آفتاب

بلومبرگ:توافق هسته‌ای، آمریکا را بیش از حد انتظار کنگره محدود می‌کند

بلومبرگ:توافق هسته‌ای، آمریکا را بیش از حد انتظار کنگره محدود می‌کند

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت اعضای کنگره آمریکا می دانستند توافق هسته ای ایران محدودیت هایی برای آمریکا خواهد داشت، اما از میزان این محدودیت ها مطلع نبودند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما،‌ این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم الی لیک و جاش روگین نوشت: 
زمانی که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا توافق هسته ای ایران را به کنگره ارائه کرد، به اعضای کنگره گفته شد که اعمال تحریم های جدید، به منزله نقض این توافق خواهد بود. هم اکنون دولت تلاش می کند از اجرای قانونی طفره رود که به تازگی برای تشدید مقررات مربوط به صدور روادید برای افرادی که به ایران سفر کرده اند تصویب شده است.
از زمان امضای توافق هسته ای در تابستان تاکنون، تاکید آمریکا بر لزوم تبعیت از این توافق ، تلاش های این کشور برای اعمال فشار بر ایران را تحت الشعاع قرار داده است. در این مدت، ایران دو آمریکایی ایرانی تبار را بازداشت، و یک آمریکایی ایرانی تبار دیگر را -به گفته ناظران- به اتهام جعلی جاسوسی محکوم کرده است. نیروهای مسلح ایران دو آزمایش موشکی انجام داده اند که بنا بر اعلام سازمان ملل، یکی از آنها ناقض تحریم های این سازمان است. همچنین این کشور به همراه روسیه در حملات جدید در سوریه برای تقویت بشار اسد، رئیس جمهور این کشور مشارکت کرده است. 
وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی که تازه ترین نمونه تلاش این کشور برای اطمینان دادن به ایران است، سعی دارد به ایران اطمینان دهد که مقرارت جدید را اجرا نخواهد کرد؛ مقررات جدیدی که موجب افزایش نظارت بر اتباع اروپایی خواهد شد که به ایران سفر کرده اند و قصد سفر به آمریکا را دارند. این نگرانی وجود دارد که مفاد جدید مربوط به معافیت روادید که در قانون بودجه تصویب شده در هفته گذشته در کنگره گنجانده شده بود، مانع از فعالیت تجاری کسانی شود که به دنبال سرمایه گذاری های جدید در ایران پس از لغو تحریم ها هستند.
مقامات آمریکایی به تازگی تایید کردند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود قول داده است از اختیارات اجرایی برای معافیت کسانی که به ایران سفر کرده اند، اما شهروند کشورهای مشمول «برنامه معافیت روادید» هستند، برای معافیت از محدودیت های جدید استفاده کند. این مقامات همچنین در گفتگو با بلومبرگ اعلام کردند که به دیپلمات های ایرانی گفته اند از آنجا که مفاد جدید مربوط به معافیت رواید مختص ایران نیست، این مفاد ناقض روندی نیست که ایران و کشورهای دیگر متعهد به اجرای آن به عنوان بخشی از توافق هسته ای شده اند. وزارت امور خارجه آمریکا قول داده است اگر چنین باشد، قانون جدید را اجرا نکند. 
موضوع اصلی، ماده ای از قانون است که افرادی را که به کشورهای معین -از جمله ایران، سودان، سوریه و عراق- سفر می کنند، ملزم می کند پیش از سفر به آمریکا برای درخواست صدور روادید به سفارت آمریکا مراجعه کنند، حتی اگر تبعه کشوری باشند که مشمول برنامه معافیت روادید است. 
کارکنان مجلس نمایندگان آمریکا به ما گفتند که دلیل خوبی وجود دارد که ایران مشمول مفاد جدید مربوط به معافیت روادید شده است. آن دلیل این است که این کشور به علت حمایت از حزب الله و حماس در فهرست حامیان تروریسم آمریکا قرار دارد.کاخ سفید تا هفته پیش که دولت ایران اعلام کرد این قانون ناقض توافق هسته ای ایران است، با تصویب این قانون در کنگره مخالفت نکرد. 
از سال 2013 که مذاکرات علنی با ایران آغاز شد، دولت اوباما بارها به کنگره اعلام کرده است که اعمال تحریم های جدید علیه ایران موجب بر هم خوردن مذاکرات خواهد شد. به موجب توافق هسته ای، غرب ملزم به لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران در ازای شفاف سازی و محدودیت بیشتر فعالیت های هسته ای ایران است. به نظر می رسد برداشت ایران و کاخ سفید از «لغو تحریم ها» بسیار گسترده تر از آن است که دیگران انتظار دارند. 
مارک دوبوویتز، مدیر ا جرایی بنیاد دفاع از دموکراسی و کارشناس تحریم های ایران در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد: «اگر کنگره آمریکا نتواند فرآیند مطمئن تری درباره صدور روادید برای کسانی اجرا کند که به کشورهای حامی تروریسم همچون ایران سفر می کنند، در آن صورت توافق ایران بسیار بیشتر از آنچه که منتقدان این توافق نگران بودند، موجب بسته شدن دست قانونگذاران خواهد شد.»
ظریف به تازگی در گفتگو با المانیتور گفت گنجاندن ایران در این فهرست ممکن است توافق هسته ای را نقض کند. وی محدودیت های جدید را «بی معنی» دانست،‌ زیرا هیچ فرد مرتبط با ایران در حملات سن برناردینو و پاریس دست نداشت. وی همچنین گفت این ماده از قانون تصویب شده «پیام بسیار بدی را به ایرانی ها القاء می کند که نشان می دهد آمریکا مایل به ادامه سیاست خصمانه در قبال ایران است.»
این مسئله به ویژه برای وزارت امور خارجه مهم است، زیرا ایران هنوز به تعهدات خود در توافق عمل نکرده است: شفاف سازی و اعمال محدودیت های جدید بر برنامه هسته ای قرار است هفته های آتی آغاز شود. مقامات وزارت امور خارجه ایران درباره این احتمال ابراز نگرانی کرده اند که نیروهای تندرو ایران بخواهند تلاش کنند برای کسب امتیاز سیاسی در مقابل حسن روحانی، رئیس جمهوری که دولتش مذاکرات هسته ای ایران را به سرانجام رساند، توافق را بر هم زنند.
ایران ماه فوریه صحنه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری خواهد بود. اگر عناصر مخالف توافق هسته ای در این انتخابات پیروز شوند، آینده توافق هسته ای تاریک خواهد بود. 
5050

کد N1076672

وبگردی