آفتاب

اختلاف نمایندگان سنا و دولت پاکستان برای شرکت در ائتلاف سعودی

اختلاف نمایندگان سنا و دولت پاکستان برای شرکت در ائتلاف سعودی

اظهارات «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور امنیت ملی درباره حضور این کشور در ائتلاف نظامی جدید عربستان در سنای این کشور با انتقاد و واکنش نمایندگان مخالف روبرو شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «روزنامه پاکستان»، «سرتاج عزیز» مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور امنیت ملی در سخنانی در سنای این کشور توضیح داد: اسلام‌آباد تاکنون تصمیمی برای اعزام نیرو برای ائتلاف جدید عربستان با حضور ۳۴ کشور نگرفته است.

وی افزود: مقامات اسلام‌آباد هنوز در مورد نقش پاکستان در ائتلاف نظامی جدید عربستان در حال رایزنی هستند.

سرتاج عزیز اظهار داشت: اعضای ائتلاف نظامی جدید عربستان در مورد میزان مشارکت خود تصمیم خواهند گرفت.

زمانی که مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امورامنیت ملی گفت که توضیحات بیشتری در مورد شرکت پاکستان در ائتلاف نظامی جدید عربستان و همچننین دلیل وارد نکردن ایران، سوریه و عراق در این ائتلاف در اختیار ندارد؛ «رضا ربانی» رئیس سنا و عضو ارشد حزب مردم پاکستان با انتقاد اعلام کرد که چرا پاکستان بدون هیچ توضیحی در اتحاد نظامی عربستان شرکت کرده است.

وی افزود: آیا به خاطر منافع کشور دیگری در این ائتلاف شرکت کردن احساس عدم امنیت را القا نمی کند؟ مسئولیت کشورهای دیگر برعهده مانیست، چیزی از این اتئلاف نمی دانید و باز هم در آن شرکت می کنید؟

وی تاکید کرد که دولت اسلام‌آباد چرا بدون مشورت پارلمان پاکستان در این ائتلاف شرکت کرده است.

در عین حال، تعدادی از نمایندگان اپوزیسیون در سنای پاکستان از موضع ربانی حمایت کردند و به سخنرانی پرداختند.

سرتاج عزیز گفت: نه تنها پاکستان عضو ائتلاف نظامی عربستان است بلکه ۳۳ کشور دیگر نیز از اعضای این ائتلاف هستند.

ربانی گفت: وی ارتباطی با ۳۳ کشور دیگر ندارد اما حق دارد در مورد کشورش صحبت کند.

سرتاج عزیز توصیه کرد: این یک ابتکار علیه تروریسم و سدی در مقابل گروه تروریستی داعش در جنوب آسیا است.

سناتور «فرحت الله بابر» عضو ارشد حزب مردم، «طاهر مشهدی» عضو ارشد حزب «متحده قومی» و سایر نمایندگان احزاب اپوزیسیون حزب حاکم از شرکت اسلام‌آباد در ائتلاف نظامی جدید عربستان مخالفت کردند.

«عثمان کاکر» حزب «عوامی ملی پختونخواه» که متحد حزب حاکم به رهبری «نواز شریف» است نیز اظهارداشت که تصمیم شرکت اسلام‌آباد در ائتلاف نظامی جدید عربستان از سوی حاکمیت نظامی این کشور گرفته شده است.

وی افزود: حزب عوامی ملی تصمیم بدون مشورت با پارلمان پاکستان را نخواهد پذیرفت.

مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان با رد اظهارات عضو ارشد حزب عوامی ملی خیبرپختونواه، گفت: دولت پاکستان سیاستی را دنبال می‌کند تا سبب رضایت و صلح و امنیت کشورهای همسایه باشد.

وی گفت: اسلام‌آباد در هیچ جنگی شرکت نخواهد کرد اما با جامعه جهانی علیه تروریسم همکاری می‌کند.

«شیرین مزاری» سخنگوی حزب «جنبش عدالت» پاکستان به رهبری «عمران خان» چندی پیش در واکنش به ائتلاف نظامی جدید عربستان برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده بود که عدم حضور ایران در ائتلاف جدید عربستان با حضور ۳۴ کشور عمدتا اسلامی باعث اختلاف شدید در جهان اسلام خواهد شد.

سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان در صفحه «توئیتر» شخصی خود از شرکت این کشور در ائتلاف نظامی جدید عربستان ابراز نگرانی کرده بود.

وی افزود: ائتلاف نظامی عربستان برای مبارزه با تروریسم با حضور ۳۴ کشور اسلامی و عدم شرکت ایران توطئه‌ای برای جدایی این کشور از جهان اسلام است.

سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان تاکید کرد: حضور ایران برای مبارزه با هر نوع تروریسم لازم و ضروری است.

کد N1076875

وبگردی