آفتاب
دیدار هیات رسانه‌ای ایران با مدیرکل غرب آسیا وزارت خارجه چین

یک مقام وزارت خارجه چین: فعلا زمانی برای سفر رییس‌جمهور به ایران تعیین نشده است

یک مقام وزارت خارجه چین: فعلا زمانی برای سفر رییس‌جمهور به ایران تعیین نشده است

هیات رسانه‌ای ایران که به پکن سفر کرده‌اند در دومین روز از سفر خود با مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دنگ لی، در ابتدای این نشست با اشاره به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این معضل را در شهرهای توسعه‌یافته ناگزیر دانست.

وی با بیان این‌که "جوانان ایرانی و چینی شبیه هم فکر می‌کنند" خاطرنشان کرد که تمایل دارد به موضوعات مورد توجه جوانان درباره مسایل مختلف بپردازد و در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس‌جمهور چین که در آینده نزدیک به تهران انجام خواهد شد گفت: رییس‌جمهور چین سفر مهمی به ایران خواهد داشت ولی فعلا زمانی برای سفر رییس‌جمهور تعیین نشده است. ما امیدواریم در جریان این سفر اعتماد متقابل دو کشور افزایش یافته و محکم‌تر و به لحاظ صنعتی و انرژی مراودات گشایش یابد.

وی پیش‌بینی کرد که "مردم چین پس از این با علاقه بیشتر به ایران سفر خواهند کرد و سفارت ایران باید آمادگی صدور ویزای بیشتر را داشته باشد."

وی در موضع‌گیری درباره تروریسم نیز با بیان این‌که "ما با هر نوع تروریسم مخالفیم" ادامه داد: امیدواریم همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با ویروس تروریسم بالا رود؛ چراکه این مشکل تنها با هماهنگی از بین خواهد رفت.

این مقام مسوول چینی با تاکید بر ضرورت افراط زدایی، توسعه کشورها را از مسایل مهم در این مبارزه دانست.

وی در همین زمینه توضیح داد: توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تروریست‌ها را تضعیف می‌کند.

این مقام چینی با اشاره به این‌که "در مبارزه با تروریسم تنها به موضوع مذهب پرداختن یک دام است" خاطرنشان کرد: در حال حاضر تروریست‌ها به دنبال درگیری تمدن‌ها هستند.

دنگ گفت: چین و ایران می‌توانند همکاری چند بعدی در مبارزه با تررویسم داشته باشند و نباید ساده با این موضوع پیچیده برخورد کرد.

وی درباره ابعاد اقتصادی سفر رییس‌جمهور چین به ایران نیز اظهار کرد: در مورد این سفر در حال مرور و آمادگی هستیم، البته اقتصاد چین و ایران مکمل هم هستند و این رابطه قدیمی است.

وی با بیان این که "رییس‌جمهور چین ایده جالبی درباره جاده ابریشم دارد" ادامه داد: ایران بزرگترین تولید‌کننده نفت و چین بزرگترین واردکننده تفت است. برای توسعه و ثروتمند شدن اول باید زمینه‌سازی شود. چین مهم‌ترین شریک اقتصادی ایران است.

مدیرکل آسیای وزارت خارجه چین هم‌چنین تصریح کرد: ما می‌توانیم با قیمت مناسب تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای را ارائه کنیم. چین و ایران می‌توانند چرخه صنعتی یکدیگر را تکمیل کنند.

وی با اعتقاد به این‌که "برخی کشورها با اهداف شخصی به دنبال چین هستند و ما نمی‌خواهیم اشتباهات را تکرار کنیم" یادآور شد: در سفر به ایران موتور سیکلت‌های چینی را دیدم. ما می‌توانیم کارخانه موتورسازی را به ایران منتقل کنیم.

این مقام مسوول چین با بیان این‌که "در حال حاضر شرکت‌های چینی به دنبال ایجاد شهرک‌های خودرو سازی در ایران هستند" ادامه داد: انتقال تجهیزات فولادسازی نیز در دستور کار است. نساجی چین هم بسیار مدرن است. محصولات الکترونیکی نیز با قیمت مناسب قابل ارائه است. هرچند صنعت چین در رتبه اول دنیا نیست اما مناسب‌ترین شریک برای ایران خواهد بود تا راه رفته و تجربه‌های خود را منتقل کند و میان‌بری برای مسیر توسعه ایران باشد و سریع‌تر مسیر توسعه را طی کند. تا چند سال قبل چین را کارخانه جهانی می‌نامیدند و این درست است، چراکه چین حتی از غرب هم سبقت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با لغو تحریم‌های ایران با توجه به منابع طبیعی و انسانی به همراه تکنولوژی که کسب کرده است با سرعت بیش‌تری در مسیر صنعتی شدن قرار خواهد گرفت و در زمینه ایجاد شغل نیز این زمینه‌های همکاری تاثیرگذار است.

دنگ در همین راستا یادآور شد: اولین متروی ایران را چینی‌ها ساختند و پس از آن ایرانی‌ها خودشان ادامه دادند و این همان چیزی است که ما می‌خواستیم، چراکه این با اهداف کشورهای استعمارگر بسیار فاصله دارد. تفکر برد - برد ما مورد توجه همه کشورها خواهد بود.

این مقام مسوول ادامه داد: همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی در جریان است و حتما عمیق‌تر هم خواهد شد چراکه مکمل یکدیگر هستند. بدون توسعه خاورمیانه توسعه جهان امکان‌پذیر نیست. سهم بزرگی از تجارت جهانی از طریق خاورمیانه است و تروریست‌ها با ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه به دنبال برهم زدن نظم جهانی و از بین بردن صلح جهانی هستند.

وی گفت: چین امیدوار است در خاورمیانه صلح و ثبات برقرار شود و در افزایش ارتباطات با خاورمیانه به دنبال سود شخصی نیست. طبق تفکر فلاسفه چین خاورمیانه می‌تواند با آرامش جاده ابریشم را ادامه دهد. هرچد که قرن‌هاست قدرت‌های فرامنطقه‌ای به دنبال نفوذ هستند.

دنگ درباره جاده ابریشم و نقش ایران نیز گفت: ایده جاده ابریشم راهبردی برای توسعه چین است و در راستای در باز در اقتصاد چین مطرح شده است. ما در این مسیر به کشورهای شرق نگاه ویژه داریم و در حال حاضر به غرب آسیا توجه داریم. چین در ضمن تکنولوژی و سرمایه‌گذاری داخلی را به خارج منتقل می‌کند. جاده ابریشم در جریان توسعه برای همه ما فرصت جدیدی خواهد بود.

وی با بیان این‌که "در حال حاضر جاده ابریشم فراملی شده و دیگر کشورها نیز می‌توانند فعالیت کنند" تاکید کرد: جاده ابریشم هم‌چنین در ایجاد صلح و ثبات منطقه موثر است. در ابتکار راهبردی جاده ابریشم ایران و چین باید مسیری دوجانبه را دنبال کنند. کشورهای متفاوت همکاری متفاوت دارند.

دنگ درباره آینده همکاری هسته‌ای ایران و چین اظهار کرد: دو طرف باید در مورد نیروگاه هسته‌ای صحبت و کمبود انرژی را جبران کنند، چراکه از پاک‌ترین انرژی‌هاست. شاید بعد از حادثه ژاپن علاقه‌ها کم شد ولی متخصصان می‌دانند که همه کشورها حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند از این رو می‌توانیم گفت‌و گوهایی داشته باشیم.

وی در پایان با بیان این که غرب به دنبال جذب فکری جوانان ایرانی و چینی است از هیات خاضر در این نشست خواست که روشنگری‌های واقع‌بینانه‌ای از کشور چین را در اختیار جوانان ایرانی قرار دهند.

انتهای پیام

کد N1076901

وبگردی