آفتاب

چین محدودیت‌های بیشتری را بر رسانه‌ها درباره اخبار تروریستی اعمال می‌کند

چین محدودیت‌های بیشتری را بر رسانه‌ها درباره اخبار تروریستی اعمال می‌کند

یک نشریه دولتی چین امروز (سه‌شنبه) از اعمال محدودیت بیشتر علیه رسانه‌های این کشور به منظور گزارش دادن درباره حملات تروریستی با تصویب قانونی جدید خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش نویس قانون ضد تروریسم جدید چین اخیرا باعث افزایش نگرانی کشورهای غربی به دلیل برخی تدابیر از جمله ملزم کردن شرکت‌های فن‌آوری به نصب به اصطلاح "در پشتی" در محصولاتشان یا واگذاری اطلاعات حساس مثل کلیدهای رمزگشایی پیامها به دولت این کشور شده است.

این قانون در حال حاضر در مرحله قرائت مجدد در آخرین دور نشست‌های کمیته دائمی پارلمان چین موسوم به کنگره ملی خلق که در روز یکشنبه آینده پایان می‌پذیرد، قرار دارد.

روزنامه رسمی پیپلز دیلی گزارش داد، پیش‌نویس جدید این قانون چین شامل بندی است که تصریح می‌دارد رسانه‌ها نمی‌توانند درباره جزئیات فعالیت‌های تروریستی در چین به جهت امکان تقلید کردن از آن گزارش داده و همچنین تصاویر بی‌رحمانه و غیرانسانی مربوط به چنین فعالیتهایی را منتشر کنند.

در این گزارش عنوان شد، هیچ رسانه‌ای اجازه ندارد بدون تایید مقامهای مبارزه با تروریسم اقدام به انتشار جزئیات گروگانها، نحوه پاسخ مقامها به حوادث تروریستی یا اطلاعات شخصی کسانی کنند که در صحنه بوه‌اند.

پیش از این نیز رسانه‌های دولتی چین در گزارش دادن درباره تروریسم تحت کنترل‌های شدید قرار داشتند و دولت چین هیچ گونه چالشی علیه گزارش‌های رسمی درباره حملات تروریستی یا دیگر حوادث را تحمل نمی‌کند.

هنوز مشخص نیست آیا مساله الزام‌های تکنولوژیکی این قانون در پیش‌نویس جدید باقی می‌ماند یا این که قانون نهایی تا چه حد با پیش‌نویسها فرق خواهد داشت.

مقامهای چین می‌گویند این کشور با تهدید فزاینده شبه‌نظامیان و جدایی‌طلبان به ویژه در منطقه سین‌کیانگ روبرو است.

در چند سال گذشته صدها تن در خشونتها در استان سین کیانگ چین که عمده ساکنانش مسلمانان قوم اویغور هستند است کشته شده‌اند. دولت چین معمولا شبه نظامیان افراطگر را عامل و مقصر این خشونتها می‌داند.

انتهای پیام

کد N1076881

وبگردی