آفتاب

انتقاد جمهوری‌خواهان به نامه کری به ظریف

انتقاد جمهوری‌خواهان به نامه کری به ظریف

جمهوری‌خواهان آمریکا با انتقاد از نامه وزیر امور خارجه این کشور به محمدجواد ظریف درباره تغییرات قانون لغو روادید، دولت آمریکا را به کوتاه آمدن در برابر ایران متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تد رویس رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای با انتقاد از نامه جان کری وزیر امور خارجه این کشور به محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش درباره تغییرات جدید قانون لغو روادید گفت که کاخ سفید به جای تلاش‌های سخت خود برای آرام کردن ایرانی‌ها، باید این کشور را به دلیل آزمایش موشکی‌ اخیرش و ادامه حبس شهروندان آمریکایی مسئول بداند.

قانون لغو روادید در آمریکا به شهروندان 38 کشور دنیا اجازه می‌دهد بدون اخذ روادید به آمریکا سفر کنند، اما براساس تغییرات جدید اعمال شده بر این قانون، این افراد در صورتی‌که در پنج سال گذشته به ایران، سودان، عراق و سوریه سفر کرده باشند برای ورود به آمریکا باید روادید بگیرند.

مقامات ارشد ایرانی پس از تصویب این تغییرات شکایت کرده‌اند که این اقدام مفاد توافق هسته‌ای را نقض می‌کند که براساس آن، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید از هرگونه اقدامی که به عادی‌سازی روابط تجاری با ایران لطمه می‌زند، پرهیز کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این نگرانی‌ها در 19 دسامبر 2015 نامه‌ای به همتای ایرانی خود نوشت و در آن اطمینان داد که دولت آمریکا می‌تواند به راحتی این قوانین را برای ایران کنار بگذارد.

کری در ادامه تضمین داد که تغییرات قانون لغو روادید که دولت اختیار ابطال آن را دارد، مانع از اجرای تعهدات واشنگتن طبق توافق هسته‌ای نمی‌شود و این کشور به طور قطع به این تعهدات خود پایبند است.

به گزارش فاکس نیوز، جمهوری‌خواهان به شدت علیه این اقدام کری و اظهارات وی در این نامه که به ایرانی‌ها گفته است، دولت آمریکا به آن‌ها کمک می‌کند این قانون را دور بزنند، انتقاد کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در نامه خود چند گزینه جایگزین را برای رفع هرگونه تاثیر این مصوبات جدید بر ایران ارائه داده و به این کشور اطمینان داده است که واشنگتن بر سر راه روابط اقتصادی و تجاری مشروع با ایران قرار نمی‌گیرد.

کوین مک کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان نیز روز دوشنبه با انتقاد از نامه کری گفت که وی برای برطرف کردن شکایات ایران، پیشنهاد یک سرپوش را داده است و این آن چیزی نیست که کنگره به دنبالش است.

مک کارتی با انتشار بیانیه‌ای، دولت آمریکا را به مصالحه با ایران متهم کرد تا راه را برای اجرای توافق هسته‌ای هموار کند.

رییس اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه بیانیه خود با ادعای اینکه آزمایش موشکی اخیر در ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است، از دولت خواست تا به جای کوتاه آمدن در برابر شکایات ایران و تضعیف مقاصد کنگره، اقدام مناسب را در برابر نقض قطعنامه سازمان ملل توسط تهران به کار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود ضمن تایید نامه جان کری به وزیر امور خارجه ایران، گفت که کری به ایران اطمینان داده است این مصوبه جدید بر روابط تجاری با تهران تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران پیش از این در واکنش به این اقدام آمریکا آن را بی‌معنی و پوچ خواند چرا که هیچ‌یک از ایرانی‌ها یا کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، ارتباطی با حوادث تروریستی اخیر در پاریس یا هر جای دیگری ندارند.

آمریکا مدعی است که این تغییرات جدید را برای حفظ ایمنی و امنیت شهروندان خود در برابر احتمال حوادث تروریستی انجام داده است.

انتهای پیام

کد N1076978

وبگردی