آفتاب
اراکی:

کنفرانس وحدت نقش مهمی در گسترش جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام دارد

کنفرانس وحدت نقش مهمی در گسترش جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام دارد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی 6 تا 8 دی ماه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در نشست خبری تشریح برنامه‌های بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی « با موضوع بحران‌های کنونی جهان اسلام» اظهار کرد: کنفرانس بین‌المللی وحدت امسال 6 تا 8 دی ماه مصادف با 15 تا 17 ربیع‌الاول با حضور 70 کشور برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در هفته وحدت برنامه‌های بسیاری از سوی نهادهای گوناگون انجام می‌شود که بسیاری از این فعالیت‌ها با همکاری مجمع است. در مجمع تقریب مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در داخل و خارج برای وحدت جهان اسلام انجام شده است که مهمترین آن برگزاری کنفرانس وحدت است. در کنفرانس امسال بیش از 500 نفر از شخصیت‌های جهان اسلام حضور دارند که تاکنون 301 تن از این دعوت‌شدگان اعلام حضور کرده‌اند. در داخل هم حدود 320 نفر مهمان از شخصیت‌های برجسته داخلی داریم که تاکنون اعلام حضور کرده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: 39 نفر از مهمانان کنفرانس از اروپا و آمریکا هستند و 167 نفر از حوزه آفریقا و عربی‌اند، 92 نفر از حوزه آسیا و اقیانوسیه هستند و در میان این مهمانان 60 میهمان ویژه از شخصیت‌های برجسته ریاست‌ پارلمان‌های کشورهای مختلف، مفتی اعظم، علما و نخبگان برجسته دانشگاهی و روسای معروف دانشگاه‌ها هستند. امیدواریم در کنفرانس شاهد پیشنهادات اجرایی و عملی در راستای استحکام وحدت در جهان اسلام باشیم.

وی افزود: در این کنفرانس برنامه‌هایی برای مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی داریم و تاکنون خوشبختانه مجمع تقریب مذاهب تاثیرات خوبی در جهان اسلام داشته است.

اراکی عنوان کرد: ما در مقابله با جریان‌های افراطی شاهد شکل گیری جریان وحدت‌گرا هستیم که در راستای شکل گیری این جریان وحدت گرا مجمع تقریب مذاهب فعالیت‌های خوبی داشته است. ما تلاش داریم که بتوانیم در 30 کشور مجمع تقریب را تاسیس کنیم. همچنین اتحادیه‌های تقریبی تشکیل داده‌ایم که در این اتحادیه‌ها اقشار و جنبش‌های مختلفی را سهیم کرده‌ایم. اتحادیه علمای مقاومت را تشکیل داده‌ایم که اعضای آن حضور فعال و موثری در جهان اسلام دارند.

وی گفت: همچنین اتحادیه بانوان تقریبی جهان اسلام از دیگر فعالیت‌های مجمع است. اتحادیه بازرگانان تقریبی در جهان اسلام، اتحادیه دانشگاهیان و نخبگان تقریبی، اتحادیه جوانان و دانشجویان و اتحادیه اصحاب مقاومت در سراسر جهان در حال شکل‌گیری است.

وی یادآور شد:‌ از پیشنهادات ما برای شکل گیری اتحادیه‌های جدید، شکل گیری اتحادیه علم و فناوری است که برای شکل‌گیری این اتحادیه اقداماتی انجام داده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم که در اتحادیه‌ها اقشار گوناگون حضور داشته باشند و آن‌ها در راستای اجرایی شدن تقریب فعالیت‌هایی انجام دهند تا همه دولت‌ها حول محور تقریب بچرخد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت:‌ یکی دیگر از برنامه‌هایی که در دست اقدام داریم تاسیس دانشگاه مذاهب در سایر کشورهاست که برای راه اندازی این دانشگاه نیازمند بودجه و هزینه هستیم. اگر ما بتوانیم این دانشگاه را افزایش بدهیم شاهد تاثیرات خوبی در منطقه خواهیم بود.

اراکی گفت: کنفرانس وحدت می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام داشته باشد. ما معتقدیم دشمن علیه وحدت جامعه و جهان اسلام وارد یک جنگ تمام عیار شده است. امروزه می‌بینیم که از رسانه‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی بهره برده‌اند تا وحدت منطقه را دچار آسیب کنند و با پشتیبانی کردن از جریان‌های افراطی به ضرر خود کار می‌کنند.

اراکی با محکومیت کشتار شیعیان نیجریه گفت: از تمام جوامع حقوق بشر درخواست می‌کنیم که برای محکوم کردن این جنایت اقدامی انجام بدهند و در راستای آزادی شیخ زکزاکی اقداماتی انجام دهند چرا که آن‌ها هیچ جرم و جنایتی را مرتکب نشده‌اند. این همه مراکزی داریم که از حقوق بشر دم می‌زنند پس چرا در قبال این حادثه سکوت کرده‌اند؟ آن‌ها نمی‌توانند با سرپوش گذاشتن بر این حادثه کاری کنند که این جریان دیده نشود. ما خوف این را داریم که آن کشورهایی که در برابر این تهاجمات سکوت کرده‌اند خودشان دچار این حوادث شوند. تمام نیروهای موثر باید در مقابل جریان‌های افراطی و تکفیری اقداماتی انجام بدهند تا این جریان ریشه کن شود که اگر ریشه کن نشود دودش به چشم همه می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: ما در این کنفراس سعی می‌کنیم در رابطه با جنگ‌های مذهبی و خطر جریان تکفیری برنامه‌هایی داشته باشیم. جهان اسلام اکنون دچار پراکندگی شده است که باید تلاش کنیم دوباره مجامع اسلامی به وحدت برسند و برای رسیدن به این وحدت باید از اندیشه تقریب بهره ببریم. اینکه ما در این شرایط کنفرانس به این مهمی را برگزار می‌کنیم این خود یک اتفاق مبارک است ما برای برگزاری کنفرانس زحمت زیادی کشیده‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا از سراسر جهان اقشار تاثیرگذار آن‌ها را گرد یکدیگر جمع کنیم و این اجتماع مبارکی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد:‌ از جمله امتیازات برجسته این کنفرانس این است که بسیاری از شخصیت‌هایی که تاکنون در کنفرانس وحدت اسلامی شرکت نکرده‌اند امسال حضور پیدا می‌کنند. 130 نفر از شرکت‌کنندگان، شخصیت‌ها و مفتی‌های بزرگ و اثرگذاری هستند که تاکنون در این کنفرانس نبوده‌اند و ما می‌خواهیم با یک رویکرد عملیاتی به مسأله وحدت بنگریم و طرح‌هایی بدهیم که بتوانیم به وحدت در جهان اسلام برسیم.

اراکی در ادامه در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها برای مقابله با جریان‌های تکفیری باید چه اقداماتی انجام بدهند؟ گفت:‌ متاسفانه در این چند سال موج تکفیری از سوی رسانه‌هایی همچون بی بی سی تغذیه شده است. رسانه‌ای مانند بی بی سی درصدد است داعش را به عنوان یک دولت اسلامی معرفی کند. جریان‌های دلسوز رسانه‌های تاثیرگذار باید این عملکرد بی بی سی را مورد نقد و بررسی قرار بدهند و ما نیز از رسانه‌هایی که در راستای مبارزه با تکفیر تلاش کنند تقدیر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات مجمع تقریب در کنفرانس بین‌المللی وحدت برای ترویج نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی چگونه است؟ ادامه داد: ما برای ترویج نامه اول و دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌ایم و در کنفرانس امسال هم مجمعی برای تبیین این موضوع راه اندازی کرده‌ایم و دو سایت با نام لاومحمد و لاو قرآن راه اندازی کرده‌ایم که خوشبختانه تاکنون تاثیرگذار هم بوده است.

ادامه دارد...

کد N1076688

وبگردی