ارتش عراق در داخل این شهر و منطقه سد الوروار در شمال غرب بود.

اهمیت استراتژیک این شهر از جمله دلایل اشغال آن توسط داعش بوده است.

موقعیت ژئوپلتیک

-این شهر از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است و به بغداد نزدیک است. داعش با اشغال این شهر به عنوان اهرم فشاری علیه ارتش عراق استفاده می کند.

- مرزهای چسبانی با سوریه دارد و این امکان را به داعش می دهد که تحرکات زیادی داشته باشد. داعش از این طریق امکان حرکت در دیگر مناطق استان الانبار و به داخل سوریه را دارد. حرکت به سوی شهرهایی مانند القائم و البوکمال و دیرالزور یا به سوی تدمر در حمص سوریه از این مسیر میسر است. داعش می تواند از تروریست های خود در الحبانیه و فلوجه حمایت کند و با دشت جنوب غرب منطقه به سمت اردن و عربستان سعودی ارتباط داشته باشد.

-تسلط بر الرمادی به مثابه تسلط بر جریان آب به سوی مرکز و جنوب عراق است به ویژه که تکفیری ها از سلاح آب در جنگ علیه عراق و مردم آن بهره ها برده اند.

- مرکز یکی از بزرگترین استان های عراق که یک سوم مساحت عراق را تشکیل می دهد، است.

- اهمیت بافت جمعیتی آن که نزدیک به یک میلیون نفر هستند و بیشتر آنها را عشایر تشکیل می دهند.

- این شهر از کانون های مهم مقابله با آمریکایی ها بوده و شورای های بیداری در آن تشکیل شده است.

-این شهر در نزدیکی بغداد واقع است و حلقه ارتباط اصلی راههای بین المللی میان بغداد-دمشق و امان است. این مثلث ممری تقریباً اجباری در ارتباط میان سه پایتخت مذکور است و بنابراین پیوند دهنده زمینی استراتژیکی میان سوریه، اردن و عراق است. رود فرات وارد آن می شود و در داخل آن به سوی فلوجه در شرق و دریاچه حبانیه در جنوب شرق حرکت می کند. میان مناطق آنها پلهای آبی بر رود فرات وجود دارد که بر اهمیت جغرافیایی حساس آن می افزاید.

-برای ارتش عراق، شهر الرمادی از نظر نظامی و استراتژیک در جنگ با تروریست ها اهمیت استراتژیکی بیش از موصل دارد. این شهر دروازه خطر برای بغداد و کربلا است. هر که بر آن مسلط شود می تواند بر اغلب محورهای منتهی به پایتخت عراق و جنوب عراق مسلط شود.

اصرار دولت عراق بر بازپس گیری الرمادی

این اهمیت جغرافیایی و استراتژیکی سبب می شد که دولت عراق خیلی سریع به دنبال بازپس گیری الرمادی باشد و نیروهای ارتش و مردمی با انواع سلاح های سنگین در اطراف این شهر خیمه زدند. مشکلی که درباره ورود نیروهای مردمی به الانبار وجود داشت پس از موافقت شیوخ الانبار حل شد.

 

در مراحل اول و دوم عملیات مناطق زیادی در منطقه الکرمه در شمال شرق الرمادی آزاد شدند. خط جنوب سامراء به الثرثار متصل شد. امداد رسانی برای داعش از استانهای نینوا و صلاح الدین به طور کامل قطع شد و از سمت شمال غرب الانبار نیز تا حدودی قطع شد.

محورهای عملیات از الحصیبه در شرق الرمادی و منطقه العنکور به سوی مناطق الطاشی و کیلومتر ۳۵ تا محور غربی در کیلومتر ۱۸ بود و نیروهای عراقی بر ناظم التقسیم و منطقه اللاین در جنوب شرق مسلط شدند.

موانع موجود در مسیر آزادسازی الرمادی

اما آنچه عملیات در الرمادی را سخت می کرد وجود غیر نظامیان در آن است که نیروی هوایی عراق با پخش اطلاعیه هایی از آنها خواست که شهر را ترک کنند. وجود غیر نظامیان امکان عملیات هوایی و توپخانه ای را دشوار می کند.

تروریست ها مطابق معمول از بمب گذاری خیابان ها و مناطق اطراف آن استفاده می کنند. تکفیری ها از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و اجازه خروج آنها را نمی دهند.

عزم راسخ برای فتح الرمادی

اما با وجود دشواری های عملیات بازپس گیری الرمادی ارتش عراق مصمم به انجام آن است زیرا بازپس گیری این شهر اهمیت استراتژیک و ملی برای دولت عراق در جنگ با داعش دارد.

نیروهای امنیتی و مردمی عراق مصمم هستند تا داعش را در الرمادی به زانو درآورند. نیروهای عراقی کوی افسران را به کنترل خود درآورده اند و موفق به ورود به منطقه البکر در الرمادی شده اند. این منطقه در حدفاصل میان الحمیره و ساختمانهای دولتی واقع شده است. نیروهای عراقی پل های شناور بر روی رود الورار بسته اند تا به سوی مرکز الرمادی بروند.

تاکنون در این عملیات غافلگیر کننده بسیاری از تروریست های داعش به مزارع مجاور گریخته اند. ده ها تروریست به هلاکت رسیده و خودروهای بمبگذاری شده آنها منهدم شده است. نیروهای عراقی در حال پیشروی به سوی مرکز الرمادی و پاکسازی همه مناطق این شهر هستند. داعشی ها در الرمادی چاره ای جز مرگ و تسلیم شدن ندارند.

کد N1076993

وبگردی